تاریخ : Mon 25 Oct 2021 - 02:00
کد خبر : 62358
سرویس خبری : ورزش

حق باشگاه‌ها در استفاده  از تبلیغات محیطی را رد نمی‌کنم

مشاور سازمان لیگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای تغییر رویه باید قانونش مصوب شود

حق باشگاه‌ها در استفاده از تبلیغات محیطی را رد نمی‌کنم

حق باشگاه‌ها است که تبلیغات محیطی را خودشان استفاده کنند. من در خیلی از کشورها این موضوع را از نزدیک دیده‌ام اما مشکلی که ما داریم این است که اینجا ورزشگاه‌ها مختص باشگاه‌ها نیست و باشگاه‌ها فقط در ورزشگاه‌ها بازی می‌کنند هرچند هزینه‌های آن را هم پرداخت می‌کنند اما باید به اساسنامه هم احاطه داشته باشیم.

اگر سازوکار بلیت‌فروشی و تبلیغات محیطی فراهم شود باید آنها را به باشگاه‌ها بدهیم

غلامرضا بهروان، مشاور سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اختلافات بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ برسر استفاده از تبلیغات محیطی اظهار داشت: «اولا که حق باشگاه‌ها است که تبلیغات محیطی را خودشان استفاده کنند. من در خیلی از کشورها این موضوع را از نزدیک دیده‌ام اما مشکلی که ما داریم این است که اینجا ورزشگاه‌ها مختص باشگاه‌ها نیست و باشگاه‌ها فقط در ورزشگاه‌ها بازی می‌کنند هرچند هزینه‌های آن را هم پرداخت می‌کنند اما باید به اساسنامه هم احاطه داشته باشیم. این درحالی است که سازمان لیگ هم یک‌سری اختیارات دارد. اگر شما به انگلیس بروید تیمی مثل چلسی در ورزشگاه خودش در استنفوردبریج بازی می‌کند و تبلیغات محیطی را هم خودش گرفته و یک‌درصدی را به فدراسیون و اتحادیه و نهادهای ذی‌ربط می‌دهد، اینجا هم همین است هرچند اگر می‌گویند ۲۰درصد از تبلیغات محیطی حق سازمان لیگ است همه این ۲۰درصد برای سازمان لیگ نیست و ۱۰درصد از آن برای فدراسیون فوتبال، ۵درصد برای سازمان لیگ و ۵درصد سهم هیات‌هایی است که در استان‌های خود تیم‌های لیگ برتری دارند، بنابراین این‌طور نیست که تمام این ۲۰درصد به سازمان لیگ برسد.»

وی ادامه داد: «اما آیا این شرایطی که استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با آن امکانات تبلیغاتی دارند سایر تیم‌ها هم چنین امکاناتی را در سایر شهرها و استان‌ها دارند؟ اصلا آنها می‌توانند از چنین امری برخوردار شوند؟ به‌نظر من باید بعد از یک مدت تجمیعی انجام‌شده و سازوکاری را فراهم کنیم تا همه تیم‌ها بتوانند از حقوق تبلیغات محیطی به‌درستی برخوردار شوند، با همه این تفاسیر سازمان لیگ هم کار خلافی انجام نداده و به‌عنوان مجری این اختیار را داشته تا با شرکت‌های تبلیغاتی برای تبلیغات محیطی قرارداد ببندند.»

بهروان تاکید کرد: «به‌جز کشور انگلیس که فضای خاص خودش را دارد و آنجا از نزدیک جریانات را دیدیم و مطالعه کردیم و برای حق پخش تلویزیونی خود اتحادیه قرارداد می‌بندد و براساس یک سازوکار که ما هم داریم به آن توجه می‌کنیم درآمدها را تقسیم می‌کند، در سایر کشورها اوضاع متفاوت است. این درحالی است که ما اصلا حق پخش نداریم و فقط تبلیغات محیطی را داریم که آن‌هم براساس الگویی است که در همه‌جای دنیا انجام می‌شود اما آیا در همه‌جای دنیا همه باشگاه‌ها به‌صورت تساوی از این امکان برخوردار هستند یا امروز این فرصت به‌صورت مساوی دراختیار ۱۶تیم لیگ برتری فوتبال ایران قرار دارد؟»

