تاریخ : Sun 07 Nov 2021 - 00:02
کد خبر : 63169
سرویس خبری : ورزش

آخرین میراث فرگی

نگاهی به 10 خرید آخر سرمربی اسکاتلندی در منچستریونایتد

آخرین میراث فرگی

سرالکس فرگوسن به‌عنوان یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال نقش مهمی در موفقیت‌های منچستریونایتد در طول 27 سال حضورش روی نیمکت این باشگاه داشت. دیروز مصادف بود با سالگرد حضورش در این باشگاه که آغاز دورانی طلایی برای شیاطین سرخ بود و حالا درحالی که بیش از 8 سال از جدایی‌اش از این باشگاه می‌گذرد، هیچ مربی‌ای هنوز نتوانسته به بخشی از افتخاراتی که او برای این باشگاه به ارمغان آورد، نزدیک شود.

سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار: سرالکس فرگوسن به‌عنوان یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال نقش مهمی در موفقیت‌های منچستریونایتد در طول 27 سال حضورش روی نیمکت این باشگاه داشت. دیروز مصادف بود با سالگرد حضورش در این باشگاه که آغاز دورانی طلایی برای شیاطین سرخ بود و حالا درحالی که بیش از 8 سال از جدایی‌اش از این باشگاه می‌گذرد، هیچ مربی‌ای هنوز نتوانسته به بخشی از افتخاراتی که او برای این باشگاه به ارمغان آورد، نزدیک شود. او در طول دوران حضورش در یونایتد همواره تلاش داشت تا بازیکنان مستعد و ستاره‌های دنیای فوتبال را به این باشگاه اضافه کند. با این حال اگرچه در طول این مدت خریدهای بسیار خوبی از این مربی اسکاتلندی شاهد بودیم، اما در برخی موارد نفراتی که او به خدمت گرفت، نتوانستند برای این باشگاه گره‌گشا باشند. در ادامه نگاهی به سرنوشت 10 خرید آخر فرگی در طول دوران حضورش در اولدترافورد خواهیم داشت.

ویلفرد زاها

فرگوسن پس از اینکه این وینگر جوان را در ژانویه 2013 از کریستال پالاس به خدمت گرفت گفت: «ما بازیکنی را خریدیم که پتانسیل و آینده بسیار خوبی دارد. همیشه تلاش داشته‌ایم تا بازیکنان در اینجا پیشرفت خوبی داشته باشند و به سرعت به شرایط ایده‌آل خود برسند و امیدوارم این پسر هم بتواند خیلی زود به یکی از بهترین‌ها بدل شود.»

زاها بدون‌شک بازیکن مستعد و بسیار خوبی بود، اما وقتی با قراردادی 5سال‌ونیمه به ارزش 10 میلیون پوند راهی اولدترافورد شد نتوانست ارزش خود را در این باشگاه ثابت کند و به بازیکنی ثابت در این تیم بدل شود. این وینگر سرعتی تنها توانست 4 بار با لباس منچستریونایتد به میدان برود و بیشتر دوران دوساله حضورش در این باشگاه را به‌صورت قرضی در کاردیف و کریستال پالاس سپری کرد. فرگوسن علاقه زیادی به بازی او داشت و شاید اگر در این باشگاه می‌ماند وضعیت زاها متفاوت بود، اما دیوید مویس، جانشین او تمایل زیادی به استفاده از این بازیکن نداشت و با حضور او اوضاع کاملا برای این بازیکن تغییر کرد. زاها می‌گوید: «من درحالی به این تیم رفتم که تصور می‌کردم شرایط برایم بسیار خوب پیش خواهد رفت و می‌توانم در یونایتد موفق باشم. اما با آمدن سرمربی جدید که اعتقادی به من نداشت اوضاع برایم عجیب شد و با خودم می‌گفتم حالا باید چه کنم؟» او پس از دورانی ناموفق دوباره به پالاس برگشت و حالا یکی از نفرات مهم و تاثیرگذار این تیم است.

