تاریخ : Thu 21 Oct 2021 - 02:40
کد خبر : 62218
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

آغاز جشنواره‌های تئاتر استانی در سراسر کشور

مدیر امور استان‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور خبر داد

آغاز جشنواره‌های تئاتر استانی در سراسر کشور

در طول دو سال گذشته در بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی توسط انجمن هنرهای نمایشی تمامی شعب خود را مورد حمایت قرار داده است. خب بخشی از این حمایت‌ها با سرفصل‌های مشخصی صورت گرفته است و در طول دو سال گذشته و سال پیش رو طبق سرفصل‌ها بخشی از حمایت‌ها شامل فعالیت‌های داخلی انجمن‌های هنرهای نمایشی در استان‌ها خواهد شد.

انجمن هنرهای نمایشی به‌عنوان بازوی اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دارا بودن شعب استانی عنصری مهم در راستای حمایت و پیشبرد اهداف تئاتر سراسر کشور دارد که در ادوار مختلف دچار فرازونشیب‌های بسیاری بوده است، هرچند انتقادات بسیاری به وجود چنین مجموعه‌ای همواره مطرح بوده است، اما با این حال تلاش فعالان این انجمن چه در تهران و چه در شعب استانی که به صورت انتخابات سالانه مدیر و اعضای هیات‌مدیره آن توسط هنرمندان تئاتر انتخاب می‌شوند، نباید نادیده گرفته شود. در همین راستا با وحید لک، مدیر امور استان‌های انجمن نمایش کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

وحید لک، در رابطه با حمایت از تئاتر در استان‌ها می‌گوید: «از اسفند سال 98 که قادر آشنا به‌عنوان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است، برنامه‌ریزی شد که بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌های کشور تفاهمنامه منعقد شود که بخشی از بودجه تئاتر به حمایت از برنامه‌ها و فعالیت گروه‌های نمایشی در استان‌ها اختصاص پیدا کند. براساس برنامه‌ریزی یک دهه گذشته اکثر گروه‌های نمایشی در 34 استان و مناطق آزاد که شعب انجمن هنرهای نمایشی دارند و درحال تولید آثار نمایشی هستند شناسایی و ثبت شده‌اند و دارای پروانه‌های فعالیت نمایشی هستند. البته طی سال‌های مختلف نوساناتی در حمایت از گروه‌ها وجود داشته، اما در سال‌های دیگر رشد داشته است.»

وی تاکید کرد: «در طول دو سال گذشته در بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی توسط انجمن هنرهای نمایشی تمامی شعب خود را مورد حمایت قرار داده است. خب بخشی از این حمایت‌ها با سرفصل‌های مشخصی صورت گرفته است و در طول دو سال گذشته و سال پیش رو طبق سرفصل‌ها بخشی از حمایت‌ها شامل فعالیت‌های داخلی انجمن‌های هنرهای نمایشی در استان‌ها خواهد شد، بخشی صرف حمایت از پرتال‌های اطلاع‌رسانی این انجمن‌ها خواهد شد و همه اینها مربوط به گزارش فعالیت و تلاش هنرمندان هر استان می‌شود. در کنار این حمایت‌ها برخی از جشنواره‌های ثبت شده توسط انجمن هر استان مورد حمایت قرار می‌گیرد، همین‌طور جشنواره‌های استانی که به صورت سالانه در دل انجمن‌ها برنامه‌ریزی و حمایت می‌کنیم. امسال هم از چند روز آینده جشنواره‌های استانی شروع به کار خواهند کرد.»لک با اشاره به اینکه انجمن هنرهای نمایشی ایران طبق تفاهمنامه‌ای منقعد شده حمایت از تولیدات صحنه‌ای و خارج از صحنه را در طول سال ادامه خواهد داد، اظهار داشت: «حمایت از تولید مبنای کار ما در انجمن است. بدون شک با برنامه‌ریزی که صورت‌گرفته است، بخشی از تماشاخانه‌ها، آموزشگاه‌ها و سالن‌های اجرای نمایش، به تناسب و با توجه به نوع فعالیت‌شان با یک تقسیمات مشخصی و به صورت متغیر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بخشی از حمایت‌های ما شامل جشنواره‌های استانی، منطقه و ملی است که به صورت درون استانی برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها بیش از 360 رویداد هنری را شامل می‌شود که توسط انجمن حمایت می‌شوند.»

وی تصریح کرد: «حمایت از گروه‌های نمایشی هم که از طریق انجمن هنرهای نمایشی هر استان صورت می‌گیرد، با توجه به شرایط کرونایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در کنار این حمایت انجمن، مطمئنا ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان نیز از گروه‌ها به شکل‌های مختلف حمایت کرده‌اند. انجمن هنرهای نمایشی در طول مدت فعالیت خودش در دو سال گذشته به برخی خانواده‌ها و افرادی که درگیر کرونا شدند به شکل‌های مختلف یاری رسانده است و تلاش کردیم تا بتوانیم مساعدت‌های مالی و درمانی را برای این عزیزان فراهم آوریم. همین‌طور در حوزه نشر آثاری که در استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است در بسیاری از مواقع با کارشناسی همکاران ما در انتشارات نمایش مورد حمایت قرار گرفته‌اند.»

مدیر امور استان‌های انجمن هنرهای نمایشی در پایان گفت: «به‌طور کل انجمن تقریبا تمامی فعالیت‌های نمایشی در سراسر کشور را رصد و حمایت می‌کند، اما مبنای این حمایت‌ها برای تولید در بخش‌هایی که اشاره شد خواهد بود. امسال نیز در تلاش هستیم میزان حمایت‌ها را افزایش دهیم.»