تاریخ : Thu 30 Sep 2021 - 00:37
کد خبر : 60989
سرویس خبری : سیاست

تشکیل صف دولت برای محرومیت‌زدایی

سه استاندار دیگر دولت رئیسی مشخص شدند

تشکیل صف دولت برای محرومیت‌زدایی

پیگیری‌های «فرهیختگان» از نمایندگان مختلف نشان می‌دهد در مواردی استاندار تعیین شده توسط دولت همان گزینه پیشنهادی مجلس به وزارت کشور بوده است و در مواردی دیگر نیز دولت خارج از پیشنهادهای نمایندگان فردی را به سمت استانداری منصوب کرده است.

اعضای هیات دولت در جلسه روز گذشته خود به آقایان فرهاد زیویار، محمدهادی ‌ایمانیه و محسن افشارچی به ترتیب به‌عنوان استانداران منتخب استان‌های لرستان، فارس و زنجان رأی اعتماد دادند.

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری استانداران بعد از معاونان رئیس‌جمهور و وزرا بالاترین جایگاه را در ساختار قوه مجریه دارند. استانداران هر استان در اصل نماینده عالی دولت در ابعاد سیاسی، اداری و امنیتی در استان هستند که باید سیاست‌های ابلاغ شده توسط دولت را در حوزه استحفاظی خود اجرا کرده و به وزارت کشور گزارش دهند، استانداران علاوه‌بر نمایندگی دولت، نمایندگی حاکمیت در منظقه را نیز برعهده دارند و برهمین مبنا قانون برای آنها وظایف مشخصی تعیین کرده است. به‌عنوان مثال استاندار موظف است بر عملکرد تمامی دستگاه‌های محلی که برای فعالیت خود از بودجه عمومی کشور بهره می‌برند، نظارت کند. همچنین استانداران با برگزاری و ریاست بر جلسات شورای تامین، وظیفه خطیر حفظ امنیت و آرامش استان را برعهده دارند. با توجه به موارد اشاره شده و اهمیت جایگاه استانداری در قانون بعد از انتخاب وزیران و سایر اعضای کابینه، گزینش استانداران و رای اعتماد وزیران به آنها مهم‌ترین انتخاب دولت در یک دوره چهار ساله می‌تواند باشد. دولت سیزدهم نیز با توجه به این اهمیت، مکانیسم جدیدی برای انتخاب استانداران طراحی کرد. برمبنای این مکانیسم وزارت کشور فرم پرسشنامه‌ای را در اختیار مجمع نمایندگان استان‌های مختلف قرار داد تا نمایندگان ضمن بیان مشکلات و مسائل استان خود گزینه‌های پیشنهادی‌شان را برای این مسئولیت مهم معرفی کنند. پیگیری‌های «فرهیختگان» از نمایندگان مختلف نشان می‌دهد در مواردی استاندار تعیین شده توسط دولت همان گزینه پیشنهادی مجلس به وزارت کشور بوده است و در مواردی دیگر نیز دولت خارج از پیشنهادهای نمایندگان فردی را به سمت استانداری منصوب کرده است. به بهانه انتصاب آقایان زیویار، ایمانیه و افشارچی به استانداری استان‌های لرستان، فارس و زنجان در گزارش «فرهیختگان» به بررسی کارنامه این سه نفر پرداخته‌ایم.

فرهاد زیویار، استاندار لرستان

فرهاد زیویار متولد سال 1348 در شهر خرم‌آباد است. وی مدرک دکتری خود را در رشته علوم‌سیاسی دریافت کرده است و سابقه علمی وی بر سوابق اجرایی‌اش می‌چربد. زیویار عضو هیات‌علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و مدیرگروه پژوهشی نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی این پژوهشکده از سال 93 است که در این سمت چندین عنوان مقاله و کتاب در حوزه تخصصی علوم سیاسی و مسائل ایران به رشته تحریر درآورده است. زیویار با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد در سال 84 در نخستین تجربه حضورش در دولت معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به مدت یک سال و پس از آن مدیرکل امور سیاسی و امنیتی ریاست‌جمهوری تا پایان عمر دولت نهم شد. در کارنامه کاری زیویار سوابق دیگری همچون ریاست مرکز پژوهش و اسناد ریاست‌جمهوری در سال 1389، دبیری کمیسیون سیاسی و دفاعی هیات دولت در سال 1390 و ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در سال 1392 دیده می‌شود.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس

محمدهادی ایمانیه استاندار جدید فارس 59 ساله و متولد شهر شیراز است. ایمانیه پزشک است و مدرک فوق‌تخصص گوارش اطفال خود را از دانشگاه کینگز لندن دریافت کرده و هم‌اکنون نیز استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز است. وی از سال 89 عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور است و پیش از این نیز 12 سال ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز را برعهده داشته است. استاندار جدید فارس از چهره‌های نزدیک به آقای رئیسی است که قبل از معرفی رسمی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس از وی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاد می‌شد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان

محسن افشارچی متولد سال 1349 در شهر زنجان است. وی نسبت به سایر استانداران منصوب شده توسط دولت سیزدهم ناشناخته‌تر است و دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی کامپیوتر ـ هوش مصنوعی از دانشگاه کلگری کانادا، کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی مهندسی کامپیوتر ـ سخت‌افزار از دانشگاه اصفهان است. افشارچی که دانشیار دانشگاه زنجان است در کارنامه اجرایی خود به جز ریاست 4 ساله بر این دانشگاه(1389 تا 1393) سابقه چشمگیر دیگری ندارد و استانداری زنجان نخستین تجربه اجرایی جدی او در سطح کلان است.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: استاندار جدید فارس گزینه پیشنهادی مجلس به دولت بود (لینک)
 
حسن شجاعی، رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای استانداری زنجان 50 گزینه در مجمع نمایندگان استان بررسی شد (لینک)
 
در گفت‌وگوی محمدرضا مبلغی، عضو مجمع نمایندگان استان لرستان با «فرهیختگان» مطرح شد / حمایت نمایندگان از استاندار جدید، مشروط به میزان خدمات او به مردم است (لینک)