تاریخ : Wed 10 Nov 2021 - 02:02
کد خبر : 63401
سرویس خبری : دانشگاه

هفته جهانی کارآفرینی، فرصت ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور است

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هفته جهانی کارآفرینی، فرصت ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور است

طبیعتا بخش‌های مختلفی در کشور به‌ویژه نهادهایی که در حوزه فناوری، نوآوری و کارآفرینی مشغول هستند، برنامه‌های به‌خصوصی برای تجلیل از کارآفرینان و آموزش نیروهای جوان در این هفته دارند و پارک فناوری پردیس هم یکی از این نهادهاست که برنامه‌های ویژه‌ای در این چند روز دارد.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بزرگ‌ترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که نوامبر هر سال برگزار می‌شود. هفته جهانی کارآفرینی 2021 با بیش از 180 کشور جهان برگزار خواهد شد. در رویداد هفته جهانی کارآفرینی تلاش می‌شود نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب‌وکار فکر کرده و کسب‌وکار شخصی خود را آغاز کنند؛ البته برخی معتقدند این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار شده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب‌وکار توسط عموم جامعه باشد.

نکته جالب‌توجه این است که این رویداد، مراسمی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است. کسانی که ایده‌های خود را حیات بخشیده و کسب‌وکاری را پایه‌گذاری کرده و باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند. هدف از برگزاری این رویداد ترویج و توسعه کارآفرینی، ارزش‌آفرینی، ایجاد انگیزه و انتقال تجربه کارآفرینان کشور در شرایط اقتصادی و محدودیت‌های کرونا به جوانان کشور است.

البته با توجه به گستردگی پاندمی کرونا، تلاش می‌شود با انتشار گسترده رویداد در سطح کشور، مخاطبان بیشتری به‌صورت هم‌سطح و عادلانه از برنامه‌های آنلاین آموزشی بهره‌مند شوند و فرهنگ کارآفرینی در سطح گسترده‌تری منتشر و بخشی از رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در کشور جبران شود. در این هفته نهادهای بسیاری تلاش دارند دین خود را ادا کنند و نقش خود را به‌خوبی در این مسیر ایفا کرده و در تاثیرگذاری فرهنگ کارآفرینی در کشور و تجلیل از این فرهنگ اقدامات بسیاری انجام دهند. یکی از نهادهایی که در این هفته دست به اقدامات مثبت و موثری زده، پارک علم‌وفناوری پردیس است. در راستای اقدامات این نهاد در هفته جهانی کارآفرینی با اکبر قنبرپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

اکبر قنبرپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس درخصوص اقدامات پارک فناوری پردیس در هفته جهانی کارآفرینی که از 26 آبان‌ماه به‌مدت یک هفته برگزار می‌شود، بیان کرد: «طبیعتا بخش‌های مختلفی در کشور به‌ویژه نهادهایی که در حوزه فناوری، نوآوری و کارآفرینی مشغول هستند، برنامه‌های به‌خصوصی برای تجلیل از کارآفرینان و آموزش نیروهای جوان در این هفته دارند و پارک فناوری پردیس هم یکی از این نهادهاست که برنامه‌های ویژه‌ای در این چند روز دارد.»

وی افزود: «به‌صورت عمومی در این هفته، بازدید از پارک فناوری پردیس را داریم که مردم می‌توانند از نزدیک با تلاش‌هایی که جوانان در حوزه فناوری و کارآفرینی می‌کنند، آشنا شوند. همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها، بازدید از صنایع منطقه خودمان است، که عمدتا صنایعی هستند که در حوزه درودگری، قطعه‌سازی و فلزی فعالیت می‌کنند و نزدیک به 5 کارخانه برای بازدید اعلام آمادگی کرده‌اند.»

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در ادامه اشاره کرد: «همچنین دو دوره آموزشی برای کارآفرینی به‌صورت رایگان درنظر گرفتیم که بر بستر آنلاین برگزار می‌شود و مردم می‌توانند در آن شرکت کنند. البته در این هفته چند رویداد نیز داریم که یکی از آنها، رویدادی به‌نام «لینک‌آپ» است که به‌منظور ارتقای توانمندی انجمن‌های دانشجویان و ایجاد شبکه‌ای میان آنها برگزار می‌شود.»

قنبرپور افزود: «جلسه‌ای نیز به‌عنوان مجمع رهبران جوان پارک داریم که با حضور فرزندان مدیران‌عامل شرکت‌های پارک با هدف شبکه‌سازی میان آنها و افزایش همکاری شرکت‌ها برگزار می‌شود. همچنین از مالک شرکت «بیک» در ایران برای حضور در این رویداد دعوت کردیم تا از تجربیات و دانش کارآفرینی‌شان برای جوانان مشغول فعالیت در پارک بهره‌مند شویم.»

وی همچنین با اشاره به بودجه تعیین‌شده برای اجرای این اقدامات، گفت: «قرار است فرهنگ کارآفرینی برای یک هفته ترویج داده شود و برای اجرای این‌دست اقدامات نیز چنان بودجه سنگینی درنظر گرفته نشده؛ بلکه مهم این است که کسی که می‌خواهد کارآفرینی را در پارک شروع کند، شامل چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی از سوی ما می‌شود.»

به گفته معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس، برای این‌دست از افراد، علاوه‌بر فراهم‌بودن فضای کار، امکان استفاده از مشاوره‌های پارک را نیز داریم که می‌توانند وقتی عضوی از اعضای پارک شدند، از آنها استفاده کنند. علاوه‌بر این، می‌توانند از خدمات آموزش تخصصی کسب‌وکار بهره‌مند شوند. همچنین اعضا و شرکت‌های عضو پارک می‌توانند از خدمات دیگری مثل تجاری‌سازی و تسهیلاتی که برای شرکت‌ها در پارک درنظر گرفته‌ایم، استفاده بهینه داشته باشند.»

قنبرپور عنوان کرد: «هرکسی که ایده فناورانه‌ای دارد، می‌تواند به مرکز رشد پارک مراجعه کرده و طرح خود را اراده کند و اگر پس از ارزیابی، نتیجه مثبت بگیرد، می‌تواند در قالب استارتاپ در پارک مستقر شود و برای نمونه‌سازی و پیش‌بردن کارهایش تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای تا سقف 300 میلیون در اختیار شرکت قرار می‌گیرد و وقتی نمونه را ساخت و توانست بخشی از کار را پیش ببرد و نظر مخاطب را جلب کند، به شبکه‌ای از سرمایه‌گذارانی که با پارک همکاری می‌کنند، معرفی می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر استارتاپ این افراد سرمایه‌گذاری کنند.»

وی با بیان اینکه هدف هفته جهانی کارآفرینی در دنیا، ایجاد کارآفرینی نیست، گفت: «هدف این هفته ترویج فرهنگ کارآفرینی است، اینکه عموم مردم جامعه از نزدیک با کارآفرینان آشنا شوند، پای حرف‌هایشان بنشینند، در جریان مسیر کارآفرینی این دوستان قرار بگیرند و افرادی که به‌صورت بالقوه کارآفرین هستند، متوجه مسیر خود شوند؛ بنابراین ما انتظار نداریم به‌صورت مستقیم برنامه‌های هفته جهانی کارآفرینی منجر به توسعه بازار و اشتغال شود، بلکه هدف از هفته جهانی کارآفرینی در دنیا این است که کارآفرینان شناخته شوند و مردم با اهمیت کارشان آشنا شده و این زحمات ارج نهاده شود.»