تاریخ : Sun 31 Oct 2021 - 01:32
کد خبر : 62714
سرویس خبری : دانشگاه

کارنامه فرهنگی به جبران نواقص فعالیت‌های فرهنگی واحدها کمک می‌کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

کارنامه فرهنگی به جبران نواقص فعالیت‌های فرهنگی واحدها کمک می‌کند

ایده کارنامه فرهنگی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار مطرح می‌شود، ابزاری برای جهت‌دهی فکرها و فعالیت‌ها به‌سمت اولویت‌ها است و ازطرف دیگر هم این کارنامه ارزیابی برای میزان توقیفات واحدهای دانشگاهی در ارتباط با آن اولویت‌ها به‌شمار می‌رود.

  فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات کارنامه فرهنگی این دانشگاه سخن گفت. او با تاکید بر اینکه ستاد نقش سیاستگذار، پیشتیبان و ناظر را پیدا می‌کند و صف که متشکل از دانشجویان، اساتید، خانواده‌ها و فعالان فضای مجازی هستند، گفت: «ایده کارنامه فرهنگی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار مطرح می‌شود، ابزاری برای جهت‌دهی فکرها و فعالیت‌ها به‌سمت اولویت‌ها است و ازطرف دیگر هم این کارنامه ارزیابی برای میزان توقیفات واحدهای دانشگاهی در ارتباط با آن اولویت‌ها به‌شمار می‌رود.»

کارنامه فرهنگی با استفاده از روش‌های کمی، خبرگی و میدانی تهیه شده است

او افزود: «نکته دیگر درباره کارنامه فرهنگی این است که با استفاده از روش‌های کمی، خبرگی و میدانی تهیه شده است و با آنالیز دقیقی که از وضعیت انجام می‌دهد، نمای کلی از عملکرد واحد دانشگاهی در حوزه فرهنگی را ارائه داده و این مهم زمینه را برای رفع ضعف‌ها و ارتقای وضعیت ایجاد می‌کند. این مولفه بسیار مهمی درباره این کارنامه است؛ چراکه وقتی یک نمای کلی از وضعیت عملکردی و مدیریت واحد در حوزه فرهنگی ارائه می‌کنیم، کمک خواهد کرد تا ضعف‌هایمان را در بخش‌های مختلف شناسایی کرده و در راستای رفع آنها گام برداریم.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: «نقش پیشینی کارنامه، توجه دادن فکرها، همت‌ها و فعالیت‌ها به‌سمت اولویت‌های تعیین شده است و در این بخش لازم بود اولویت‌ها را مشخص کنیم. از این‌رو 23 شاخص و 73 زیرشاخص تعیین شد. پیش‌نویسی آماده و به واحدها ارسال کردیم تا درباره آن نظر خود را اعلام کنند و درنهایت به این 23 شاخص و 73 زیرشاخص رسیدیم. در هر شاخص و زیرشاخص نیز وضعیت از ضعیف تا عالی تعیین می‌شود و یک وضعیت کلی واحد را هم خواهیم داشت.»

جهان‌بین افزود: «در هر زیرشاخص یک اعلام وضعیت به واحد را خواهیم داشت. به‌طور مثال در شاخص مدیریتی، یک زیرشاخص درباره درصد اعتبارات فرهنگی تعیین شده که ملاک ارزیابی از ضعیف تا عالی است. در بحث کانون‌های فرهنگی هم زیرشاخص تنوع و تعداد را داریم، به‌طوری‌که شاید یک واحد در بحث تعداد کانون‌ها جایگاه خوبی داشته باشد، اما در بحث تنوع شرایط این‌طور نباشد و این نشان می‌دهد در آن واحد شاهد تنوع کانون‌ها نیستیم.»

  واحدها در بخش‌هایی که ضعف دارند باید به‌سمت رشد حرکت کنند

او ادامه داد: «ما وضعیت هر واحد را براساس شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها اعلام می‌کنیم تا واحد متوجه ضعف‌هایش شود. همچنین یک وضعیت کلی از واحد را هم ارائه می‌دهیم. درحال حاضر واحدها جلساتی را برای ارزیابی از وضعیت خودشان برگزار می‌کنند تا به نسخه‌هایی برای رفع ضعف‌هایشان برسند و ما نیز این پیگیری را انجام می‌دهیم تا واحدها در بخش‌هایی که ضعف دارند به‌سمت رشد حرکت کنند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «شاید یک واحد در تعداد تشکل‌های دانشجویی عالی شده، اما در زمینه اختصاص مکان مناسب به تشکل‌ها ضعیف عمل کرده باشد یا در بحث ارائه برنامه‌های مصوب در هیات نظارت عملکرد خوبی نداشته باشد، از این‌رو همه جوانب مربوط به بحث فرهنگی را مدنظر قرار داده‌ایم.»