تاریخ : Sat 16 Oct 2021 - 01:38
کد خبر : 61814
سرویس خبری : ورزش

دستگردی جدید آبی‌ها تا پایان سال آماده می‌شود

برنامه‌های استقلال برای حل مشکل زمین تمرین؛ کمپ حجازی امروز زیر کشت می‌رود

دستگردی جدید آبی‌ها تا پایان سال آماده می‌شود

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» با دستور آجرلو موضوع تغییر چمن مصنوعی ورزشگاه چمن طبیعی فعلا منتفی شده است؛ چراکه مدیرعامل استقلال اعتقاد دارد با درست شدن و سر و سامان گرفتن وضعیت کمپ مرحوم حجازی، تمامی مشکلات باشگاه استقلال در این خصوص مرتفع‌شده و دیگر نیازی به تغییر چمن وجود ندارد.

احتمال انتقال بخشی از فعالیت‌های باشگاه از سعادت‌آباد به فردوس

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تا هفته گذشته این طور وانمود می‌شد که ظاهرا قرار نیست مشکل زمین تمرین آبی‌های تهرانی حل شود؛ استقلال از ماه‌ها قبل با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کرد و با حضور مصطفی آجرلو نیز امکانات چند مجموعه ورزشی مورد بازدید فرهاد مجیدی قرار گرفت و درنهایت مقرر شد تا تمرینات این تیم در زمین صنایع دفاع برگزار شود.

استقلالی‌ها یک جلسه نیز به زمین صنایع دفاع رفتند و تمرین کردند اما در پایان همان تمرین اتفاقی افتاد که مسئولان این مجموعه ورزشی از واگذاری زمین چمن خود به آبی‌ها پشیمان شدند. تجمع برخی هواداران مقابل این مجموعه با توجه به اینکه وابسته به یک ارگان نظامی است، حاشیه‌ساز شد و به همین خاطر دیگر زمین تمرین صنایع دفاع به استقلال داده نشد. در ادامه نیز تلاش‌های مسئولان باشگاه استقلال هم در این خصوص بی‌فایده ماند و کار به‌جایی رسید که اعضای تیم مجبور شدند دوباره به زمین خیریه عمل برگردند؛ زمینی که با آمدن آجرلو و با مساعدت تیم هوادار به‌صورت موقت در اختیار استقلالی‌ها قرار گرفته بود.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسید مسئولان باشگاه استقلال باید به فکر پیدا کردن زمین تمرین جدیدی باشند. از این رو مدیران باشگاه تلاش‌های جدی خود را آغاز کردند تا یک زمین تمرین جدید را برای تیم‌شان پیدا کنند؛ چراکه تقریبا از اجاره زمین صنایع دفاع ناامید شدند!

جالب اینکه بعد از ممانعت مسئولان مجموعه ورزشی صنایع دفاع که درنهایت قبول نکردند تا زمین تمرین خود را در اختیار استقلال بگذارند و رایزنی‌ها بی‌فایده ماند، یک روز بعد از این ماجرا آبی‌ها تا ظهر همان روز هم نمی‌دانستند در کدام زمین باید تمرین خود را برگزار کنند، اما با پیگیری‌های مدیران استقلال بار دیگر اعضای تیم به خیریه عمل رفتند.

مدیریت باشگاه استقلال تا چند روز بعد، همچنان پیگیر راضی کردن مدیران صنایع دفاع برای بازگرداندن آبی‌ها به این زمین بود، اما درنهایت این امر محقق نشد و دست‌اندرکاران زمین صنایع دفاع و مدیران این مجموعه اعلام کردند به‌خاطر برخی تجمع‌های غیرمتعارف در هنگام برگزاری تمرینات حاضر نیستند زمین خود را در اختیار این تیم قرار دهند، تا مدیران باشگاه به سراغ گزینه‌های دیگر بروند. هرچند این موضوع و تغییر مکان تمرینات استقلال به‌شدت به مذاق اعضای این تیم خوش آمد، چون آنها بیشتر در غرب تهران ساکن هستند و معتقد بودند باید زمان زیادی را برای رفت و بازگشت به محل تمرین در میدان نوبنیاد در یکی از شرقی‌ترین نقاط تهران صرف کنند تا این موضوع ناخواسته برای‌شان سبب خیر شده باشد.

