تاریخ : Sat 06 Nov 2021 - 15:53
کد خبر : 63155
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کامبیز درمبخش درگذشت

کامبیز درمبخش درگذشت

کامبیز درمبخش، هنرمند کاریکاتوریست که به ویروس کرونا مبتلا بوده و وضعیت جسمی ناپایداری داشت، امروز (پانزدهم آبان ماه) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش «فرهیختگان»، نیک‌نام حسین‌پور، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت که امروز در تماسی تلفنی با خبرنگار ایسنا وضعیت این هنرمند را ناپایدار توصیف کرده بود، پس از گذشت چند ساعت خبر فوت ایشان را داد.

درمبخش که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان آتیه بستری بود، از روز گذشته به دستگاه وصل شده بود و ضربان قلب ناپایداری داشت. این کاریکاتوریست پیشکسوت متولد سال 1321، امروز در سن 79سالگی دار فانی را وداع گفت و جامعه هنری را بار دیگر عزادار کرد.

‌بخش‌هایی از گفت‌وگوی قدیمی کامبیز درمبخش با روزنامه فرهیختگان در سال ۹۶:

کاریکاتور هم دیگر نمی‌تواند به مسئولان تلنگر بزند‌.

الان کمیک و کاریکاتور و شوخی و طنز در فضای مجازی مثل بمب می‌ترکد و فضای مجازی را اینها نگه داشته‌اند. حالا فکر کنید اگر فضا باز بود و ما این موضوعات را در مطبوعات‌مان مطرح می‌کردیم چقدر با استقبال روبه‌رو می‌شد.‌

کاریکاتور، هنوز نخستین چیزی است که به چشم می‌آید. دلیل آن هم کوتاه ‌بودنش است و اینکه دیدنش زمان نمی‌خواهد. کاریکاتورها می‌توانند در تمام دنیا مانند رسانه عمل کنند، بدون آنکه زبان را بدانند. البته به عقیده من تا 20سال دیگر اصلا رسانه کلاسیکی وجود ندارد.‌

هنرمند باید عاشق باشد، پژوهش کند و همچنین کارهای بسیاری را تماشا کند. الگو گرفتن از کار هنرمندان دیگر اشکالی ندارد اما باید به قرابت‌ها و شرایط زمانی خلق اثر هم توجه داشت. به نظر من نسل سومی‌‌ها به زمان نیاز دارند تا به تکنیک‌های طنز ناب دست یابند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

کامبیز درم‌بخش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فضا برای کاریکاتور و شوخی و طنز «باز» نیست (لینک)

بازنشر گفت‌وگوی فرهیختگان با مرحوم کامبیز درمبخش: کاریکاتور هم دیگر نمی‌تواند به مسئولان تلنگر بزند (لینک)