رابین فن‌پرسی

این مهاجم هلندی در اوج دوران فوتبالش آرسنال را به مقصد منچستریونایتد ترک کرد و فرگوسن که به‌دنبال یک مهاجم گلزن و آماده برای تیمش بود با پرداخت 24 میلیون پوند که در آن زمان مبلغ نسبتا زیادی محسوب می‌شد، این مهاجم با تجربه را به خدمت گرفت. سرمربی یونایتد در آن زمان در تمجید از خرید جدیدش گفت: «رابین یک مهاجم در کلاس جهانی است که ارزش خود را در لیگ انگلیس و همچنین فوتبال اروپا ثابت کرده است. درباره توانایی‌های او همه اطلاع دارند و بارها با لباس تیم سابقش برابر ما گلزنی کرده است. حرکات و قدرت تمام‌کنندگی او کم‌نظیر است و می‌تواند کمک زیادی به موفقیت ما کند.» فن‌پرسی که پیش از این قدرت گلزنی خود در لیگ جزیره را به رخ کشیده بود به‌نظر می‌رسید یک خرید ایده‌آل برای یونایتد خواهد بود و در طول 105 مسابقه‌ای که با لباس این تیم انجام داد، این موضوع را به‌خوبی به اثبات رساند. این مهاجم هلندی با لباس تیم جدیدش 58 گل و 21 پاس گل داشت و در همان نخستین فصل حضورش در این باشگاه جام قهرمانی در لیگ را بالای سر برد. این ستاره هلندی پس از سه سال حضور در اولدترافورد راهی فنرباغچه ترکیه شد و در نهایت در سال 2019 در فاینورد اعلام بازنشستگی کرد. او از آن زمان به‌عنوان یکی از مربیان این باشگاه هلندی مشغول به‌کار است.

شینجی کاگاوا

زمانی که سرالکس تصمیم به خرید این هافبک ژاپنی گرفت، او تنها 23 سال داشت و در ترکیب دورتموند در آن زمان نمایش‌های خوبی ارائه کرده بود. در جولای 2012 فرگوسن تصمیم به خرید این بازیکن جوان گرفت و این ملی‌پوش ژاپنی که فصل قبل از آن در دورتموند 17 گل و 13 پاس گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده بود را به خدمت گرفت. تیم آلمانی در آن فصل به کمک درخشش این بازیکن آسیایی توانسته بود هم در لیگ و هم در جام حذفی قهرمان شود. با این حال اوضاع برای او در اولدترافورد آن طور که انتظار می‌رفت رخ نداد و کاگاوا برخلاف دوران بازی در دورتموند در فوتبال دشوار جزیره کار بسیار سخت‌تری برای درخشش داشت. حاصل 57 حضور او در باشگاه جدیدش تنها 6 گل و 10 پاس گل بود و او تنها 2 سال پس از حضور در یونایتد دوباره به دورتموند برگشت. البته او دیگر آن ستاره درخشان سابق نبود و حتی در بازگشت به آلمان هم نتوانست فرم خوبش را در این باشگاه تکرار کند. درنتیجه پس از این اتفاقات راهی بشیکتاش و سپس رئال‌ساراگوسا شد. این بازیکن ژاپنی در ژانویه سال قبل تصمیم گرفت راهی لیگ یونان شود و برای پائوک بازی کند، اما در 12 بازی برای این تیم هنوز نتوانسته دروازه حریفان را باز کند.

نیک پاول

در ژوئن سال 2012 سرمربی آن زمان منچستریونایتد به سراغ خرید یک بازیکن 18ساله رفت که گفته می‌شد آینده درخشانی در پیش دارد. نیک پاول که در تیم «کرو» بازی می‌کرد با قراردادی 3 میلیون پوندی که به دوبرابر نیز قابل افزایش بود راهی اولدترافورد شد و بازی در منچستریونایتد را رویایی می‌دانست که به حقیقت پیوسته است: «بسیار خوشحالم که قرار است برای پیشرفت فوتبالم زیر نظر سرالکس و در کنار بازیکنان بزرگ یونایتد بازی کنم. هیجان زیادی دارم که قرار است به‌زودی در لیگ برتر بازی کنم.» البته این رویا برای پاول چندان به حقیقت تبدیل نشد و او دوران موفقی را در این باشگاه سپری نکرد. پاول تنها 9 بار توانست لباس تیم جدیدش را به تن کند و تنها در بازی نخست خود برای شیاطین سرخ بود که توانست تنها گلش را به ثمر برساند. او پس از شروع ناموفق در این تیم به باشگاه‌هایی چون ویگان، لسترسیتی و هال‌سیتی قرض داده شد تا اینکه درنهایت به ویگان پیوست. او امسال در ترکیب استوک سیتی به میدان می‌رود و تاکنون در فرم بسیار خوبی قرار داشته و در 10 بازی 6 گل برای تیمش به ثمر رسانده است.