مشاور سازمان لیگ فدراسیون فوتبال درباره اینکه وقتی یک باشگاه اصرار می‌کند که خودش تبلیغات محیطی را انجام داده و حتما توانایی انجام این کار را دارد، گفت: «باشگاه هم این حق را دارد و من هم این حق را رد نمی‌کنم اما باید اول سازوکار آن را بنویسیم و قانون آن را مصوب کنیم و این اجازه را بدهیم باشگاهی که دارد هزینه‌ها را متقبل می‌شود از امکانات آن بازی هم برخوردار شود، منتها الان همه باشگاه‌های ما دچار مشکل شده‌اند چون هزینه‌ها دارد بالا می‌رود و شرایط سخت شده است و این درحالی است که درآمدها هم پایین آمده به‌طور مثال درحال حاضر هیچ تیمی درآمد روز مسابقه را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که به وجود آمده است ندارد یا درآمدهای حاصل از فروش البسه هم وجود ندارد، الحمدلله درآمدها هم به‌گونه‌ای بسته می‌شود که حق ترانسفر هم به بازیکنان تعلق گرفته و آنها آزاد می‌شوند و می‌روند درصورتی که باشگاه‌های حرفه‌ای به این شکل نیست و باید به باشگاه‌های حرفه‌ای به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد نه ورزشی.»

وی تاکید کرد: «جای اقتصاد ورزش کجاست؟ حالا اقتصاد فوتبال یک‌‌مقدار تخصصی‌تر می‌شود. اما مدیران ما باید به این مسائل توجه کنند. یکی از مسائلی که سال گذشته گفتم را دوباره بازگو می‌کنم؛ همه ما نیاز به آموزش داریم و فقط بازیکن و داور نیستند که نیاز به آموزش دارند بلکه همه ارکان فوتبال از مدیران تا اهالی رسانه نیاز به آموزش و به‌روزرسانی داریم. الان مثلا ما یاد گرفتیم که چطور قرارداد ببندیم؟ این درحالی است که فقط می‌خواهیم طوری قرارداد ببندیم که تیم رقیب را از میدان به در کنیم.»

رئیس هیات فوتبال استان مازندران درباره اینکه با اعلام باشگاه استقلال این‌طور به‌نظر می‌رسید که سازمان لیگ عقب‌نشینی کرده اما بعدا سازمان لیگ هم این موضوع را تکذیب کرد، گفت: «این موضوع قانون است که اگر به‌طور مثال سازوکار بلیت‌فروشی  یا تبلیغات محیطی فراهم شود باید آنها را به باشگاه‌ها بدهیم منتها باشگاه‌ها باید آن توانمندی را در این زمینه به اثبات برسانند و شفاف‌سازی‌های لازم را به عمل بیاورند، درخصوص بسته شدن قراردادهای تبلیغاتی، اصلا قرارداد برای اینهاست و اینکه بگوییم سازمان لیگ عقب‌نشینی کرده حرف درستی نیست. بحث این است که همه باید به باشگاه‌ها کمک کنیم. در ورزش حرفه‌ای یعنی باشگاه و شاکله ورزش حرفه‌ای باشگاه‌ها هستند و ما افرادی هستیم که در بخش‌های اداری و بخش‌های دیگر داریم به باشگاه‌ها کمک می‌کنیم.»

بهروان درباره اینکه اگر باشگاه‌ها متحد شوند می‌توانند حق پخش را هم بگیرند یا خیر، گفت: «این موضوع دیگر مربوط به مجلس و دولت است و باید عزیزانی که در مجلس هستند کمک کنند، این درحالی است که سالیان‌سال می‌شود که فدراسیون دارد تلاش می‌کند تا این اتفاق بیفتد. سال گذشته اتفاقاتی افتاد اما به‌قدری سر و دم آن را زدند که دیگر چیزی از این موضوع نماند. واقعا این حق ورزش نیست.»