تاریخ : Thu 28 Oct 2021 - 00:38
کد خبر : 62567
سرویس خبری : ورزش

توپ طلا برای لوا؟

مهاجم لهستانی بالاتر از مسی

توپ طلا برای لوا؟

درحالی که بسیاری از پیش‌بینی‌ها از فتح توپ طلای امسال توسط لیونل مسی حکایت داشت اما انتشار تصویری که گفته می‌شود از میزان آرای بازیکنان این جایزه لو رفته، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و ظاهرا قرار است در این دوره توپ طلای مجله فرانس‌فوتبال به روبرت لواندوفسکی برسد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: درحالی که بسیاری از پیش‌بینی‌ها از فتح توپ طلای امسال توسط لیونل مسی حکایت داشت اما انتشار تصویری که گفته می‌شود از میزان آرای بازیکنان این جایزه لو رفته، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و ظاهرا قرار است در این دوره توپ طلای مجله فرانس‌فوتبال به روبرت لواندوفسکی برسد. معمولا در هر دوره این تصاویر لو رفته به واقعیت بسیار نزدیک است و این‌بار هم به‌نظر نمی‌رسد این عکس دستکاری شده باشد. درچنین شرایطی ستاره لهستانی بایرن‌مونیخ که سال گذشته مدعی اصلی این جایزه بود و البته با بدشانسی به آن دست پیدا نکرد بالاخره می‌تواند فاتح آن شود. این مجله فرانسوی در سال2020 تصمیم گرفت به‌دلیل شیوع کرونا در جهان و شرایط غیرمعمول در رقابت‌های فوتبال، این جایزه را اهدا نکند و به این ترتیب ستاره گلزن مونیخی‌ها که فصلی فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشته بود نتوانست به این عنوان دست پیدا کند.

برنده لو رفته؟

در تصویری که دیروز در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت دست ‌به‌دست می‌شد روبرت لواندوفسکی با کسب 627رای بالاتر از لیونل مسی و کریم بنزما قرار گرفته بود. اکانتی که این عکس را منتشر کرده بود در سال‌های گذشته نیز مشابه چنین اقدامی را انجام داده بود و به‌نظر می‌رسد این رده‌بندی به واقعیت نزدیک باشد. در رده‌های بعدی این فهرست نیز محمد صلاح، جورجینیو، امباپه، انگولو کانته، ارلینگ هالند، کریس رونالدو و کوین دی‌بروینه قرار دارند که حضور فوق‌ستاره پرتغالی در رتبه نهم این فهرست از نکات جالب آن است. از دیگر نکات قابل‌توجه این فهرست حضور پدری، پدیده جوان بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا در رتبه هجدهم است که بالاترین رده را بین بازیکنان اسپانیایی دراختیار دارد و البته نیمار برزیلی که سال کم‌فروغی را پشت‌سر گذاشت رتبه نوزدهم را دراختیار دارد.

در آخرین دوره اهدای این جایزه که دوسال پیش برگزار شد رقابت بسیار نزدیکی بین لیونل مسی و ویرجیل فن‌دایک، مدافع هلندی لیورپول وجود داشت که درنهایت این جایزه برای ششمین‌بار به ستاره آرژانتینی رسید. مسی در سال2019 تنها 7امتیاز بیشتر از فن‌دایک کسب کرد و در صدر قرار گرفت و رونالدو هم سوم شد.

این نشریه فرانسوی برای سال‌ها تنها این جایزه را اهدا می‌کرد اما از سال2009 در همکاری مشترک با فیفا روند رای‌گیری خود را تغییر داد و این جایزه را با عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا که توسط فیفا اهدا می‌شد، ادغام کرد. سرانجام در سال2016 این همکاری به پایان رسید و از آن دوره دیگر سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی و همچنین روزنامه‌نگارانی که جایزه بهترین بازیکن فیفا را انتخاب می‌کردند در این رای‌گیری دخالت داده نشدند و از آن زمان تنها یک خبرنگار از هر کشور که توسط فرانس‌فوتبال انتخاب می‌شد مجاز به دادن رای برای انتخاب برنده توپ طلاست. البته در سال2019 این عدد 176نفر بود که اگرچه در این دوره هنوز تعداد شرکت‌کنندگان اعلام نشده اما احتمالا تغییری نکرده باشد.

