تاریخ : Thu 21 Oct 2021 - 01:45
کد خبر : 62207
سرویس خبری : دانشگاه

مراکز رشد، راهی برای توانمندسازی دانشجویان برای کارآفرین شدن است

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم‌و‌تحقیقات:

مراکز رشد، راهی برای توانمندسازی دانشجویان برای کارآفرین شدن است

باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم‌و‌تحقیقات درواقع مرکزی برای جذب پژوهشگران و دانشجویان نخبه دارای طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی خلاق و کاربردی و مقالات و کتاب‌های مفید است. این پژوهشگران و دانشجویان با استعداد جذب باشگاه شده و با دریافت تسهیلات موردحمایت باشگاه برای انجام فعالیت‌های بیشتر و موثرتر قرار می‌گیرند.

 محمدعلی فردوسی‌زاده، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات با اشاره به فعالیت این مرکز رشد در دانشگاه گفت: «باشگاه پژوهشگران جوان واحد علوم‌و‌تحقیقات درواقع مرکزی برای جذب پژوهشگران و دانشجویان نخبه دارای طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی خلاق و کاربردی و مقالات و کتاب‌های مفید است. این پژوهشگران و دانشجویان با استعداد جذب باشگاه شده و با دریافت تسهیلات موردحمایت باشگاه برای انجام فعالیت‌های بیشتر و موثرتر قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «همچنین اعضای باشگاه پژوهشگران می‌توانند در انجمن‌های علمی و دانشجویی که زیر نظر باشگاه فعالیت می‌کنند، عضو شده و به‌نوعی برای انجام کارهایی چون چاپ مقاله با همکاری این انجمن‌ها مورد حمایت قرار بگیرند؛ درواقع باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان راهی برای جلوگیری از خروج نخبگان و استعدادهای جوان از کشور است.»

فردوسی‌زاده درباره حمایت‌های باشگاه از پژوهشگران و دانشجویان جوان توضیح داد: «حمایت‌های باشگاه پژوهشگران در دوران دوساله کرونا بیشتر در مسیر توانمندسازی پژوهشگران است. جریان توانمندسازی با برگزاری کارگاه‌ها، وبینارها و دوره‌های آموزشی چون نرم‌افزار، کارآفرینی و استارتاپ‌ها به‌صورت رایگان است تا دانشجویان توانمند شده و به سمت تاسیس شرکت‌های نوپا و برگزاری استارتاپ‌ها با همکاری و مشارکت باشگاه گام بردارند؛ به این معنا که باشگاه پژوهشگران و دانشجویان به‌نوعی ورودی مرکز رشد است که نخبگان می‌توانند با عضو شدن در باشگاه به سوی فعالیت در مراکز رشد و فناوری در کشور گام بردارند.»

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات ادامه داد: «با توجه به اینکه فعالیت باشگاه در ذیل فعالیت دانشگاه است، این نهاد مادر از فعالیت‌های مراکز رشد دانشجویی در بعد مادی و معنوی نیز حمایت می‌کند؛ به‌طور مثال دانشگاه مکان‌های ایجاد فعالیت و فیزیکی را در اختیار مراکز رشد دانشجویی، باشگاه‌ها و انجمن‌ها قرار می‌دهد. همچنین نمایشگاه دستاوردهای این مراکز رشد را برپا می‌کند؛ به این معنا که پژوهشگرانی که عضو باشگاه هستند هر چند مدت یک‌ بار می‌توانند نمایشگاه دستاوردهایشان را در محل دانشگاه برگزار کنند.»

وی با اشاره به استقبال و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های این مرکز رشد عنوان کرد: «استقبال دانشجویان از فعالیت‌های این مرکز آن‌طور که باید و شاید نبوده است. دانشجویانی اکثرا در این مراکز فعالیت می‌کنند که دنبال انجام فعالیت‌های پژوهشی بوده و می‌خواهند با یادگیری این فعالیت‌ها در دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان یک کارآفرین در جامعه حضور پیدا کنند. پژوهشگاه نیز به‌گونه‌ای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند را به سوی ایده‌یابی هدایت کرده تا پس از توفان ایده‌ها و انتخاب طرح موردنظر به سمت ایجاد استارتاپ‌ها قدم بردارند.»

این مدیر مرکز رشد با اشاره به درآمدزایی فعالیت این مرکز برای خود و دانشگاه بیان کرد: «فعالیت باشگاه پژوهشگران و نخبگان درآمدزایی خاصی نداشته و بیشتر پرورش نخبه‌هاست و برای این کار نیز نیازمند هزینه بالایی است. دانشجویان توانمند شده و به سمت بازار کار حرکت کنند. در پایان باید گفت دید فعالیت باشگاه پژوهشگران درآمدزایی نبوده و صرفا به‌دنبال توانمندسازی دانشجویان در عرصه کار و فعالیت در مراکز رشد است.»