تاریخ : Thu 11 Nov 2021 - 01:58
کد خبر : 63460
سرویس خبری : دانشگاه

حرکت به سمت ایجاد گرایش‌های بین‌رشته‌ای در رشته‌های علوم پایه

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مطرح کرد

حرکت به سمت ایجاد گرایش‌های بین‌رشته‌ای در رشته‌های علوم پایه

در دوران دبیرستان باید اهمیت رشته‌های علوم پایه برای دانش آموزان تشریح و جایگاه این رشته‌ها برای آنها بازگو شود. این درحالی است که علاقه‌مندی در دوران دبیرستان ایجاد نشده و جایگاه رشته‌های علوم پایه برای دانش آموزان تشریح نمی‌شود.

داود ابراهیمی‌بقا، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درخصوص رشته‌های علوم پایه گفت: «این رشته‌ها به‌طور سنتی به چهار رشته ریاضی و آمار، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی اختصاص پیدا می‌کردند. هرکدام از آنها گرایش‌های خاص خود را دارد، به‌طور مثال رشته ریاضی و آمار به ریاضی محض و ریاضی کاربردی تقسیم ‌شده که هرکدام از این رشته‌ها نیز باز دارای زیرشاخه‌های خود هستند.»

او اضافه کرد: «از یکجا به بعد با توجه به پیک جمعیتی تعدادی از دانش‌آموزان از روی علاقه یا ناچاری وارد رشته‌های علوم پایه می‌شدند، البته الان در پیک جمعیتی نیستیم و در قسمت پایین منحنی جمعیت قرار گرفته‌ایم و تعداد متقاضیان شرکت در آزمون سراسری به‌شدت کاهش پیدا کرده‌اند. بنابراین شانس قبولی در رشته‌های غیرعلوم پایه افزایش یافته و بخش عمده‌ای از متقاضیان به‌سمت رشته‌های دیگر مخصوصا رشته‌های مهندسی گرایش پیداکرده‌اند.»

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: «بنابراین جمعیت شرکت‌کننده در آزمون‌های سراسری کاهش یافته و به‌دنبال آن ظرفیت رشته‌های دیگر افزایش پیدا کرده است و حجم بیشتری از دانشجویان جذب شرکت در رشته‌های مورد علاقه خود در قسمت‌های فنی و مهندسی می‌شوند، بنابراین این روزها رشته‌های علوم پایه مغفول مانده است.»

ابراهیمی‌بقا در ادامه تصریح کرد: «با این اوصاف امکان انتخاب رشته‌های موردعلاقه بچه‌ها در حوزه‌های فنی و مهندسی که بازار کار بهتری دارند، بیشتر شده است، البته رشته‌های علوم پایه نیز متقاضیان خود را دارند و بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند. بااین‌حال عدم گرایش دانش‌آموزان به این رشته‌ها در وهله اول مربوط به کاهش پیک جمعیتی کنکور و در وهله دوم افزایش ظرفیت در رشته‌های مهندسی است.»

او گفت: «بازار کار رشته‌های علوم پایه موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه در مقطع دکتری و فوق‌لیسانس شانس بیشتری را برای جذب در بازار کار دارند اما در مقطع لیسانس شانس کمتری برای جذب در بازار کار دارند، همچنین یکی دیگر از علت‌های مغفول ماندن رشته‌های علوم پایه عدم ایجاد انگیزه برای تحصیل در این رشته‌ها در دوران دبیرستان است.»

ابراهیمی‌بقا عنوان کرد: «در دوران دبیرستان باید اهمیت رشته‌های علوم پایه برای دانش آموزان تشریح و جایگاه این رشته‌ها برای آنها بازگو شود. این درحالی است که علاقه‌مندی در دوران دبیرستان ایجاد نشده و جایگاه رشته‌های علوم پایه برای دانش آموزان تشریح نمی‌شود.»

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: «به‌تازگی در دانشگاه‌ها به فکر افتاده‌اند رشته‌های علوم پایه از این وضعیت خارج شود. یکی از رویکردها ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های بین‌رشته‌ای است، یعنی در مقطع ارشد رشته علوم کامپیوتر در گروه ریاضی دایر خواهد شد. در گروه فیزیک نیز رشته اپتیک و لیزر ایجاد خواهد شد، بنابراین یکی از رویکردها برای توجه به رشته‌های علوم پایه، ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای خواهد بود تا به رشته‌های علوم پایه ماهیت کاربردی بدهد.»

او با تاکید بر اینکه حرکت به‌سمت ایجاد گرایش‌های بین‌رشته‌ای برای رشته‌های علوم پایه مدنظر قرار گرفته است، افزود: «با این اقدام رشته‌های علوم پایه جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی این اقدام صورت گرفته و سازمان مرکزی نیز از ایجاد رشته‌های جدید و توسعه تحصیلات تکمیلی حمایت کرده، بسیاری از رشته‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، رشته‌های بین‌رشته‌ای هستند که جذابیت بیشتری برای دانشجویان داشته‌اند.»

ابراهیمی‌بقا در پایان گفت: «آینده دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به رسالت این دانشگاه که همان کمک به توسعه پایدار کشور و ارتباط با صنعت است، آینده خوبی خواهد بود، زیرا مسیر به‌درستی طراحی ‌شده و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه افرادی خواهند بود که مهارت داشته و می‌توانند در حوزه‌های مختلف موردنیاز کشور مفید واقع شوند.»