تاریخ : Tue 12 Oct 2021 - 00:58
کد خبر : 61549
سرویس خبری : ورزش

بدون امتیاز برو

پیام ایران و طارمیِ آماده به کره‌جنوبی و سون

بدون امتیاز برو

کاپیتان تیم ملی کره که در چند دیدار اخیر تیمش به‌دلیل مصدومیت غیبت‌هایی داشته در دو سال اخیر 6 بار برای کره به میدان رفته که حاصل آن دو گل و دو پاس گل بوده است. یکی از دو گل او در دیدار این هفته تیمش برابر سوریه به ثمر رسید که باعث شد این تیم شرق آسیا بتواند در دقیقه 89 به برتری 2 بر یک دست پیدا کرده و سه امتیاز حساس را از این دیدار دشوار کسب کند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: ایران–کره‌جنوبی، جدالی تکراری در مرحله انتخابی جام‌جهانی در سه دوره اخیر که البته در دو تقابل قبلی ایران دست بالاتر را داشت؛ اما کره‌ای‌ها هم توانسته‌اند در سال‌های 2014 و 2018 پشت‌سر ایران جواز صعود به جام‌جهانی را دریافت کنند تا مشخص شود که چرا در این دوره هم همگان این دو تیم را مدعی اصلی صعود از گروه خود می‌دانند. عملکرد سایر تیم‌های حاضر در این گروه به‌خصوص در دیدارهای سه هفته ابتدایی این ذهنیت را تقویت کرده که باید در پایان مسابقات باز هم منتظر صعود همین دو تیم به جام‌جهانی قطر باشیم مگر اینکه اتفاقی غیرمنتظره رخ دهد. در جدول رده‌بندی گروه اول، ایران با 9 امتیاز صدرنشین است و کره با 7 امتیاز در رده دوم قرار دارد. بنتو، سرمربی کره که می‌داند تیمش در طول تاریخ هرگز موفق به بردن ایران در تهران نشده، امید زیادی دارد که با سون این طلسم را بشکند اما باید دید تیم پرستاره اسکوچیچ چنین اجازه‌ای به کره‌ای‌ها می‌دهد یا خیر.

 رقابت دو ستاره

دو تیم درحال‌حاضر دو ستاره تاثیرگذار در ترکیب خود دارند که می‌توانند تا حد زیادی در سرنوشت این دیدار موثر باشند. ایران در ترکیب خود مهدی طارمی را دارد که با حضور در پورتوی پرتغال به اوج آمادگی رسیده و به‌خصوص در دو سال اخیر یکی از ستاره‌های فوتبال ایران و آسیا لقب گرفته است. برای کره‌جنوبی هم بدون‌شک هیونگ‌مین سون شاخص‌ترین چهره این تیم است که با عملکرد فوق‌العاده‌اش در تاتنهام در سال‌های اخیر نامش را به‌عنوان بهترین لژیونر فوتبال آسیا مطرح کرده اما حالا رقیبی همچون طارمی را در مقابل خود می‌بیند که می‌تواند به‌زودی جای سون را بگیرد.

 پیشرفت فوق‌العاده

طارمی در دیدارهای اخیر تیم ملی عملکردی فوق‌العاده داشته و می‌توان این ستاره 29ساله را اصلی‌ترین رکن موفقیت‌های اخیر ایران در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی دانست. طارمی در 15 بازی اخیر تیم ملی که در ترکیب تیم حضور داشته 10 گل به ثمر رسانده و با 6 پاس گل ارزشمندترین ستاره ایران در این مدت لقب گرفته است. حضور او در ریوآوه آغاز مسیر تبدیل شدن او به یک ستاره در فوتبال اروپا بود. طارمی که کمی دیر به فکر لژیونر شدن افتاده بود در همان ابتدای حضورش در این تیم توانست فراتر از حد انتظار ظاهر شده و تیمش را حتی به‌عنوان یکی از مدعیان کسب سهمیه لیگ اروپا نیز مطرح کند. بااین‌حال طارمی که تا یک قدمی آقای گلی لیگ نیز پیش رفته بود در پایان همان فصل اول با پیشنهاد وسوسه‌برانگیز پورتو راهی این تیم شد تا گام بلند دیگری برای تبدیل شدن به یکی از مهاجمان تاثیرگذار فوتبال اروپا بردارد. سقوط ریوآوه در انتهای فصل قبل نشان داد که عملکرد عالی طارمی در این تیم تا چه حد در نتایج تیمش موثر بوده و با رفتن او تیم حتی به دست پایین‌تر سقوط کرد. طارمی در پورتو هم خیلی زود توانایی‌هایش را به رخ کشید و توانست خود را به‌عنوان مهاجمی گلزن و گلساز مطرح کند. سرجیو کونسیسائو که در اوایل حضور این ستاره ایرانی کمتر از او بازی می‌گرفت حالا مجبور بود در تمامی مسابقات طارمی را در خط حمله تیمش قرار دهد و به این ترتیب توانست در لیگ قهرمانان با غلبه بر یوونتوس تا یک‌چهارم نهایی نیز پیش برود و شاید اگر کمی خوش‌شانس بودند حضور در جمع 4 تیم برتر اروپا دور از دسترس نبود. به این ترتیب طارمی خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت در پورتو هم جا افتاد و حالا پیشنهادهای جدیدی دریافت کند که مهم‌ترین آنها از میلان ایتالیا بوده است.

