تاریخ : Sun 10 Oct 2021 - 00:30
کد خبر : 61388
سرویس خبری : دانشگاه

ظرفیت‌های بنادر در راه‌اندازی دانشکده خدمات بندری  مورد استفاده قرار می‌گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان:

ظرفیت‌های بنادر در راه‌اندازی دانشکده خدمات بندری مورد استفاده قرار می‌گیرد

استان گیلان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه دریا بوده و می‌توان از پتانسیل‌های دریای خزر در این راستا استفاده کرد. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که براساس زیست بوم هر منطقه فعالیت کرده و افق گسترش خود را نیز بر همین اساس قرار داده است. همچنین ماموریت‌گرایی واحدهای خود را نیز براساس ظرفیت‌های شهرستان‌ها قرار داده است.

محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت درخصوص ظرفیت‌های این استان در حوزه دریا گفت: «استان گیلان با دریای خزر مرز مشترک داشته و همچنین بندر آستارا، انزلی و چمخاله ازجمله بنادر این استان هستند. استان گیلان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه دریا بوده و می‌توان از پتانسیل‌های دریای خزر در این راستا استفاده کرد.»  او اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که براساس زیست بوم هر منطقه فعالیت کرده و افق گسترش خود را نیز بر همین اساس قرار داده است. همچنین ماموریت‌گرایی واحدهای خود را نیز براساس ظرفیت‌های شهرستان‌ها قرار داده است. در همین راستا در استان‌هایی که مرز دریایی دارند نگاه ویژه‌ای به راه‌اندازی رشته‌ها و دانشکده‌های مرتبط با دریا، بندر و خدمات دریایی وجود دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت در ادامه خاطرنشان کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز در همین راستا برنامه‌ریزی کرده و در بندر انزلی و آستارا و همچنین در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی خود تلاش کرده‌ایم در حوزه خدمات دریایی به‌صورت ویژه عمل کنیم.»

او با بیان اینکه شهر و استان گیلان یک استان ویژه در حوزه خدمات دریایی و بندری است، اضافه کرد: «بنابراین افزایش رشته‌ها در حوزه دریا و ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی را در دستورکار قرار داده‌ایم تا بتوانیم مهارت‌هایی را در حوزه دریا جذب کنیم. در همین راستا نشست‌هایی با مسئولان استان و به‌خصوص مدیران کل و مدیران دریانوردی و گمرک برگزار و نیازهای این حوزه احصا شد.»  دوستار با تاکید بر اینکه به‌دنبال این هستیم تا رشته‌هایی را در این حوزه مصوب کنیم، تصریح کرد: «در این زمینه کارهای آموزشی و پژوهشی در حوزه دریانوردی در دست اجرا داریم. همچنین فروردین‌ماه امسال تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی بین دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان امضا شد. دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، به استفاده از فناوری‌‌های نوین علمی و پژوهشی اهتمام ویژه دارد و باید گام‌های مثبت و بزرگی برای استان و کشور برداشته شود و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان زمینه‌سازی‌های لازم را جهت اجرای طرح پویش فراهم می‌‌سازد.»  او با اشاره به اینکه محور فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی حل مساله و پاسخ به نیازهای کشور است، خاطرنشان کرد: «از ظرفیت‌های بنادر و دریانوردی نیز در راه‌اندازی دانشکده خدمات بندری استفاده خواهد شد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت افزود: «در منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا نیز پیگیر ظرفیت‌های حوزه دریا هستیم. متاسفانه به‌شکل تخصصی رشته‌هایی را در حوزه دریا نداریم، اما رشته‌هایی مرتبط با حوزه دریا در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان فعال هستند. البته درخصوص راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با خدمات بندری اهتمام ویژه داشته و باتوجه به راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی به‌دنبال ایجاد رشته‌های خدمات بندر هستیم.» دوستار درخصوص پایان‌نامه‌های حوزه دریا نیز توضیح داد: «از پایان‌نامه‌هایی که در حوزه دریا نوشته شود حمایت خواهیم کرد. همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که با اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان منعقد شد، قرار است سازمان‌های مرتبط با دریا نیز از پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه حمایت کنند. قرار بر این است تا موضوعات در حوزه دریا از سازمان‌ها گرفته و دراختیار دانشجویان گذاشته شود. همچنین در جمع‌آوری اطلاعات به دانشجویان کمک کرده و آنها در پروژه‌های تحقیقاتی اساتید در حوزه دریا نیز مشارکت خواهند کرد.»