تاریخ : Sat 02 Oct 2021 - 00:27
کد خبر : 61024
سرویس خبری : دانشگاه

جشنواره زبان اشاره ایرانی در آذرماه برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جشنواره زبان اشاره ایرانی در آذرماه برگزار می‌شود

واحد بین‌الملل فرشتگان تنها دانشگاهی در کشور است که رشته زبان اشاره ایرانی در مقطع کارشناسی و کاردانی را دایر کرده است و درحال حاضر بهانه‌ای برای نهادها و سازمان‌های مختلف وجود ندارد که بخشی یا تعدادی از کارکنان خود را برای یادگیری این زبان معرفی نکنند.

برگزاری بازارچه ارائه صنایع‌دستی جامعه ناشنوا در واحد بین‌الملل فرشتگان

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: امسال هم سال تحصیلی جدید با کرونا آغاز شد؛ تمام دانشگاه‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید، برنامه‌ریزی کرده و هرکدام تلاش دارند تا به بهترین نحو ممکن از پس آموزش برای دانشجویان خود برآیند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز تصمیم گرفته‌اند 12 جلسه اول کلاس‌ها را به‌صورت مجازی دنبال کنند و اگر روند واکسیناسیون دانشجویان به پایان رسید چهار جلسه آخر را به‌صورت حضوری برگزار کنند. اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان به دلیل شرایط خاص دانشجویانش تصمیم دارد کلاس‌ها را یک هفته به‌صورت مجازی و یک هفته به‌صورت حضوری برگزار کند، زیرا تدریس به‌صورت کاملا مجازی برای جامعه مخاطب عملا غیرمفید است. این واحد دانشگاهی امسال کار خود را با بیش از 250 دانشجو در 19 رشته آغاز خواهد کرد. البته  شروع سال تحصیلی در این واحد دانشگاهی با هفته جهانی ناشنوایان نیز مصادف شده است و مسئولان این دانشگاه برای این هفته برنامه‌هایی را نیز تدارک دیده‌اند. به‌طور مثال قرار است بازارچه‌ای برای ارائه محصولات صنایع‌دستی جامعه ناشنوا در روزهای پایانی مهرماه برگزار شود تا جامعه ناشنوا و معلولان جسمی-حرکتی محصولات خود را در این بازارچه در معرض دید همگان قرار دهند. علی مقداری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات برنامه‌های واحد فرشتگان در سال جدید و تعداد رشته‌ها و دانشجویان آن سخن گفت.

  پذیرش دانشجو با 19 رشته آغاز شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان درخصوص برنامه‌های سال تحصیلی جدید این واحد دانشگاهی گفت: «امسال شروع سال تحصیلی را با 19 رشته آغاز خواهیم کرد؛ به‌عبارت دیگر پذیرش دانشجو در فرشتگان با 19 رشته کلید خورده که نسبت به سال گذشته هشت رشته جدید اضافه شده است. سال گذشته پذیرش دانشجو در این واحد دانشگاهی تنها در 11 رشته بود که امسال به 19 رشته افزایش پیدا کرد.» به گفته او «این رشته‌ها عبارتند از زبان‌شناسی ناشنوایی، مهندسی معماری، معماری داخلی، طراحی لباس، حسابداری، طراحی طلا و جواهر، علوم ورزشی، مترجمی زبان انگلیسی، مترجمی زبان اشاره ایرانی، مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، نقاشی، عکاسی تبلیغات، گرافیک، اینترنت و شبکه و... که در آنها دانشجویان شنوا و ناشنوا پذیرش خواهند شد.»