براساس این رای‌گیری، فرانس‌فوتبال فهرست 30نفره منتخب خود را برای این افراد ارسال می‌کند و آنها هم به ترتیب اولویت 5بازیکن برتر از نظر خود را انتخاب می‌کنند. نفر اول این فهرست 6امتیاز، دوم4، سوم3، چهارم2 و پنجم یک‌امتیاز کسب می‌کنند و درنهایت با جمع‌بندی این امتیازات نفر برتر انتخاب می‌شود. همچنین اگر امتیازات دو بازیکن مساوی باشد هرکدام که بیشتر در رده اول قرار گرفته باشد به این جایزه می‌رسد و درصورت تساوی رده‌های دوم و سوم بررسی می‌شود. درنهایت اگر همه اینها مساوی بود فرانس‌فوتبال دو توپ طلا به این دو بازیکن اهدا می‌کند که تاکنون چنین اتفاقی در تاریخ این جایزه رخ نداده است.

جالب اینکه در سال2019 فن‌دایک بیشتر از مسی به‌عنوان انتخاب اول روزنامه‌نگاران قرار گرفته بود. این مدافع هلندی 69 به 61 از رقیب خود پیش بود و اگر می‌توانست تنها 7امتیاز بیشتر کسب کند می‌توانست توپ طلا را به خانه ببرد. درنهایت مسی که در لیست 167نفر از 176رای‌دهنده حضور داشت توانست ششمین توپ طلای خود را فتح کرده و در این زمینه رکوردی عالی را از خود به‌جای بگذارد و فن‌دایک هم تنها بین 5بازیکن برتر 154نفر قرار داشت.

رقبای جدی مسی و لوا

روال سال‌های اخیر همواره بر این مبنا بوده که مدعیان اصلی کسب این جایزه دو فوق‌ستاره فوتبال دنیا یعنی مسی و رونالدو بوده‌اند اما در چند فصل اخیر و با توجه به بالا رفتن سن این دو بازیکن و به تبع آن افت آنها، رقبایی جدی پیدا کرده‌اند. مسی در این دوره اگرچه فصل گذشته با بارسلونا به هیچ افتخاری دست پیدا نکرد و در تیم جدیدش، پاری‌سن‌ژرمن نیز هنوز نتوانسته در لیگ فرانسه گل بزند اما قهرمانی با آرژانتین در کوپا‌آمه‌ریکا که پس از 28سال و با غلبه بر برزیل پرستاره به‌دست آمد باعث شد او دوباره یکی از مدعیان جدی تصاحب این جایزه لقب بگیرد. مسی اگرچه در لیگ گل نزده اما در دیدار برابر سیتی در لیگ قهرمانان به زیبایی دروازه حریف را باز کرد و نشان داد که هنوز هم یکی از بهترین‌های دنیای فوتبال است.

رونالدو اما پس از فصلی نه‌چندان خوب با یووه و جدایی از این تیم به منچستریونایتد برگشت اما در باشگاه سابقش هم هنوز نتوانسته درخشش قابل‌توجهی داشته باشد و بعید است بتواند یک مدعی جدی برای این جایزه باشد.

