تاریخ : Sun 31 Oct 2021 - 01:12
کد خبر : 62713
سرویس خبری : دانشگاه

واحدهای برتر بر چه اساسی انتخاب شدند؟

«فرهیختگان» از جزئیات کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

واحدهای برتر بر چه اساسی انتخاب شدند؟

بیست‌وپنجم مهرماه امسال و همزمان با رونمایی از سند 5 ساله تحول در دانشگاه، از کارنامه فرهنگی دانشگاه نیز رونمایی و از واحدهای دانشگاهی با درجه عالی و خیلی خوب تقدیر شد.

حضور دانشجویان و نیروی انسانی دغدغه‌مند مهم‌ترین آیتم فرهنگی

سارا طاهری، روزنامه‌نگار:  این روزها، دانشگاه‌ها ازنظر فرهنگی با چالش‌های فرهنگی زیادی مواجه هستند؛ یکی از مهم‌‌ترین چالش‌ها و بزرگ‌ترین آسیب‌های فرهنگی، روزمرگی فرهنگی در دانشگاه‌‌ها است که به‌علت نبود برنامه‌‌ریزی فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌‌شود. با شیوع ویروس کرونا، این روزمرگی نیز به اوج خود رسید و موضوعات و مسائل فرهنگی روز کشور به حاشیه رفت. این درحالی است که دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تحول و رشد خود، تلاش کرده این روزمرگی فرهنگی را از بین برده و برای ایجاد رونق در این حوزه گام بردارد. صدور کارنامه فرهنگی در این دانشگاه نیز اقدامی بود که در همین راستا صورت گرفت. بر همین اساس مسئولان دانشگاه آزاد اقدام به تهیه یک کارنامه فرهنگی کردند و پیش‌نویس آن نیز تهیه و به سراسر کشور ارسال شد و درنهایت به مرحله نهایی رسید. در این کارنامه، فعالیت فرهنگی دانشجویان و مسئولان دانشگاه ارزیابی شده‌اند. مسئولان دانشگاه برای تدوین این کارنامه ترکیبی از روش‌های کمی، خبرگی و میدانی را درنظر گرفتند که در آن هر واحد براساس وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مقایسه شده است. از نقاط‌قوت این کارنامه ارزیابی مسائل فرهنگی با مشارکت تمام اقشار جامعه دانشگاهی اعم‌از اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه است که باعث ایجاد مشارکت و همدلی و علاوه‌بر آن ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت‌های فرهنگی می‌‌شود. در این کارنامه مجموع امتیاز ۲۵۰۰ درنظر گرفته و نصاب از عالی تا ضعیف متناسب با سطح واحد‌ها تعریف شد. کارنامه با حضور نمایندگان واحد‌ها در معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی بررسی و اشکالات و مطالب آنها مطرح شد و نهایتا با یک جمع‌بندی کارنامه آماده و به روسای استان‌ها تحویل داده شد.

بیست‌وپنجم مهرماه امسال و همزمان با رونمایی از سند 5 ساله تحول در دانشگاه، از کارنامه فرهنگی دانشگاه نیز رونمایی و از واحدهای دانشگاهی با درجه عالی و خیلی خوب تقدیر شد. واحد خوراسگان، واحد همدان و واحد تبریز به‌عنوان واحدهای در وضعیت خیلی خوب در سطح ویژه و واحد چالوس از استان مازندران در سطح یک با وضعیت خیلی خوب رتبه‌بندی شدند. کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد براساس گفته مسئولان این دانشگاه شامل سه محور راهبردی، ۱۱ راهبرد کلان و ۱۰ بسته کاری است که با جمع‌بندی نخبگان دانشگاهی طراحی شده است.

در این گزارش در گفت‌وگو با معاونت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، واحد تبریز و واحد چالوس به‌عنوان واحدهای در وضعیت خیلی خوب در سطح ویژه و در سطح یک با وضعیت خیلی خوب به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی: کارنامه فرهنگی به جبران نواقص فعالیت‌های فرهنگی واحدها کمک می‌کند (لینک)
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان: در حوزه تشکل‌های دانشجویی نیز کارنامه خوبی داشتیم (لینک)
 
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز: دانشجویان در رویدادهای ملی به‌خوبی پای کار آمدند (لینک)
 
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس مطرح کرد / کانون‌های دانشجویی نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی واحد بود (لینک)
 
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان): تلاش کردیم تسهیل‌گر توسعه فرهنگ دانشگاه باشیم (لینک)