تاریخ : Mon 08 Nov 2021 - 01:46
کد خبر : 63233
سرویس خبری : ورزش

خیریتی در کار نیست

نگاهی به بحران خودساخته تیم ملی

خیریتی در کار نیست

ستاره پورتو بعد از مصاحبه اسکوچیچ با یک رسانه خارجی و اعلام اینکه بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند نتوانست عصبانیتش را پنهان کند و با نوشتن یک توئیت واکنش نشان داد و اعلام کرد که بازیکنان ایرانی مشکل تاکتیک ندارند و ایراد از جای دیگری است. حالا مرد کروات روی نام موفق‌ترین بازیکن فعلی فوتبال ایران خط قرمز کشیده و شایعات زیادی به وجود آمده است؛ برخی می‌گویند اسکوچیچ شرط گذاشته که طارمی عذرخواهی کند و ستاره پورتو نپذیرفته است.

مهدی محمدی، دبیرگروه ورزش: بعد از اعلام لیست جدید تیم ملی مانند همیشه نقدها به دعوت شدن برخی نفرات و عدم دعوت از برخی دیگر شروع شد. برخی از مربیان کروات گله کردند که چرا نفراتی مثل مهدی ترابی و کاوه رضایی که در دوران افت هستند را دعوت کرده و نفراتی آماده مثل شهاب زاهدی یا رایان تفضلی دعوت نشده‌اند. با این حال بیشترین بحث‌ها مربوط به دعوت نشدن مهدی طارمی بود. ستاره پورتو بعد از مصاحبه اسکوچیچ با یک رسانه خارجی و اعلام اینکه بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند نتوانست عصبانیتش را پنهان کند و با نوشتن یک توئیت واکنش نشان داد و اعلام کرد که بازیکنان ایرانی مشکل تاکتیک ندارند و ایراد از جای دیگری است. حالا مرد کروات روی نام موفق‌ترین بازیکن فعلی فوتبال ایران خط قرمز کشیده و شایعات زیادی به وجود آمده است؛ برخی می‌گویند اسکوچیچ شرط گذاشته که طارمی عذرخواهی کند و ستاره پورتو نپذیرفته است. برخی دیگر می‌گویند اسکوچیچ با طارمی تماس گرفته تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود که وی تلفنش را جواب نداده! (این یکی از سوی مدیر رسانه‌ای تیم ملی تکذیب شد) برخی هم می‌گویند طارمی خودش به رئیس فدراسیون گفته تا وقتی اسکوچیچ سرمربی باشد به تیم ملی نخوهد آمد که البته این خبر هم تایید نشده است.

هر چه که هست خشم سرمربی تیم ملی از اقدام طارمی باعث شده فعلا او را برای دو بازی آتی دعوت نکند. تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 به ترتیب در روزهای 20 و 25 آبان به مصاف لبنان و سوریه می‌رود و با توجه به نتایجی که تاکنون کسب کرده با برتری در این دو بازی تا حد زیادی خیال خود از صعود به جام جهانی را راحت می‌کند. با این حال از همین حالا نگرانی‌هایی وجود دارد که ماجرای اخیر باعث گره خوردن کار تیم ملی شود؛ چراکه برخی عقیده دارند طارمی تنها بازیکنی نیست که رابطه خوبی با سرمربی ندارد و شاید در ادامه چالش‌های دیگری هم به وجود بیاید که به نفع تیم ملی نباشد.

