تاریخ : Wed 10 Nov 2021 - 01:14
کد خبر : 63381
سرویس خبری : ورزش

در استقلال افراد دیگر مسئول بودند ما باید پاسخ هوادار را می‌دادیم

هادی طباطبایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تیم ملی به‌جای تاکتیک‌محوری، بازیکن محور است

در استقلال افراد دیگر مسئول بودند ما باید پاسخ هوادار را می‌دادیم

خوشبختانه آبی‌پوشان رفته‌رفته به شرایط ایده‌آل نزدیک می‌شوند. استقلال می‌تواند با همین روند ادامه داده و موفق شود به شرط آنکه سعی کند نقاط ضعفش را هر چه زودتر برطرف کند. هواداران استقلال به دنبال قهرمانی تیم‌شان هستند و امسال با شرایطی که به وجود آمده، آبی‌ها می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.

آقای طارمی! در فوتبال به هر جایی برسی باید مطیع مربی باشی/ باشگاه استقلال هیچ وقت تمایلی برای تشکل پیشکسوتان نداشت

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: اگرچه جلسه هم‌اندیشی روز دوشنبه استقلالی‌ها در هتل المپیک به‌منظور اتحاد و انسجام و البته قدردانی از پیشکسوتان استقلال برگزار شد اما حاشیه‌های پیرامون تیم ملی با قهر مهدی طارمی و عدم انتخاب او برای اردوی جدید به اوج رسیده و در این روز بسیاری از پیشکسوتان استقلالی که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند در این خصوص با رسانه‌ها صحبت کردند و کمتر درباره استقلال و شرایط این تیم صحبت به میان آمد. این درحالی است که تیم فوتبال استقلال در رقابت‌های امسال نتایج خوبی گرفت و از لحاظ مدیریتی و پشتیبانی شرایط خوبی دارد و این جلسه نیز کمک کرد تا پیشکسوتان نیز تا حدود زیادی پشتیبان استقلال شوند. البته برخی پیشکسوتان این باشگاه هنوز هم اعتقاد دارند وقتی شرایط استقلال بد می‌شود با وجود آنکه در این باشگاه پست و سمتی ندارند اما باید آنها پاسخگوی هواداران استقلال باشند. بر همین اساس دقایقی با هادی طباطبایی دروازه‌بان ملی‌پوش اسبق استقلال ابتدا درباره جلسه برگزار شده و مسائل مربوط به استقلال و سپس مشکلات ایجاد شده جدید در تیم ملی فوتبال ایران به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با طباطبایی را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌مان را از مراسم دوشنبه آغاز کنیم. به نظر شما می‌توان ثمرات چنین جلساتی را در روند و نتایج تیم فوتبال استقلال در آینده دید؟

خوشحالم که بعد از مدت‌ها یک‌بار دیگر پیشکسوتان از چندین نسل در کنار یکدیگر نشسته و توانستند خاطرات گذشته را مرور کنند. این جلسات باید تداوم بیشتری داشته باشد تا وحدت و همدلی بیشتری بین چندین نسل از بازیکنان استقلال به وجود بیاید. اما در هر صورت مشکلاتی که باشگاه استقلال دارد یکی از آنها این است که پیشکسوتان استقلال هیچ تشکیلات واقعی ندارند یعنی هیچ تشکیلاتی وجود نداشته که پیشکسوتان استقلال در آن جایی داشته باشند و این درحالی است که همیشه برای پیشکسوتان استقلال افراد دیگر تصمیم گرفتند. به این شکل که افراد دیگر آمده‌اند چند پیشکسوت را انتخاب کرده و یک گروه تشکیل داده و به همین دلیل تا به امروز چندین تشکل به این شکل چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی به وجود آمده است اما اینکه خود پیشکسوتان بیایند و در کنار همدیگر جمع شوند و برای خودشان تصمیم بگیرند این موضوع می‌تواند هم یک انسجام و اتحاد به وجود بیاورد و هم اینکه بچه‌ها می‌توانند حرف‌های خود را راحت‌تر با یکدیگر بزنند. بالاخره ما همه حرف هم را متوجه می‌شویم و فقط تشکل واحد برای پیشکسوتان وجود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد من فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند یک بازوی قوی برای باشگاه محسوب شود و به این شکل به صورت واقعی می‌توان به باشگاه استقلال هم کمک کرد. این درحالی است که از طرف باشگاه استقلال هیچ وقت چنین تمایلی تا به حال متاسفانه وجود نداشته است. البته این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که اگر باشگاه تمایلی نداشت ما هم این کار را انجام ندهیم و این موضوع هم غلط بوده و باید تا به امروز این کار را انجام می‌دادیم، حالا هم دیر نشده و باید هرچه سریع‌تر آن را انجام داد و امیدوارم این اتفاق بیفتد و چنین تشکیلاتی هرچه سریع‌تر از طرف پیشکسوتان استقلال شکل بگیرد.