  امسال 8 رشته جدید به رشته‌های قبلی اضافه شد

مقداری توضیح داد: «از این هشت رشته، دو رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد خواهد بود که یک رشته زبان‌شناسی ناشنوایی و دیگری مهندسی معماری است. 6 رشته دیگر نیز در مقطع کارشناسی و کاردانی خواهد بود. از هشت رشته جدیدی که به 11 رشته قبلی اضافه شد، دو رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود. برنامه‌های این دو رشته، با پیشنهاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان تدوین‌ شده و مراحل ارزیابی و تصویب را نیز گذرانده است.» او درخصوص تعداد دانشجویان نیز صحبت به میان آورد و افزود: «در سال اول تاسیس واحد یعنی در سال 99، مجموعا 80 دانشجو پذیرش داشتیم که از این تعداد نزدیک به 65 درصد از جامعه ناشنوا و کم‌شنوا و حدودا 35 درصد از جامعه شنوا بودند.»

او ادامه داد: «در سال جاری با توجه به اینکه تعداد رشته‌ها افزایش پیدا کرده و شرایط کرونایی نیز با واکسیناسیون عمومی بهبود پیدا کرده است، هم‌اکنون درحال ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان هستیم و آمار دقیقی فعلا وجود ندارد. اما با توجه به تعداد مراجعات به واحد بین‌الملل فرشتگان، پیش‌بینی می‌شود تعداد دانشجویان در سال جاری به 250 نفر افزایش پیدا کند.»

  کلاس‌ها در سال جدید یک هفته حضوری و یک هفته مجازی است

او درخصوص نحوه آموزش در سال تحصیلی جدید نیز اظهار کرد: «با توجه به شرایط ویژه واحد و اینکه تدریس به‌صورت کاملا مجازی برای جامعه مخاطب عملا غیرمفید و مشکل است، امسال نیز مانند سال گذشته، کلاس‌های آموزشی خود را به‌صورت یک هفته حضوری و یک هفته مجازی برگزار خواهیم کرد. در هفته‌ای که کلاس‌ها به‌صورت مجازی است، اساتید بحث‌های نظری و تئوری درس‌ها را ارائه کرده و در هفته‌ای که بحث‌ها عملی است، جنبه‌های عملی درس و پاسخ به سوال و رفع‌اشکال دانشجویان را خواهند داشت. این روند یعنی برگزاری کلاس‌ها به‌صورت یک هفته مجازی و یک هفته حضوری تا زمان ریشه‌کن کردن کرونا و برگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.»

  برگزاری بازارچه‌ای برای ارائه محصولات صنایع‌دستی جامعه ناشنوا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان با بیان اینکه امسال آغاز سال تحصیلی 1401-1400 با روز و هفته جهانی ناشنوایان و همچنین روز جهانی زبان اشاره مصادف شده است، اظهار کرد: «بنابراین این تقارن برای ما بسیار ارزشمند بوده و در تاریخ 22 و 23 مهرماه، گروه علمی - دانشجویی یا همان انجمن علمی و دانشجویی واحد فرشتگان با حمایت خیرین بازارچه‌ای را از محصولات صنایع‌دستی جامعه ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی دایر و در معرض دید و فروش قرار خواهند داد.» او در ادامه تصریح کرد: «بنابراین در زمین ورزشی دانشگاه، غرفه‌هایی آماده خواهد شد و محصولات عزیزان ناشنوا و معلولان جسمی - حرکتی درمعرض دید همگان قرار خواهد گرفت. بازدیدکنندگان در تاریخ 22 و 23 مهرماه می‌توانند با مراجعه به این بازارچه از محصولات بازدید کرده و خرید کنند.»

  جشنواره زبان اشاره ایرانی در آذرماه برگزار می‌شود

مقداری با تاکید بر اینکه برگزاری این بازارچه در راستای ارج نهادن به هفته ناشنوایان است، بیان کرد: «البته این مراسم باید زودتر برگزار می‌شد اما به دلایل ایام سوگواری به تاخیر افتاد. همچنین در آذرماه امسال که مصادف با سالگرد وفات مرحوم باغچه‌بان است، دومین جشنواره زبان اشاره ایرانی در واحد بین‌الملل فرشتگان برگزار می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره برای ترویج زبان اشاره بین جامعه شنوا در دستورکار قرار گرفته است، تصریح کرد: «واحد بین‌الملل فرشتگان تنها دانشگاهی در کشور است که رشته زبان اشاره ایرانی در مقطع کارشناسی و کاردانی را دایر کرده است و درحال حاضر بهانه‌ای برای نهادها و سازمان‌های مختلف وجود ندارد که بخشی یا تعدادی از کارکنان خود را برای یادگیری این زبان معرفی نکنند.»

  برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت زبان اشاره ایرانی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها

او افزود: «درواقع سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌توانند با معرفی بخشی از کارکنان خود به واحد بین‌الملل فرشتگان برای مناسب‌سازی سازمان خود جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه ناشنوا اقدام کنند. لذا دوره‌های کوتاه‌مدت زبان اشاره ایرانی با ارائه گواهی معتبر در این واحد دانشگاهی برگزار خواهد شد تا سازمان‌های مختلف بتوانند برای ارتقای رتبه یا پایه سالانه کارکنان علاقه‌مند، دوره آموزشی زبان اشاره ایرانی را مانند دیگر دوره‌های آموزشی ضمن‌خدمت داشته باشند.»

  درخواست 3 رشته جدید در حوزه علوم ورزشی به وزارت علوم ارائه شد

او در ادامه بیان کرد: «همچنین درخواست سه رشته جدید از وزارت علوم برای نیمسال دوم در حوزه علوم ورزشی در مقطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی ناپیوسته و کاردانی پیوسته ارائه شده است. اگر مجوز این سه رشته را اخذ کنیم در بهمن ماه پذیرش دانشجو در رشته‌ها را نیز خواهیم داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان تاکید کرد: «ماموریت ویژه دانشگاه فرشتگان یکی توانمندسازی افراد کم‌‌توان با نیازهای ویژه برای آموزش و موفقیت و دیگری فرهنگ‌سازی در جامعه ایرانی برای پذیرش این افراد به‌عنوان همکار و... است.»

  تشکیل یک تیم تخصصی برای تالیف اولین کتاب دانشگاهی زبان اشاره ایرانی

مقداری با بیان اینکه از 6 ماه قبل یک تیم تخصصی در واحد بین‌الملل فرشتگان برای تالیف اولین کتاب درسی دانشگاهی زبان اشاره ایرانی ایجاد شد، اضافه کرد: «این کتاب درسی هم‌اکنون در حال گذراندن مراحل پایانی خود بوده و آماده‌سازی می‌شود و قصد داریم این کتاب را در ایام جشنواره زبان اشاره ایرانی یعنی در آذرماه رونمایی کنیم. این کتاب اولین کتاب آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان است که برای رشته زبان اشاره ایرانی توسط چهار تن از مولفان تدوین شده است.»

او توضیح داد: «دو نفر از این چهار مولف، دانشجوی ناشنوای مطلق در مقطع دکتری و 2 نفر دیگر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. این کتاب به امید خدا در آذرماه یعنی در زمان برگزاری جشنواره یا نهایتا در دهه فجر رونمایی خواهد شد.»

  تشکیل شورای انتشارات در واحد فرشتگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان یک واحد ویژه بین سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است، توضیح داد: «این واحد با مجوز سازمان مرکزی و ریاست محترم دانشگاه یک شورای انتشارات تشکیل داده و بنا دارد بعد از چاپ این کتاب به‌تدریج کتاب‌هایی مرتبط با ماموریت دانشگاه فرشتگان را تالیف کند. این کتاب‌ها برای جامعه کم‌توان با نیازهای ویژه تعریف و آماده‌سازی خواهد شد.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «به‌عبارت بهتر، چاپ کتاب‌های عادی که در دانشگاه‌های دیگر چاپ می‌شوند، جزء ماموریت‌های ما نخواهد بود بلکه ماموریت ما صرفا تالیف کتاب‌هایی است که برای جامعه ناشنوا و افراد دارای معلولیت قابل‌استفاده باشد. لذا تالیف این دسته از کتاب‌ها جزء اهداف بلندمدت ماست که در آغاز کار خود را با تالیف کتاب زبان اشاره ایرانی آغاز کردیم.»