 استقلالی‌ها یک دور تهران را زدند

در این بین چند روز تمرینات استقلال به زمین خیریه عمل، سپس انقلاب و درنهایت در کمپ تیم‌های ملی منتقل شد، اما حالا مسئولان باشگاه با مدیران ورزشگاه آرارات برای انجام تمرینات به توافق رسیدند. زمین آرارات تهران که متعلق به ارامنه در پایتخت است، از شرایط خوبی برخوردار است و امکانات مناسبی هم دارد. حالا استقلالی‌ها با مسئولان آن به توافق رسیدند تا تمرینات این تیم تا پایان فصل آنجا برگزار شود. با این شرایط به احتمال فراوان از امروز تمرینات استقلال به زمین آرارات تهران منتقل خواهد شد.

استقلالی‌ها بعد از اینکه یک دور کامل تهران را برای انجام تمرینات پیش‌فصل زدند، حالا به مجموعه ورزشی آرارات رسیدند و این درحالی است که در سال گذشته نیز احمد مددی، مدیرعامل وقت استقلال تلاش‌های زیادی را کرد تا بتواند این مجموعه را برای تمرینات استقلال دراختیار بگیرد و حتی قرار شد تا چند روزی را هم اعضای این تیم در این مجموعه تمرین کنند، اما درنهایت برای اینکه استقلال بتواند در طول فصل از امکانات مجموعه آرارات استفاده کند توافقی صورت نگرفت. با این حال شنیده می‌شود مصطفی آجرلو برای فصل جدید با استفاده از برخی ارتباطات خود، موفق به انجام این کار شده است و این درحالی است که طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» از آنجایی که بسیاری از ارکان این مجموعه را افرادی تشکیل می‌دهند که استقلالی هستند و به این تیم علاقه‌مند، این موضوع نیز بی‌تاثیر نبوده و باعث شده است تا استقلالی‌ها از امروز در یکی از بهترین و پرامکانات‌ترین مجموعه‌های ورزشی تهران تمرین کنند.

 چمن آرارات آماده است؛ انقلاب زمین دوم

بر همین اساس تیم پشتیبانی استقلال طی چند روز گذشته زمین چمن آرارات را تحویل گرفته و بعد از اینکه روز گذشته چمن آن غلتک‌ زده شد، صبح امروز چمن آن نیز کوتاه شده و تا آخر فصل در اختیار باشگاه استقلال خواهد بود. این در حالی است که به موازات زمین آرارات، مذاکراتی هم برای در اختیار داشتن زمین چمن مجموعه انقلاب نیز به نتیجه رسیده است و این مجموعه هم بنابر تقاضای کادرفنی در طول فصل و با درخواست آنها می‌تواند در هر زمانی در اختیار آبی‌پوشان قرار بگیرد. با همه این تفاسیر از زمانی که آجرلو به استقلال آمده این افکار را در سر دارد تا آبی‌ها از مستاجری رهایی پیدا کرده و به‌زودی خودشان صاحب‌خانه شوند.

 استارت زیر کشت رفتن زمین حجازی از امروز

با اعلام باشگاه استقلال طی هفته گذشته، کمپ ناصر حجازی با کاشت چمن طبیعی مرغوب و ساخت یک زمین چمن مصنوعی جدید و باکیفیت، در انتهای نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فصل جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود. درواقع پس از بازدید مصطفی آجرلو، مدیرعامل باشگاه استقلال از کمپ ناصر حجازی، جلسه ویژه‌ای درباره ارتقا و بازسازی این کمپ برگزار شد و تصمیم‌های مهمی مورد اتخاذ قرار گرفت. به همین منظور مقرر شد تا به‌زودی پروژه کاشت و ترمیم زمین چمن طبیعی کمپ حجازی کلید بخورد. همچنین قرار است یک زمین چمن مصنوعی جدید جهت تمرینات تیم استقلال در مواقع بارندگی در کمپ حجازی تاسیس شود. طبق ارزیابی‌های انجام شده، این دو زمین چمن در سریع‌ترین زمان تا اواخر دی‌ماه سال‌جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود.

