تاریخ : Tue 28 Sep 2021 - 01:53
کد خبر : 60880
سرویس خبری : ورزش

توان سورپرایز دوباره فوتبال ایران را داریم

چهکندی، هافبک تیم‌ملی فوتبال بانوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

توان سورپرایز دوباره فوتبال ایران را داریم

خداداد عزیزی اسطوره فوتبال آسیا، ایران و مشهد است و برای‌شان احترام خاصی قائلم و شماره پیراهن‌شان مثل خودشان تک است، من هم شماره لباسم ۱۱ است؛ چراکه خیلی این عدد را دوست دارم و عدد شانسم است.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: «سمانه چهکندی»، وینگر سرعتی تیم‌ملی فوتبال ایران و بازیکن باسابقه تیم شهرداری بم که در اصل مشهدی است، در بازی با بنگلادش، بهترین بازیکن زمین شد تا سهم بزرگی در اولین گام تیم‌ملی فوتبال بانوان ایران برای صعود به مرحله نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا داشته باشد. او که متولد 1368 است، بازیکن خوش‌تجربه‌ای در این رقابت‌ها بود که برای صعود تاریخی تیم‌ملی فوتبال ایران جزء بازیکنان تاثیر گذار بود تا حالا با روحیه بالاتر به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا بیندیشد. مرحله‌ای که باید دید شاگردان مریم ایراندوست، باز هم می‌توانند خالق حماسه‌ای دیگر در فوتبال بانوان باشند. حماسه‌ای که این بار باید در سال 2022 منتظرش باشیم. برای خلق این حماسه البته فرصت هم می‌تواند کافی باشد و هم چشم روی‌هم بگذاریم تمام شود، پس باید دید فدراسیون فوتبال در ادامه حمایت‌های خود از تیم‌ملی چه برنامه‌ای برای این تیم شگفت‌انگیز خواهد داشت. تیمی که با برگزاری چند اردو و مسابقه تدارکاتی بعد از تعطیلی دو ساله این‌گونه خیره‌کننده ظاهر شد، حتما با ادامه برنامه‌ریزی‌های درست، بازی‌های تدارکاتی بیشتر و اردوهای آمادگی پربارتر می‌توانند باز هم شگفتی‌ساز باشد. هرچند از لیگ برتر فوتبال و تاثیر چشمگیرش در آماده‌سازی ملی‌پوشان هم نمی‌توان گذشت. همه منتظر 2022 و جام ملت‌های آسیا در هند برای تماشای نتیجه ادامه حمایت‌ها و اراده و قدرت دختران فوتبالی ایران خواهیم ماند. به همین بهانه گفت‌وگویی با هافبک تیم‌ملی بانوان در بدو ورود تیم‌ملی به ایران گرفتیم. پاسخ‌های سمانه چهکندی به سوالات خبرنگار «فرهیختگان» را خواهید خواند.

دختران شگفتی‌ساز فوتبال ایران شدید، با گذشت چند روز از مسابقه درباره حس و حالت برای این صعود تاریخی بگو.

خب خداراشکر که دست پر از این رقابت‌ها برگشتیم و توانستیم ایران و دل همه‌ مردم ایران را شاد کنیم. از این صعود خیلی خوشحالم و تقدیمش می‌کنیم به مردم شریف ایران و خانواده‌های‌مان که همیشه دعای خیرشان بدرقه راه‌مان بوده است.

این بار فدراسیون فوتبال و مسئولان حمایت شایسته‌ای از تیم‌ملی بانوان داشتند، برای ادامه به چه چیزهایی نیاز دارید؟

بله، شکر خدا فدراسیون، از اولین روز اردوها برای ما سنگ‌تمام گذاشت. بازی‌های تدارکاتی که در ازبکستان و بلاروس برای‌مان برگزار کردند تا پرواز اختصاصی و بسیاری موارد دیگر حمایت مسئولان بود. امیداریم برای مرحله بعدی هم این حمایت‌ها و اردوها تداوم داشته باشد که با خیال راحت تمرکزمان را برای مرحله نهایی بگذاریم. البته مطمئنم فدراسیون از قبل برنامه‌ریزی کامل انجام داده و همین جا از دکتر عزیزی‌خادم و دکتر موسوی تشکر می‌کنم که بهترین‌ها را سر راه‌مان قرار دادند و خداراشکر ما هم توانستیم جواب این زحمات‌شان را بدهیم و از گروه صعود کنیم.