برخلاف این دو بازیکن، نفراتی چون روبرت لواندوفسکی، کریم بنزما و محمد صلاح فصلی درخشان را سپری کردند و در این فصل هم همچنان به درخشش خود ادامه می‌دهند. ستاره مونیخی‌ها فصل قبل توانست رکورد گرد مولر افسانه‌ای را شکسته و بیشترین گل زده درطول یک فصل تاریخ بوندس‌لیگا را به‌نام خود ثبت کند. درخشش او به بایرن کمک کرد تا به‌راحتی بار دیگر جام قهرمانی در لیگ را بالای سر ببرد و اگرچه در لیگ قهرمانان موفق نبودند اما لواندوفسکی در سال2021 بهترین گلزن فوتبال اروپا با 52گل (43گل باشگاهی و 9گل ملی) است. او در فصل جدید هم شروعی رویایی داشته و تاکنون 20گل برای بایرن به ثمر رسانده که 5گل او در سه بازی نخست تیمش در لیگ قهرمانان بوده است. با توجه به چنین آماری دور از ذهن نیست که او امسال مدعی جدی رسیدن به این جایزه باشد و برای نخستین‌بار آن را به‌دست آورد. اگرچه عناوین و موفقیت‌های او در سال2021 قابل قیاس با فصل قبل نیست اما شاید رای‌دهندگان با توجه به اینکه سال قبل هم این جایزه اهدا نشد نظر مثبت‌تری روی او داشتند تا بالاخره این ستاره لهستانی به آنچه استحقاق آن را داشته، برسد. پائولو مالدینی، اسطوره باشگاه میلان نیز با حمایت از لوا می‌گوید: «به‌نظر من شایسته‌ترین بازیکن برای رسیدن به این جایزه لواندوفسکی است. البته بنزما هم شایستگی فتح آن را دارد اما کاری که لواندوفسکی انجام داده کم‌نظیر بوده و او همیشه تشنه گلزنی است. او در این مدت رکوردهای زیادی را شکسته و عملکردی عالی ارائه کرده است. به‌نظر من در این دوره مسی، لواندوفسکی و بنزما سه نفر اصلی هستند و فکر می‌کنم مسی شانس خوبی داشته باشد اما شخصا دوست دارم این جایزه به مهاجم لهستانی برسد.»

کریم بنزما هم از سال2018 که رونالدو رئال را ترک کرد به‌تنهایی بار گلزنی در این تیم را به دوش کشیده و یکی از بهترین‌های تیمش بوده است. او فصل پیش اگرچه نتوانست با رئال عنوانی کسب کند اما در تیم‌ملی فرانسه عملکرد قابل‌قبولی داشت و با 4گل زده در یورو2020 و همچنین قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا، سال موفقی را سپری کرد.

محمد صلاح هم که در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی در لیورپول داشته و کمتر مورد توجه رای‌دهندگان بوده امسال می‌تواند یکی از مدعیان رسیدن به این جایزه باشد به‌خصوص با فرم خوبی که در هفته‌های اخیر داشته و رکوردهای جالبی را نیز جابه‌جا کرده است. او حالا گلزن‌ترین بازیکن آفریقایی لیگ برتر است و برابر منچسترسیتی هم یک گل انفرادی فوق‌العاده زد. او هفته پیش هم برابر منچستریونایتد هت‌تریک کرد و نقشی مهم در تحقیر این رقب در اولدترافورد داشت. با این حال او حتی زمانی که با لیورپول قهرمان اروپا یا لیگ جزیره شد هم نتوانست به این عنوان برسد و حالا که فصل قبل را چندان خوب به پایان نبرده بود بعید است بتواند با رقبای سرسخت خود رقابت کند.

از ارلینگ هالند و کیلیان امباپه به‌عنوان دو بازیکنی که در سال‌های آینده می‌توانند جای خالی مسی و رونالدو را به‌عنوان دو رقیب در دنیای فوتبال بگیرند نام برده می‌شود اما این دو بازیکن هنوز نتوانسته‌اند خود را به‌عنوان ستاره‌هایی که شایستگی کسب این عنوان را دارند مطرح کنند. امباپه اگرچه در پاری‌سن‌ژرمن و تیم‌ملی فرانسه عملکرد خوبی داشته اما هنوز نتوانسته خود را به‌عنوان یک فوق‌ستاره که بتواند به‌تنهایی سرنوشت بازی‌های مهم را رقم بزند، مطرح کند. هالند هم اگرچه یک ماشین گلزنی است اما بعید است تا زمانی که در دورتموند حضور داشته باشد بتواند مدعی جدی فتح توپ طلا باشد. از طرف دیگر ملیت نروژی او باعث می‌شود تا نتواند در رده ملی عنوان قابل‌توجهی کسب کند و به همین دلیل برای رسیدن به این عنوان باید تنها به درخشش در رده باشگاهی اکتفا کرده و در تیمی بازی کند که مدعی قهرمانی در لیگ و همچنین اروپا باشد.