در آستانه بازی‌های مهم تیم ملی حالا همه مشغول موضع‌گیری در قبال اتفاق رخ داده هستند؛ گروهی می‌گویند اسکوچیچ به درستی و برای مقابله با بازیکن‌سالاری اقدام درستی انجام داده و گروهی دیگر می‌گویند این مربی در اندازه تیم ملی نیست و اجازه نداشته شاگردانش را در یک مصاحبه خارجی تخریب کند و حق با طارمی بوده و برخی حتی پا را فراتر گذاشته و خواستار برکناری مرد کروات شده‌اند! سوال این است که حق با کدام است؟ سوال مهم‌تر اما این است که الان چه باید کرد؟

درخصوص سوال اول شاید نتوان جواب صریحی داد و فقط یک طرف ماجرا را مقصر دانست. البته که بازیکنان ایرانی در قیاس با بازیکنان بسیاری از کشورهای پیشرفته در فوتبال کیفیت پایین‌تری دارند اما حتما این ایراد به اسکوچیچ وارد است که نباید در یک مصاحبه خارجی بازیکنانش را تاکتیک‌ناپذیر بخواند آن هم درحالی که به گواه منابع نزدیک به تیم ملی، صمیمیت بالایی بین سرمربی و بازیکنان وجود ندارد و توقع می‌رود وی در مسیر نزدیک شدن به ملی‌پوشان گام بردارد. مشابه مصاحبه دیگری که انجام داد و طارمی و آزمون را بازیکنانی نامید که می‌توانند در رئال مادرید هم بازی کنند.

 بی‌تردید اقدام طارمی هم قابل دفاع نیست؛ چراکه در هیچ شرایطی نمی‌توان به بازیکنان حق داد که این‌گونه علنی به سرمربی خود کنایه بزنند. طارمی قبلا و زمانی که عضو پرسپولیس بود هم حواشی خاص خود را داشت. اسفندماه 94 و در روزهایی که پرسپولیسی‌ها از باشگاه طلبکار بودند مهدی طارمی به نمایندگی از بازیکنان اعلام کرد تا زمانی که پول آنها پرداخت نشود حاضر نیستند به تمرین بپردازند. در این بین طارمی با برخوردی نامناسب با عکاسان و خبرنگاران، خطاب به مسئولان ورزشگاه گفت: «چه کسی اینها را به داخل راه داده است. آنها را از محل تمرین بیرون کنید.» این جمله طارمی اعتراض خبرنگاران را به دنبال داشت و آنها این سوال را مطرح کردند که مگر تیم بزرگ‌تر ندارد؟ طارمی هم به خبرنگاران گفت: «بزرگ‌تر تیم من هستم، چه کسی می‌خواهد حرف بزند؟» او حالا خودش را بزرگ‌تر تیم ملی هم می‌داند و نشان داده که حضورش در اروپا زیاد باعث حرفه‌ای‌تر شدن رفتارش نشده است.

جواب دادن به سوال دوم اما اهمیت بیشتری دارد. بدون تردید نمی‌توان به موفقیت تیمی دل بست که فضای صمیمانه‌ای بین مربیان و بازیکنانش حاکم نباشد. مسئولان فدراسیون که می‌دانستند چالش‌هایی در راه است سراغ استفاده از کریم باقری رفتند تا به نوعی مانع بروز حواشی شود اما ماجرای اخیر نشان داد که اقدامات بیشتر و موثرتری لازم است. از سوی دیگر مهدی طارمی به عنصری کاملا غیرقابل جایگزین در فاز تهاجمی تیم ملی تبدیل شده و به همراه آزمون زوج موفقی را شکل داده که زننده و سازنده اکثر گل‌های تیم ملی در ماه‌های اخیر بوده است و غیبت او می‌تواند در همین مسابقات به ظاهر ساده هم مشکل‌ساز شود. در چنین شرایطی می‌طلبید مسئولان فدراسیون فوتبال که می‌دانستند چالش مهمی در راه است جدی‌تر به ماجرا ورود کرده و اجازه بروز بحران را ندهند. حالا هم این توقع می‌رود که طرفین را متوجه اشتباهات‌شان کنند تا این قائله ختم به خیر شود؛ چراکه بعید نیست بعد از طارمی نوبت به نفراتی دیگر برسد و تیم ملی ما در شرایطی که شانس نسبتا خوبی برای سومین صعود پیاپی به جام جهانی دارد با خودزنی‌ها به حاشیه برود. در این ماجرا هیچ خیریتی نیست؛ حداقل برای فوتبال ما.