تاریخ : Mon 08 Nov 2021 - 02:58
کد خبر : 63247
سرویس خبری : دانشگاه

عده‌ای تصور می‌کنند نقش سیاسی دانشجو باید از بین برود

عده‌ای تصور می‌کنند نقش سیاسی دانشجو باید از بین برود

یکی دیگر از مسائلی که باعث شد دانشجویان از جامعه فاصله بگیرند، القائات خارجی بود مبنی‌بر اینکه نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. ‌قطعا نتیجه این مهم دلسرد شدن دانشجویان بود، به‌طوری‌که امروز هرکس ترجیح می‌دهد تنها به فکر خودش باشد، تا جایی‌که می‌بینیم دانشجویان به خارج از کشور می‌روند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند.

رضا یوسفی، استاد دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: «وضعیت موجود در جامعه و مشکلات فعلی باعث شده فضایی بر دانشگاه‌ها حاکم شود تا دانشجو احساس کند نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت جامعه ندارد. درحالی‌که در دوران دانشجویی ما و اوایل انقلاب، همه امور کشور توسط دانشجویان دنبال می‌شد. تمام نهادها را دانشجویان اداره می‌کردند و امروز چنین وضعیتی را شاهد نیستیم. اما دیدیم که هرچه جلوتر آمدیم، از نشاط سیاسی دانشگاه‌ها کاسته شد و همین روند باعث شد به وضعیت امروز برسیم.»

او با تاکید بر اینکه تسخیر لانه جاسوسی باعث ایجاد انسداد بین ایران و آمریکا شد، افزود: «تاثیری که این حرکت در ایران و بیداری ملت‌های دیگر گذاشت، بسیار اثرگذار بود و دانشجو احساس کرد می‌تواند اثرگذار باشد. در دوران دفاع مقدس هم شاهد اثرگذاری دانشجویان بودیم، تا جایی‌که اکثر فرماندهان جنگ نیز از جوانان بودند. آن برهه شاهد رابطه تنگاتنگ بین مسائل جامعه و دانشجویان بودیم، اما به‌مرور عده‌ای تصور کردند نقش سیاسی دانشجویان باید کمرنگ و درمقابل آن مسائل علمی پررنگ شود. قطعا رهبری نیز تاکید کردند باید به مباحث علمی اهمیت ویژه داده شود، اما پررنگ کردن این مساله باعث شد توجه دانشجویان به مسائل سیاسی کمرنگ شود.»

این استاد دانشگاه افزود: «یکی دیگر از مسائلی که باعث شد دانشجویان از جامعه فاصله بگیرند، القائات خارجی بود مبنی‌بر اینکه نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. ‌قطعا نتیجه این مهم دلسرد شدن دانشجویان بود، به‌طوری‌که امروز هرکس ترجیح می‌دهد تنها به فکر خودش باشد، تا جایی‌که می‌بینیم دانشجویان به خارج از کشور می‌روند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند.»

یوسفی خاطرنشان کرد: «امروز انقلاب اسلامی با همه قوت و ضعفش به جایگاهی رسیده که رهبری بیانیه گام دوم را اعلام کردند؛ یعنی نباید این‌طور تصور شود که اگر به یک‌سری اهداف تعیین‌شده در انقلاب نرسیده‌ایم، بحث حرکت کلی را باید تمام‌شده بدانیم؛ اصلا اینطور نیست. ازطرف دیگر همیشه هر انقلابی که در دنیا شکل می‌گیرد، ‌بعد از مدتی از برخی اهدافش دور می‌شود، این بدان معنی نیست که مبانی مشکل داشته، ‌بلکه مسئولان از آنها فاصله گرفته‌اند. انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب‌های مارکسیستی و کمونیستی و... است که ریشه در درون انسان‌ها ندارند؛ با این‌حال دیدیم که حتی به تعبیر رهبری از تحقق عدالت خیلی دور شده‌ایم، اما این بدان معنی نیست که انقلاب از عدالت دست برداشته، بلکه افراد به انحراف کشیده شده‌اند.