برای مرحله نهایی جام ملت‌ها برنامه چیست؟ بچه‌ها با انگیزه مضاعف وارد این مرحله می‌شوند، می‌توانیم منتظر سورپرایزی دیگر از دختران فوتبالی‌مان باشیم؟

از همین الان که برگشتم ریکاوری را انجام می‌دهم و بلافاصله به تمرین برمی‌گردم. همه از همین الان منتظریم که اردوهای‌مان شروع شود و درکنار هم روی نقاط ضعف و قوت‌مان کار کنیم تا بتوانیم پرقدرت برای دور بعد ظاهر شویم، چون دختران ایرانی به همه جهان نشان دادند که توانایی‌های بالایی دارند. حتما کار سختی داریم ولی باید برای هدف بعدی‌مان تلاش کنیم، یقین دارم دوباره می‌توانیم فوتبال ایران را سورپرایز کنیم و به امید خدا قدرت‌مان را به همه‌ دنیا نشان دهیم.

درباره بازی با بنگلادش بگو، بهترین بازیکن زمین در این بازی حساس بودی. چطور توانستی استرس این مسابقه را کنترل و منطقی بازی کنی؟

خب بازی با بنگلادش را آنالیز کردیم، بارها و بارها فیلم بازی‌شان را دیدیم و خداراشکر می‌کنم که توانستم در این بازی از تجربه‌ای که دارم به‌خوبی استفاده کنم و بدون استرس بازی خوبی ارائه بدهم که باعث شد روی ۴ تا از گل‌های بازی تیمم تاثیر خوبی داشته باشم و درنهایت با تلاش و زحمت هم‌تیمی‌های خوبم این اتفاق افتاد و بهترین حس برایم حس رضایت کادرفنی از عملکردم بود که باعث شد از این عنوان بیشتر خوشحال شوم.

شماره 11 را به تن داری و همشهری‌ات خداداد عزیزی هم 11 می‌پوشید، اتفاقی است یا انتخاب خودت است؟

خداداد عزیزی اسطوره فوتبال آسیا، ایران و مشهد است و برای‌شان احترام خاصی قائلم و شماره پیراهن‌شان مثل خودشان تک است، من هم شماره لباسم ۱۱ است؛ چراکه خیلی این عدد را دوست دارم و عدد شانسم است.

 نیاز فوتبال بانوان را چه چیزهایی می‌دانی؟

بخواهم در دو کلمه مفید خلاصه کنم، از حمایت و بودن اسپانسر برای فوتبال بانوان می‌گویم. این دو عامل اساسی در پیشرفت فوتبال بانوان است.

داوری مسابقات چطور بود؟

داوری بازی اول خوب بود، ولی بازی دوم خیلی اذیت‌مان کرد و همه را پنجاه به پنجاه و به نفع تیم اردن سوت زد، ولی خداراشکر ما بازی را با شایستگی بردیم.

با کدام بازیکن‌ها برای اجرای تاکتیک تیم راحت‌تری؟

با همه بازیکنان راحتم و مشکلی در این باره ندارم، بازیکن در این سطح باید بتواند با هم‌تیمی‌هایش هماهنگ باشد تا اجرای تاکتیک‌ها با موفقیت انجام شود و خداراشکر ما تیم هماهنگ و خوبی داریم و بازیکنان شناخت خوبی از تکنیک یکدیگر دارند و همدل و هماهنگ پیش می‌رویم.

درباره مریم ایراندوست که نقش بزرگی در این قهرمانی داشت هم بگو.

مربی‌ام مریم ایراندوست، مربی بزرگی است و کار کردن با او خیلی لذت‌بخش است. همینجا به او خسته نباشید می‌گویم و ازشان برای همه‌ زحماتی که برای ما کشیدند، تشکر می‌کنم. خداراشکر ما بازیکنان توانستیم جواب زحمات‌شان را بدهیم و امیدوارم این پاسخ در خور برای مرحله نهایی هم ادامه داشته باشد تا خستگی را از تن سرمربی تیم‌مان بیرون بیاوریم.

از برنامه فوتبالی امسالت هم بگو، قراردادی بستی؟

من هنوز با شهرداری بم قرارداد دارم و ان‌شاءالله در این هفته مشخص می‌شود که کجا بازی می‌کنم، اولویت اول تیم خودم شهرداری بم است.