در تیم ملی ایران نیز دراگان اسکوچیچ حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است و به‌خصوص در دیدارهای اخیر تیم در مرحله مقدماتی فقط در دیدار مرحله قبل برابر عراق در گلزنی و دادن پاس گل ناکام بود و در 6 بازی دیگر 4 گل و 5 پاس گل داشته که آماری فوق‌العاده برای این مهاجم فرصت‌طلب محسوب می‌شود. در دیدار حساس امروز طارمی امید نخست گلزنی برابر تیم خوب کره‌جنوبی محسوب می‌شود و می‌تواند حتی سرنوشت صعود ایران به جام‌جهانی را نیز در همین مسابقه خانگی تا حد زیادی مشخص کند.

 گران‌ترین آسیایی

در سوی دیگر میدان سون کره‌ای قرار دارد که در سال‌های اخیر در لیگ برتر جزیره به بازیکنی مهم و شاخص بدل شده است و تاتنهام با درخشش او توانسته نتایج خوبی در این مدت بگیرد که مهم‌ترین آنها رسیدن به فینال لیگ قهرمانان در سال 2019 بود. نکته جالب درباره این دو بازیکن اختلاف سنی بسیار کم آنهاست. سون تنها 10 روز از طارمی کوچک‌تر است و البته سال‌هاست که یکی از نفرات اصلی تیم ملی کشورش محسوب می‌شود. این ستاره کره‌ای که سه سانتیمتر نیز از مهاجم ایرانی کوتاه‌تر است تاکنون 92 بار برای کره به میدان رفته و در این مدت 27 گل نیز به ثمر رسانده است.

سون برخلاف طارمی خیلی زود و در 18سالگی به فوتبال اروپا رفت و پس از مدتی حضور در تیم جوانان هامبورگ به تیم بزرگسالان این باشگاه آلمانی پیوست و در سه سال حضورش در این باشگاه توانست عملکرد قابل‌قبولی ارائه کند که باعث شد بایرلورکوزن با پرداخت 12.5 میلیون یورو او را به خدمت بگیرد. تنها سه سال بعد تاتنهام برای خریدش 30 میلیون یورو پرداخت کرد تا گران‌ترین بازیکن آسیایی لقب بگیرد. سون از سال 2015 در تاتنهام پله‌پله پیشرفت کرد و حالا با ارزش 85 میلیون یورو یکی از ستاره‌های لیگ برتر جزیره محسوب می‌شود.

 آمار بهتر طارمی

با مقایسه نسبت دیدارهای دو بازیکن و با توجه به گل‌هایی که به ثمر رسانده‌اند، واضح است که طارمی عملکرد به‌مراتب بهتری دارد و درحالی‌که حدود نصف سون بازی ملی انجام داده اما تنها 5 گل کمتر از حریفش به ثمر رسانده است.

کاپیتان تیم ملی کره که در چند دیدار اخیر تیمش به‌دلیل مصدومیت غیبت‌هایی داشته در دو سال اخیر 6 بار برای کره به میدان رفته که حاصل آن دو گل و دو پاس گل بوده است. یکی از دو گل او در دیدار این هفته تیمش برابر سوریه به ثمر رسید که باعث شد این تیم شرق آسیا بتواند در دقیقه 89 به برتری 2 بر یک دست پیدا کرده و سه امتیاز حساس را از این دیدار دشوار کسب کند. مقایسه آمار دو بازیکن به‌خوبی نشان می‌دهد که طارمی در فرم به‌مراتب بهتری در تیم ملی قرار دارد و می‌توان امیدوار بود که در دیدار امروز نیز بهتر از رقیب کره‌ای خود ظاهر شده و تفاوت را در این مسابقه حساس و مهم رقم بزند.