  ترمیم و آماده‌سازی کارگاه‌های آموزشی و آزمایشگاه

مقداری در ادامه تاکید کرد: «همچنین در سال تحصیلی جدید، ترمیم و آماده‌سازی کارگاه‌های آموزشی و آزمایشگاه‌ها متناسب با رشته‌هایی که در آنها پذیرش دانشجو کردیم در دستورکار است. این رشته‌ها مانند کارشناسی طراحی طلا و جواهرات، کارشناسی طراحی لباس، کارشناسی مهندسی کامپیوتر و...، بوده که نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی هستند و ما باید درکنار سایر فعالیت‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود را برای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان تجهیز کنیم.» او توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان اولین و تنها واحد دانشگاهی مناسب‌سازی‌شده در کشور و منطقه برای تحصیل شهروندان ناشنوا/کم‌شنوا و افراد با نیازهای ویژه همراه با درصد مناسبی از دانشجویان شنواست.»

تلاش داریم فارغ‌التحصیلان فرشتگان، افرادی توانمند و خودباور باشند

مقداری خطاب به دانشجویان گفت: «در سال دوم تأسیس واحد و با وجود شرایط سخت کرونایی، دانشگاهی که متعلق به خود شماست را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کرده‌اید. هر علتی که این انتخاب داشته باشد، اطمینان داشته باشید که با فرصت‌های آموزشی خوبی روبه‌رو خواهید شد. همکاران ما تمام تلاش خود را خواهند کرد تا شما با دانش و تجربه بسیار خوبی از این دانشگاه خارج شوید.» او با اشاره به تفاوت‌های محیط دبیرستان و دانشگاه به دانشجویان توصیه کرد: «سال اول تحصیل در دانشگاه را مورد توجه ویژه قرار دهید. ما تمایل داریم فارغ‌التحصیلان فرشتگان، افرادی با ایمان، توانمند، خودباور، دارای اعتمادبه‌نفس و وجدان کاری بالا باشند.»

  چشم‌انداز  10سال فرشتگان، دانشگاهی با کیفیت آموزشی- پژوهشی در سطح ملی و منطقه‌ای است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان درخصوص چشم‌انداز این واحد دانشگاهی گفت: چشم‌انداز 10سال آینده فرشتگان، دانشگاهی با کیفیت آموزشی- پژوهشی بسیار خوب در سطح ملی و منطقه‌ای است. در فرشتگان ما به روابط اجتماعی، انسانی و عاطفی اعضای خانواده (دانشجو، استاد و کارمند) بسیار اهمیت می‌‌دهیم.»  مقداری با بیان اینکه آموزش در فرشتگان، بیشتر از یادگیری در کلاس درس و انجام تکالیف و برگزاری آزمون‌هاست، اظهار کرد: «آموزش در این واحد دانشگاهی حتی بیشتر از دادن یک مدرک تحصیلی است. آموزش در فرشتگان شامل سفری برای خودشناسی، خودیابی و کشف استعدادهای پنهان دانشجویان است.»

  دانشجویان آشنایی با فرهنگ ناشنوا و زبان اشاره ایرانی را در اولویت قرار دهند

او خطاب به دانشجویان این واحد دانشگاهی تاکید کرد: «چه شما فرشتگان را با نمره‌های بالا ترک کنید یا متوسط، وقتی این دانشگاه را ترک می‌کنید افرادی خواهید بود با نقش‌هایی نظیر همسر، مادر، پدر و همکار در محل اشتغال. انتظار داریم در هر مسئولیتی سعی کنید خوب عمل کنید و فرشتگان را با یک مفهوم قوی از مسئولیت در قبال جامعه ترک کنید. مهارت‌های خود را به دیگران و به‌ویژه همکلاسی‌هایتان آموزش دهید.»

او با بیان اینکه در فرشتگان تاکید ما بر دوستی و رفاقت است تا رقابت افزود: «به‌ویژه در فرآیند یاددهی- یادگیری تاکیدمان بر رفاقت است، بنابراین دانشجویان آشنایی با فرهنگ ناشنوا و زبان اشاره ایرانی را در اولویت قرار دهند.»