تاریخ : Mon 18 Oct 2021 - 01:29
کد خبر : 61976
سرویس خبری : دانشگاه

جنبش احیای جهاد

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با دانشجویان جهادگر بایدها و نبایدهای احیای جهاد سازندگی پس از 4 دهه را بررسی کرد

جنبش احیای جهاد

در دوران دولت اصلاحات خاتمی با توجیه کوچک‌سازی دولت این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ با وزارتخانه کشاورزی ادغام و به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد. با ادغام این وزارتخانه، مقام‌معظم‌رهبری مسئولیت فعالیت‌های جهادی را به بسیج سازندگی واگذار کردند. بسیج سازندگی از سال 79 با هدف آبادانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شد و با فعالیت در اقصی نقاط کشور توانست روزبه‌روز گسترده‌تر و منسجم‌تر شود.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: اوایل انقلاب بود که با ایده یکی از اساتید دانشگاه تهران، دانشجویان درقالب گروه‌های 10نفره برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور رفتند. این ایده آنقدر در بین دانشجویان محبوبیت پیدا کرد و نتیجه‌بخش بود که در دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان و شهید بهشتی هم جریان پیدا کرد و آنها هم به مناطق محروم در اقصی‌نقاط کشور برای خدمت‌رسانی و سازندگی رفتند.

در اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ دانشجویان بسیاری همچنان آماده اعزام به مناطق محروم بودند و با همفکری میان دانشگاه‌های کشور طرحی برای تشکیل یک سازمان منظم جهادی ارائه شد. شهید بهشتی این طرح را به اطلاع رهبر انقلاب رساند. درنهایت با فرمان امام‌خمینی(ره) در تاریخ 27 خرداد سال 1358، این سازمان تاسیس شد. درواقع هدف از تشکیل این نهاد بسیج‌ امکانات‌ و استعدادهای‌ مردم‌ و دولت‌ برای‌ همکاری‌ در امور تهیه‌ و اجرای‌ سریع‌ طرح‌های‌ سازندگی‌ با توجه‌ و تاکید بر نیازهای‌ روستاها و نقاط‌ دورافتاده‌ مملکت‌ اعلام‌ شد. این نهاد در سال ۱۳۶۲ به وزارت جهاد سازندگی تبدیل شد و خدمات بسیاری خصوصا در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران انجام داد و این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه در دوران دولت اصلاحات خاتمی با توجیه کوچک‌سازی دولت این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ با وزارتخانه کشاورزی ادغام و به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد. با ادغام این وزارتخانه، مقام‌معظم‌رهبری مسئولیت فعالیت‌های جهادی را به بسیج سازندگی واگذار کردند. بسیج سازندگی از  سال 79 با هدف آبادانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شد و با فعالیت در اقصی نقاط کشور توانست روزبه‌روز گسترده‌تر و منسجم‌تر شود. این مسئولیت تاکنون برعهده بسیج سازندگی بوده است، تا اینکه رئیس‌جمهور دولت سیزدهم چندی پیش به احیای جهاد سازندگی اشاره کرد. در پی قوت گرفتن زمزمه‌هایی مبنی‌بر تشکیل مجدد این سازمان با مسئولان گروه‌های جهادی و مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی به گفت‌وگو نشستیم. در این گفت‌وگو صادق مفرد مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی کشور، سجاد مردانه مسئول گروه جهادی گفتمان ناب و امیرمحمد امجدیان مسئول قرارگاه جهادی سردار حق‌بین و دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، حاضر شده و به بیان مواضع خود پرداختند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب: نحوه چگونگی احیای جهاد سازندگی شفاف شود (لینک)
 
مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی کشور: ظرفیت‌های مردمی برای جهاد سازندگی باید پای کار آورده شود (لینک)
 
مسئول موقت قرارگاه بین بخشی سردار حق‌بین تاکید کرد/ احیای جهاد سازندگی گامی مهم برای رسیدن به توسعه پایدار (لینک)