قرار است از صبح امروز به‌منظور زیر کشت رفتن چمن کمپ حجازی لودرها مشغول کار شوند و بعد از بذرپاشی و رویش چمن بنابر اعلام کارشناسان مسئول، این زمین از اواسط دی‌ماه برای بهره‌برداری آماده خواهد شد. اینکه چرا استقلالی‌ها از نیم‌فصل به این مکان منتقل نمی‌شوند به این دلیل است که از آنجایی که قرار است برخی زیرساخت‌ها و زیرسازی‌ها برای ایجاد یک زمین چمن مرغوب فراهم شود بر همین اساس امکان دارد این پروسه تا زمان بهره‌برداری، فاصله زمانی بیشتری را طی کند ضمن اینکه از آنجایی که زمان بهره‌برداری با آغاز فصل سرما مقارن خواهد شد، این موضوع نیز امکان دارد تا در امر بهره‌برداری تاخیراتی را ایجاد کند، البته در این خصوص شنیده می‌شود قرار است یک شرکت تاسیساتی مرتبط با این امر به‌منظور ایجاد و زیرسازی‌های چمن در این خصوص یک بازدید میدانی را به‌عمل آورده تا درصورت توافق، اقدامات مربوط به زیرسازی‌ها توسط این شرکت انجام شود.

 ساختمان‌های مشرف دردسرساز

نکته قابل توجه اینکه استقلال آخرین قهرمانی خود را درحالی جشن گرفت که این تیم در کمپ مرحوم حجازی تمرین می‌کرد و اتفاقا در روزهایی که تمرینات این تیم قرار بود با حضور تماشاگران برگزار شود خیل عظیمی از مشتاقان به استقلال با حضور در این مجموعه، تمرین را زیرنظر گرفته و به تشویق کادرفنی و بازیکنان می‌پرداختند. با این حال در سال‌های اخیر تمرین تیم‌های پرطرفدار بیشتر پشت درهای بسته برگزار شد تا کادرفنی این تیم‌ها بتوانند طرح و نقشه‌های خود را در سکوت و آرامش پیش ببرند، هرچند طی دو فصل اخیر کرونا نیز مزید بر علت شد تا به‌طور کلی تمرینات دور از چشم هواداران و پشت درهای بسته برگزار شود، اما مشکل اصلی در تمرینات استقلال درصورت بازگشت به کمپ حجازی آن جایی هست که ساختمان‌های زیاد مسکونی مشرف به زمین چمن مجموعه ناصر حجازی هستند و این موضوع نیز می‌تواند برخی مشکلات و تبعات را برای کادرفنی استقلال در ادامه ایجاد کند. قرار است پشت زمین چمن مجموعه کمپ حجازی در یک محوطه بزرگ چمن مصنوعی نصب شود که به همین منظور تا حدود 15 روز دیگر این زمین نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود.

 تاسیس مراکز آب‌درمانی، پزشکی و اداری در دستورکار

برنامه‌هایی توسط باشگاه استقلال موردنظر قرار گرفته تا کمپ مرحوم حجازی تبدیل به یک کمپ حرفه‌ای برای یک باشگاه حرفه‌ای شود. در همین راستا رختکن‌های این مجموعه نیز مورد بازسازی قرار گرفته و به‌صورت کامل مرتب شده است. همچنین با دستور آجرلو و گرفته شدن مجوز شهرداری قرار است در این مجموعه به‌زودی یک ساختمان ۵ تا ۶ طبقه احداث شود تا ضمن ایجاد مراکز پزشکی، آب درمانی و سونا، در طبقات بالاتر امور اداری باشگاه استقلال انجام گیرد و حتی طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» این احتمال وجود دارد که در زمان بهره‌برداری این ساختمان، بخشی از فعالیت‌های باشگاه استقلال در زمینه امور اداری از سعادت‌آباد به منطقه فردوس در منطقه ۵ تهران منتقل شود تا به این ترتیب و پس از این انتقال یک آرامش خاص در منطقه فعلی در منطقه ۲ تهران نصیب همسایه‌ها و ساکنان محل فعلی باشگاه استقلال شود.