درحالی صحبت از انسجام و اتحاد از سوی پیشکسوتان استقلال می‌کنید که همیشه چندصدایی از سوی آنها وجود داشته است و در هر مقطع زمانی چندین نفر نسبت به جریانات باشگاه حمایت کرده‌اند و چند نفر دیگر به مواضع انتقاد داشته‌اند.

در هر صورت اگر کسی نقد کند کس دیگری نمی‌تواند جلوی او را بگیرد اما همین که باهم باشیم و بتوانیم باهم صحبت کنیم شاید بتوانیم روی بسیاری از مواضع به جمع‌بندی و نتیجه مشترک برسیم و بتوانیم حداقل خودمان را قانع کنیم، این موضوع خیلی می‌تواند به باشگاه کمک کند اما مهم این است که چنین تشکلی وجود داشته باشد که در این صورت اگر هم مشکلات به صفر نرسد می‌توانیم آنها را به حداقل برسانیم.

در هر صورت یک‌سری از پیشکسوتان جز خودشان فرد دیگری را قبول نداشته و همیشه نگاه بالا به پایین داشته‌اند، ازجمله بسیاری از افرادی که در جلسه هم‌اندیشی روز دوشنبه شرکت نکردند.

شاید نتوان ایده‌آل هرچیزی را در نظر گرفت و به شرایط مطلوب رسید یا چنین نگاهی داشته باشیم که مثلا مشکلات و ایراد‌ها را به صفر برسانیم اما شاید بتوانیم وضعیت را به نقطه مطلوب برسانیم، اگر این کار بشود بهتر از این است که عملیاتی نشده و مورد توجه قرار نگیرد و اصلا انجام نشود.

شما با مدیرعامل جدید استقلال سابقه همکاری دارید؟

خیر، فقط در آن سالی که پاس قهرمان شد و مدیریت این تیم با آقای آجرلو بود به صورت غیررسمی در تمرینات تیم پاس حاضر شده و با این تیم تمرین می‌‌کردم، در غیر این صورت به صورت رسمی با ایشان کار نکرده‌ام.

در این مدت یکی دو ماه اخیر از حضور آجرلو در استقلال اتفاقات پیرامون این باشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قطعا اقدامات آجرلو در این مدت مثبت بوده و امیدوارم که ادامه‌دار باشد تا تیم نتیجه کامل را بگیرد. در گذشته خیلی ضعف‌ها و حرف‌های زیادی وجود داشته که خود آجرلو در جلسه روز دوشنبه به بخشی از آنها اشاره کرد و ما هم امیدواریم این مشکلات در حضور مدیریت جدید به صفر برسد.

در زمان مدیریت فتحی یکی از منتقدان جدی وی بودید و همیشه انتقادات خود را با صراحت مطرح می‌کردید. در این مدت اما خبری از شما نبود! آیا صدای شما را خاموش کرده بودند یا خودتان ترجیح دادید تا صحبتی را مطرح نکنید؟

ما اگر حرفی می‌زنیم به دنبال رسیدن به شرایط مطلوب و کسب نتیجه ایده‌آل برای تیم‌مان هستیم چون تیم‌مان را دوست داریم. ما که هیچ‌وقت در این باشگاه هیچ مسئولیتی نداشتیم اما همیشه مورد خطاب هواداران قرار گرفتیم و در ناکامی‌ها از ما انتظار داشتند درحالی که هیچ‌وقت مسئولیتی نداشتیم. درواقع مسئولیت را کسان دیگر داشتند و افراد دیگر کار می‌کردند و نتیجه نمی‌گرفتند و ما باید پاسخ هواداران را می‌دادیم اما در هر صورت اگر تیم نتیجه بگیرد ما هم خوشحال هستیم و جای حرف و انتقاد هم باقی نمی‌ماند. می‌خواهیم تیم‌مان نتیجه بگیرد و به دنبال مسائل دیگر نیستیم.