آنجلو هنریکوئز

در سال 2012 فرگوسن یک جوان 18ساله دیگر را نیز در لیست خرید خود داشت و تصمیم گرفت این مهاجم مستعد را از تیم یونیورسیداد شیلی به خدمت بگیرد. او در تمجید از این بازیکن گفته بود: «آنجلو بازیکنی است که می‌تواند در یونایتد موفق باشد. بازیکنی تکنیکی، تهاجمی و کسی که با انگیزه زیادی فوتبال بازی می‌کند و بازیکنی بسیار مستعد است.» این مهاجم شیلیایی سه فصل در اولدترافورد حضور داشت، اما حتی یک دقیقه هم فرصت بازی برای تیمش را به‌دست نیاورد. او تنها در دیدار دوستانه پیش فصل 14-2013 برابر AIK موفق به گلزنی شد و بیشتر به‌صورت قرضی در تیم‌های ویگان، ساراگوسا و دینامو زاگرب به میدان می‌رفت. او درنهایت به‌صورت دائمی راهی دینامو زاگرب شد و پس از آن مدتی در تیم اطلس مکزیک و یونیورسیداد شیلی بازی کرد تا اینکه به فورتالزا برزیل پیوست.

الکساندر باتنر

این مدافع چپ هلندی در سال 2012 از ویتسه هلند راهی انگلیس شد تا برای منچستریونایتد بازی کند. او در همان نخستین بازی خود برای این تیم با یک گل و یک پاس گل به‌عنوان بهترین بازیکن زمین در دیدار برابر ویگان انتخاب شد، اما این شروع عالی دوام چندانی نداشت. باتنر در فصل 13-2012 توانست به همراه منچستریونایتد جام قهرمانی لیگ را تصاحب کند، اما نهایتا نتوانست جانشین پاتریس اورا در سمت چپ خط دفاعی این تیم شود. او در سال 2014 به دینامو مسکو فروخته شد. باتنر که در حاضر 32ساله است در تیم والویک کشورش بازی می‌کند و در این سال‌های برای نیو انگلند رولوشن، ویتسه و اندرلخت هم بازی کرده است.

فردریک وسلی

شاید بسیاری از هواداران یونایتد نام این مدافع وسط جوان را به‌خاطر نداشته باشند. بازیکنی که در ژانویه سال 2012 و درحالی که 19 سال داشت از تیم رقیب یعنی منچسترسیتی به این باشگاه پیوست. او در بدو ورودش گفت: «در تاریخ طولانی‌مدت یونایتد بازیکنان جوان زیادی بوده‌اند که راهی این تیم شدند و توانستند به ستاره‌های بزرگی بدل شوند. امیدوارم من هم بتوانم یکی از این نفرات باشم.» کاملا مشخص است که این آرزوی او به حقیقت تبدیل نشد و او تنها پس از یک‌سال‌ونیم و درحالی که هیچ‌گاه برای تیم اول باشگاه به میدان نرفت، این باشگاه را ترک کرد. او پس از آن تلاش کرد تا با حضور در باشگاه‌هایی چون ایپسویچ، بری، پورت وال، لوگانو، امپولی، لومانس و نهایتا سالرنیتانا بتواند به موفقیت برسد، اما کمتر توانست عملکرد خوبی داشته باشد و حالا با سالرنیتانا که فصل پیش به سری B سقوط کرد برای بازگشت به سطح اول فوتبال ایتالیا تلاش می‌کند. البته این مدافع ملی‌پوش آلبانیایی هنوز نتوانسته برای تیمش در این فصل به میدان برود.

داوید دخه‌آ

یکی از بهترین خریدهای دوران حضور فرگوسن در منچستریونایتد که با به خدمت گرفتن این گلر جوان اسپانیایی توانست تا مدت‌ها این باشگاه را از به خدمت گرفتن دروازه‌بان بی‌نیاز کند. در ژوئن سال 2011 سرالکس تصمیم گرفت برای به خدمت گرفتن این سنگربان جوان از اتلتیکومادرید 18.9 میلیون پوند هزینه کند که در آن زمان او را به گرانترین گلر تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل کرد. او باید جای خالی بازیکن بزرگی چون ادوین فن‌درسار را درون دروازه این تیم پر می‌کرد و البته به‌خوبی توانست این کار را انجام دهد. دخه‌آ در طول این سال‌ها نشان داد که ارزش پولی که برایش پرداخت شده را داشته و اگرچه در سال‌های اخیر با نوسان‌هایی روبه‌رو بوده، اما درمجموع از خریدهای موفق یونایتد محسوب می‌شود. او حالا پس از 10 سال حضور در ترکیب این تیم بیش از 450 بار در ترکیب یونایتد به میدان رفته و در این مدت به تیمش کمک کرده تا قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی، لیگ اروپا و همچنین جام اتحادیه را کسب کند. او حالا در 30 سالگی هنوز هم مرد شماره یک تیمش است و نمایش‌های خوبی در ترکیب تیمش از جمله در جریان دیدار روز گذشته برابر منچسترسیتی با وجود گل‌‌هایی که دریافت کرد به نمایش گذاشته است. البته اشتباهات عجیب دخه‌آ در چند فصل اخیر باعث شده تا کادرفنی این تیم به سراغ یافتن جانشین برای او بروند و فصل گذشته دین هندرسون پس از مدتی حضور قرضی در شفیلدیونایتد به این باشگاه برگشت تا رقیبی جدی برای دخه‌آ باشد و شاید به‌زودی جای او را در ترکیب اصلی تیم بگیرد.

