تاریخ : Tue 09 Nov 2021 - 12:14
کد خبر : 63357
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«کامبیز درمبخش» همسایه مهدی سحابی شد

«کامبیز درمبخش» همسایه مهدی سحابی شد

پیکر کاریکاتوریست فقید «کامبیز درمبخش» از مقابل خانه هنرمندان تشییع و راهی بهشت زهرا(س) شد تا در قطعه هنرمندان نزدیک مهدی سحابی تدفین می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»، پیکر کامبیز درمبخش، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت آرامگاه ابدی در خانه هنرمندان بدرقه شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با اجرای هادی حیدری، هنرمند کاریکاتوریست ادامه یافت.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران سپس پیرامون شخصیت کامبیز درمبخش گفت: او هنرمندی بزرگ و انسانی خوش‌رو بود و دست هنرمندان جوان را می‌گرفت.

احمد عربانی، کاریکاتوریست و از دوستان نزدیک کامبیز درمبخش در ادامه مراسم متنی را قرائت کرد و گفت: او گاهی از اندام ناسازگار روزگار می‌نالید؛ اما هرگز ترش‌رویی نمی‌کرد. او با فخرفروشی رابطه خوبی نداشت و به هنرهای تجسمی آبروی ویژه‌ای داد. او بود که هنر کاریکاتور را به ایران شناساند و با جوایزی که دریافت کرد، باعث شد تا دروازه موزه‌های مهم جهان به روی آثار او گشوده شوند و نام ایران در میان بزرگان هنر کاریکاتور ثبت شود.

* درمبخش را می‌توان با رادیولوژیست‌ها مقایسه کرد

ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک هم در این مراسم گفت: درمبخش را می‌توان با رادیولوژیست‌ها مقایسه کرد که دردهای حتی جزئی را هم هویدا می‌کنند. او با آثارش آسیب‌های جامعه را شناسایی می‌کرد. همیشه و در همه حال، قلم و کاغذ داشت و این کار را انجام می‌داد. در عین حال امضای خودش را داشت، تا جایی که اگر خط ساده‌ای هم روی کاغذ می‌کشید، می‌‌شد فهمید کار درمبخش است.

در پایان این مراسم، پیکر کاریکاتوریست فقید «کامبیز درمبخش» از مقابل خانه هنرمندان تشییع و راهی بهشت زهرا(س) شد تا در قطعه هنرمندان نزدیک مهدی سحابی تدفین می‌شود. سحابی  ۱۸ آبان ۸۸ درگذشته بود.

فرزند زنده‌یاد درمبخش هم در این مراسم گفت: ابتدا فکر کردم پدرم سرما خورده است، اما وقتی دیدم بی‌اشتهایی و خواب ایشان بیشتر شده است، تصمیم گرفتیم پرستار بیاوریم. بعد که وضعیت بهتر نشد، پدر را به بیمارستان آتیه منتقل کردیم. بلافاصله من و مادرم هم تست دادیم و تست من منفی شد، اما برای مادرم مثبت بود که البته خوب شدند.

وی افزود: حیف است که چنین آدم‌هایی از میان رفتند. دیروز با مادرم صحبت کردم، گفت می‌خواهم برایش نمایشگاه بگذارم. من هم موافقت کردم، چون پدرم در طول عمرش زحمت کشید و دوست دارم علاقه‌مندان از هنر ایشان لذت ببرند.

از مسئولان حاضر در این مراسم می‌توان هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد در امور هنری و سینمایی، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران را نام برد.

از هنرمندان حاضر هم می‌توان به سیف‌الله صمدیان، بهمن فرمان‌فرما، محمود کلاری، لیلی گلستان، هوشنگ گلمکانی و جمال رحمتی اشاره کرد./فارس