درباره مباحث مدیریتی هم در این سال‌ها همیشه انتقاداتی داشته‌اید.

بله، من معتقدم هیات‌مدیره باید تصمیم‌گیری‌های کلان را انجام بدهد و اجرا دست مدیریت و کادرفنی باشد. این موضوع در فوتبال واضح است. سال‌ها این موضوع را فریاد زدیم که چرا باید افرادی خارج از حوزه فوتبال و خانواده استقلال برای این باشگاه تصمیم بگیرند. ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و کارهای زیادی می‌توان انجام داد. چیزهای زیادی در ذهن من است و اگر از دستم بربیاید به باشگاه خودم کمک می‌کنم. دوست داریم تیم ما آرامش داشته باشد و طرفداران و پیشکسوتان لذت ببرند.

گویا به تازگی از دانمارک به ایران برگشتید.

بله، درست است خانواده من سال‌هاست آنجا زندگی می‌کنند به همین دلیل من هم آنجا بودم. البته من هم جسته‌وگریخته سعی می‌کنم تا آنجایی که بتوانم در زمینه معلومات و علم فوتبال خودم را قوی کنم. البته مربیگری فوتبال را هنوز به صورت رسمی آغاز نکردم.

به استقلال بازگردیم. نتایج و شرایط این تیم را چطور می‌بینید؟

خوشبختانه آبی‌پوشان رفته‌رفته به شرایط ایده‌آل نزدیک می‌شوند. استقلال می‌تواند با همین روند ادامه داده و موفق شود به شرط آنکه سعی کند نقاط ضعفش را هر چه زودتر برطرف کند. هواداران استقلال به دنبال قهرمانی تیم‌شان هستند و امسال با شرایطی که به وجود آمده، آبی‌ها می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.

به تیم ملی برسیم. اختلافات بین مهدی طارمی و دراگان اسکوچیچ در این چند وقت اخیر حسابی حاشیه‌ساز شده و حتی این امکان وجود دارد که در بازی‌های آینده نتوانیم نتایج لازم را بگیریم.

درباره تیم ملی اعتقاد دارم این تیم بیشتر از اینکه تاکتیک‌محور باشد، بازیکن‌محور شده است و این موضوع در آینده نگرانی‌های خاص خودش را به دنبال دارد. به‌طور مثال الان مهدی طارمی و سردار آزمون زوج خط حمله تیم ملی فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند و حالا که یکی از آنها نیست مطمئنا تیم ملی لطمه می‌خورد اما درهرصورت لبنان و سوریه تیم‌هایی نیستند که برای ما سخت باشند و می‌توانیم با همین وضعیت و همین ترکیب هم از پس کار بربیاییم. صحبت من برای روزهای سخت و مقابل حریفان سرسخت و دشوار است. این درحالی است که بازیکنان جایگزین خوبی برای مهاجمان تیم ملی داریم اما من نگران آینده تیم ملی فوتبال ایران هستم.

در این بین مهدی طارمی مقصر بود یا دراگان اسکوچیچ با آن مصاحبه بدموقع؟

کاری به این صحبت‌ها ندارم اما مهاجمی مثل مهدی طارمی که در سطح اول فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کند باید به کار خودش تمرکز کرده و اگر هم مشکلی وجود دارد باید آن را در درون خانواده حل کند. در هر صورت جایگاه بازیکن و مربی مشخص است. در فوتبال دنیا شما به هر جایی برسید باید تحت اوامر مربی باشید. در هر صورت امیدوارم اختلافات هرچه سریع‌تر حل شود و بتوانیم در آینده با اتحاد و انسجام و با قدرت به جام‌جهانی صعود کنیم.

 و صحبت پایانی؟

بازیکن باید روی کار خودش تمرکز کند و اگر نقدی وجود دارد کارشناسان آن را انجام بدهند. وقتی مصاحبه کردم خیلی‌ها خرده گرفتند که چرا از تیم ملی انتقاد می‌کنی زیرا 10 بازی را برده‌ایم. همه موضوع نتیجه نیست ما بحث فنی را به این دلیل تحلیل می‌کنیم که ببینیم تیم ملی می‌خواهد به کجا برسد. آن نقطه‌ای که تیم ملی قرار است به آن برسد، روشن نیست. امیدوارم تصمیمات خوبی گرفته باشند و اتفاقات خوبی بیفتد.