فیل جونز

در کنار دخه‌آ، جزء تنها بازیکنان این فهرست است که همچنان در این باشگاه حضور دارد و هنوز شماره 4 یونایتد را به تن دارد. البته جونز در فصول اخیر جایگاه ثابتش در این تیم را از دست داده و به‌دلیل مصدومیت مدت‌هاست که نتوانسته برای یونایتد به میدان برود. آخرین حضور او در میدان به ژانویه 2020 و دیدار جام حذفی برابر ترنمر برمی‌گردد که با برتری 6 بر یک شیاطین سرخ به پایان رسید. او به‌تازگی به تمرینات تیمش برگشته است، اما با وجود مدافعان پرتعداد در ترکیب این تیم بعید است فرصتی برای حضور در میدان به‌عنوان بازیکن اصلی پیدا کند. شاید جونز درحال حاضر به زحمت بتواند جایی در ترکیب تیمش پیدا کند، اما در سال 2011 از او به‌عنوان یکی از جوانان آینده‌دار فوتبال انگلیس نام برده می‌شد. درخشش او در بلکبرد، سبب شد تا فرگی به سراغ خرید این بازیکن برود و امیدوار بود تا با کمک او بتواند خط دفاعی تیمش را تا سال‌ها بیمه کند. یونایتد برای خرید او 16.5 میلیون پوند پرداخت کرد و این مدافع میانی در این مدت 224 بار لباس تیمش را در رقابت‌های مختلف به تن کرده است. او که درحال حاضر 29 سال دارد قراردادش در ژوئن سال 2023 به پایان خواهد رسید و به احتمال زیاد یونایتد تا پیش از آن برای فروش او تلاش خواهد کرد تا بتواند از این انتقال پولی به‌دست آورد.

اشلی یانگ

یانگ در ترکیب استون‌ویلا به‌عنوان یک وینگر سرعتی نامش را مطرح کرد و یونایتد هم در سال 2011 حاضر شد برای خرید او 17 میلیون پوند هزینه کند. البته از آن زمان تاکنون او تغییرات زیادی را در شیوه و همچنین پست بازی خود داشته و البته هنوز هم در 36سالگی بازیکنی موثر و توانمند است. در آن زمان هر دو تیم منچستریونایتد و لیورپول برای خرید او رقابت می‌کردند و درنهایت این فرگوسن بود که توانست این بازیکن را برای حضور در اولدترافورد متقاعد کند. یانگ 9 سال هم در ترکیب تیم‌ملی انگلیس به‌عنوان یکی از بازیکنان اصلی و مهم به میدان رفت و درمجموع جزء خریدهای موفق این مربی اسکاتلندی محسوب می‌شود.  او در سال 2020 یونایتد را به مقصد اینترمیلان ترک کرد و البته در آنجا هم به سرعت موفق شد و زیر نظر آنتونیو کونته در همان نخستین فصل توانست جام قهرمانی در لیگ ایتالیا را بالای سر ببرد. او همچنین به رکورد جالبی نیز در سری A دست یافت و به نخستین بازیکن انگلیسی پس از جیمی گریوز و گری هیچنز تبدیل شد که توانسته قهرمانی ایتالیا را تجربه کند. دو بازیکن مورد اشاره در اوایل دهه 60 میلادی موفق به انجام این کار شده بودند. قرارداد یک‌ساله او با اینتر در تابستان به پایان رسید و او به تیم سابقش، استون‌ویلا برگشت. او در این فصل 7 بار برای این باشگاه به میدان رفته اما در جریان دیدار برابر یونایتد که به برتری یک بر صفر ویلا همراه بود نیمکت‌نشین بود و به میدان نرفت.