تاریخ : Sun 10 Oct 2021 - 01:15
کد خبر : 61394
سرویس خبری : دانشگاه

مجوز راه‌اندازی رشته پرورش میگو و گردشگری اخذ شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان:

مجوز راه‌اندازی رشته پرورش میگو و گردشگری اخذ شد

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی کشور است که باتوجه به همجواری با دریای خزر، امکان استفاده از دریا را در توسعه‌های متوازن و همه‌جانبه داراست. همجواری با دریا و امکان برقراری ارتباطات آبی با کشورهای پیرامونی و نیز کشورهای آسیای مرکزی و اشتراکات قومی و فرهنگی با این کشورها را می‌توان بستری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی در این استان نام برد.

سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان نیز در این‌باره گفت: «استان گلستان یکی از استان‌های شمالی کشور است که باتوجه به همجواری با دریای خزر، امکان استفاده از دریا را در توسعه‌های متوازن و همه‌جانبه داراست. همجواری با دریا و امکان برقراری ارتباطات آبی با کشورهای پیرامونی و نیز کشورهای آسیای مرکزی و اشتراکات قومی و فرهنگی با این کشورها را می‌توان بستری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی در این استان نام برد.»

او اضافه کرد: «می‌توان با توسعه مناطق آزاد تجاری و استفاده از ظرفیت بنادر استان، رشد اقتصادی بسیار مناسبی را در این استان ایجاد کرد. نزدیکی به دریا از نقطه‌نظر گردشگری نیز حائز اهمیت است. وجود سواحل بسیار بکر درصورت وجود امکانات لازم در حوزه گردشگری ازقبیل هتل و وسایل تفریحی می‌تواند عامل مهمی در توسعه استان تلقی می‌شود.»

او تاکید کرد: «در حوزه تولید نیز به‌دلیل نزدیکی به دریا امکان تولید و تکثیر آبزیان به‌صورت دریایی وجود دارد که این امر می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک بسیاری کند.» او توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با دارا بودن 5 واحد آموزشی در شهرهای گرگان، علی‌آباد، آزادشهر، گنبد و بندرگز و 6 مرکز در شهرهای کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آق‌قلا، کلاله و مینودشت پتانسیل زیادی برای گسترش امور مربوط به آبزیان را دارد. از این‌رو پروژه‌های مختلفی در دانشگاه در دست بررسی است.»

طاهری با بیان اینکه امکان توسعه رشته‌ها به‌طور جدی در استان گرگان وجود دارد، گفت: «به‌طور مثال پیگیری لازم در رشته پرورش میگو و گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان صورت گرفته که موجب اخذ مجوز این رشته‌ها شده است. در رشته‌های دیگر مانند مهندسی دریا، دریانوردی، کشتی‌سازی، تعمیر و نگهداری موتورهای دریایی و مهندسی بندر، امکان توسعه رشته‌ها در حوزه دریا وجود دارد که باتوجه به آمایش منطقه‌ای صورت‌گرفته، به‌زودی در دستورکار شورای گسترش استان قرار می‌گیرد.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان اظهار کرد: «ازلحاظ استراتژیک باتوجه به وجود نفت، گاز و ذخایر معدنی بسیار غنی، توسعه رشته‌های مرتبط با شرکت ملی نفت و گاز ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید با قید فوریت نسبت‌به تربیت نیرو در این حوزه‌ها به دلایل استراتژیک اقدام جدی صورت گیرد.»

او عنوان کرد: «رشته‌های شیلات – ماهی‌شناسی و رشته منابع طبیعی تکثیر و پرورش آبزیان در تمام مقاطع در واحد آزادشهر و رشته شیلات – محیط‌زیست و تکثیر پرورش آبزیان در واحد بندر گز فعال است.»

طاهری با بیان اینکه باتوجه به اهمیت موضوع، در سال 1398 همایشی با عنوان «اولین همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی دریای خزر» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد، ادامه داد: «این همایش مورد استقبال پژوهشگران در سطح کشور قرار گرفت. همزمان با این همایش ملی، کارگاه‌های مختلفی ازجمله کارگاهی با عنوان پرورش ماهیان گرم‌آبی و پرورش و تکثیر میگو برای عموم برگزار شد.»

او در پایان اضافه کرد: «باتوجه به جایگاه و نقش بی‌بدیل مراکز علمی و دانشگاهی در پیشرفت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مسیر حل مسائل بومی و کشوری گام برداشته و پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی خود را در این مسیر هدایت کرده است. در این راستا تاکنون تعداد 143 پایان‌نامه‌ ارشد و 2 رساله دکتری در حوزه دریا به انجام رسیده است.»