 چمن مصنوعی برای پیمانکار در ازای چمن طبیعی

همه اینها درحالی است که مجموعه کمپ حجازی که تا آخر امسال توسط مدیران اسبق استقلال اجاره داده شده بود، قرار است به‌زودی قرارداد اجاره این محل با پیمانکار فعلی اقاله شود، هرچند قرار است این پیمانکار در ازای توافق برای اقاله، زمین چمن مصنوعی استانداری که شرح آن داده شد را ایجاد کرده تا درصورت امکان باشگاه استقلال نیز از امکانات این چمن استفاده کند. درواقع پیمانکار فعلی قرار است زمین چمن طبیعی را تحویل داده و در اعضای ایجاد چمن مصنوعی خود بهره‌بردار آن شود.

 چمن ورزشگاه امام رضا مصنوعی می‌ماند

مدیرعامل باشگاه استقلال، چندی پیش به‌صورت سرزده به آکادمی استقلال در ورزشگاه امام رضا رفت و به اتفاق آرش برهانی و مسئولان آکادمی از بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید و دستوراتی را صادر کرد. پیش از این برخی زمزمه‌ها درخصوص تغییر چمن این ورزشگاه از مصنوعی و چمن طبیعی شنیده می‌شد، ضمن اینکه حجت نظری عضو سابق هیات‌مدیره استقلال نیز در این خصوص و همچنین تجهیز ورزشگاه امام رضا، تلاش‌های زیادی را به خرج داد. با این حال طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» با دستور آجرلو موضوع تغییر چمن مصنوعی ورزشگاه چمن طبیعی فعلا منتفی شده است؛ چراکه مدیرعامل استقلال اعتقاد دارد با درست شدن و سر و سامان گرفتن وضعیت کمپ مرحوم حجازی، تمامی مشکلات باشگاه استقلال در این خصوص مرتفع‌شده و دیگر نیازی به تغییر چمن وجود ندارد، ضمن اینکه این مکان همچنان در اختیار تیم‌های پایه استقلال خواهد ماند و آنها ضمن تمرین در این ورزشگاه بازی‌های رسمی و تدارکاتی خود را نیز در امام رضا برگزار خواهند کرد.

البته درخصوص تغییرات در آکادمی استقلال نیز از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، اما درباره تغییرات مدیریت این ورزشگاه به همراه ورزشگاه مرغوبکار نیز طی روزهای اخیر در باشگاه صحبت‌هایی مطرح‌شده و این امکان وجود دارد تا برخی پیشکسوتان خوش‌نام استقلالی در آینده مدیریت این اماکن را عهده‌دار شوند.

 دستگردی جدید برای استقلالی‌ها

از امروز صبح قرار است اقدام بزرگی برای باشگاه استقلال کلید بخورد که احتمالا از نیم‌فصل دوم امسال و به‌طور قطعی از فصل آینده، استقلالی‌ها می‌توانند دوباره صاحب‌خانه شده و در خانه خودشان و بدون پرداخت ریالی برای اجاره و همچنین دربه‌دری در شهر تمرینات خود را در کمپ متحول‌شده حجازی پیگیری کنند. استقلالی‌ها و هواداران این تیم خاطرات و تجربیات خوبی از تمرین در این مکان دارند، چون استقلال که آخرین قهرمانی خود را با تمرین در این مجموعه جشن گرفت و هواداران هم با حضور پرشور و شوق خود از لحاظ روحی و روانی پشتیبان بازیکنان استقلال شده و در این کمپ آنها را مهیای حضور در میدان‌های سخت می‌کردند، مدیریت جدید این باشگاه نیز با این اقدام ارزشمند خود و سروسامان دادن به تمرینات استقلالی‌ها که در سال‌های اخیر به یک مصیبت برای این باشگاه تبدیل شده، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در نزد هواداران استقلال پیدا کند. پیشکسوتان فوتبال ایران اعتقاد دارند مصطفی آجرلو در زمان مدیریت پاس تهران، ورزشگاه دستگردی را تاسیس کرد و از صفر تا ۱۰۰ ساخته شدن این ورزشگاه و امکانات و تجهیزاتش نظارت داشت، با این حال در راستای حرفه‌ای شدن امکانات برای تمرینات تیم فوتبال استقلال، آجرلو یک گام جلوتر از مدیریت در زمان پاس است؛ چراکه کمپ حجازی آماده است و فقط نیاز به تکمیل دارد.