تاریخ : Sat 06 Nov 2021 - 10:13
کد خبر : 63123
سرویس خبری : دانشگاه

سیاست حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی را شفاف کنید

نامه بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به دکتر خاندوزی:

سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را شفاف کنید

بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه ای به وزیر اقتصاد، از وی درخواست کرد در خصوص احتمال حذف ارز 4200 تومانی و حذف یارانه های به اصطلاح پنهان به مناظره با اساتید بپردازد.

به گزارش «فرهیختگان»، بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) طی نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، از وی درخواست کرد در مورد دو سیاست همراه با شوک ارزی و شوک حامل های انرژی یعنی احتمال حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی و حذف یارانه های به اصطلاح پنهان به مناظره با اساتید برجسته اقتصاد این دانشگاه همچون دکتر مسعود درخشان، دکتر فرشاد مؤمنی، دکتر عباس شاکری و ... بپردازد. گفتنی است در هفته های اخیر وعده پرداخت یارانه های نقدی قابل توجه و وعده «خبر خوش در آذرماه» که از سوی محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور مطرح شده؛ برای کارشناسان اقتصادی نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

متن کامل این نامه در ادامه می آید:

جناب آقای دکتر سیداحسان خاندوزی؛ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم

جناب آقای دکتر سید احسان خاندوزی؛ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی سلام علیکم!

با احترام و آرزوی توفیق در مسیر سخت پیش روی اصلاح حکمرانی اقتصادی برای جنابعالی؛ همانگونه که مستحضر هستید و در فضای خبری کشور نیز مطرح گردیده است، دولت سیزدهم در ابتدای راه خود تصمیمات جدیدی گرفته که بسیاری از آنها در حوزه علم و اداره امر اقتصادی موضوعیت دارد. یکی از این طرح ها حذف نرخ ارز ترجیحی یا همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است. شنیده ها حاکی از آن است در باب این موضوع دولت عزم جدی برای حذف نرخ ارز ترجیهی کرده اما پرسش اساسی این است که آیا آثار پسنی این سیاست مورد توجه دقیق هیئت محترم دولت قرار گرفته است یا خیر؟ آیا با حذف این نرخ ارز تورم تشدید نخواهد شد؟ آیا حذف نرخ ارز ترجیهی باعث رشد قیمت اسمی نرخ ارز نخواهد شد؟ آیا شرکت هایی که با هزینه ارز ۴۲۰۰ به تولید می پردازند، در راستای این سیاست با افزایش هزینه و در ادامه رکود مواجه نخواهند شد؟ و آیا قیمت کالاها رشد نخواهند کرد؟

تجربه شکر در سال ۹۸ و عدم شمول ارز ۴۲۰۰ برای آن نشان می دهد که امکان رشد قیمت ها و تورم وجود دارد و در وضعیت فعلی که تورم مشکلات جدی برای زندگی مردم ایران به وجود آورده و از طرفی دیگر هم همراه شدن آن با رکود، این مشکلات را دوچندان کرده است. کارشناسان بسیاری از آینده این تصمیم سیاستی بیمناک هستند. از طرفی دیگر بحث هایی من باب افزایش قیمت حامل های انرژی نیز مخابره می شود که احتمالا معاونت اقتصادی رئیس جمهور جناب اقای رضایی پیگیر آن هستند.

به همین سبب است که به نظر می رسد دولت در پی دو سیاست همراه با شوک ارزی و شوک حامل های انرژی به جامعه است. نگرانی ما از این بابت باعث شده تا شما را به «نشست هم اندیشی تخصصی» با دعوت از جنابعالی و اساتید علم اقتصاد (همچون دکتر درخشان، دکتر مؤمنی، دکتر شاکری و ...) در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) که شما نیز جزء خانواده این دانشکده محسوب می شوید، دعوت نماییم. بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) اعلام آمادگی می کند برگزاری این جلسه را برای رشد و اعتلای ایران و همچنین بررسی شفاف سیاست های دولت سیزدهم در معرض عموم اساتید و دانشجویان بر عهده بگیرید. پیشاپیش از حسن همکاری جنابعالی کمال تشکر را داریم.

بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)