تاریخ : Tue 28 Sep 2021 - 04:14
کد خبر : 60856
سرویس خبری : دانشگاه

۶ طرح دانش‌بنیان درحال بررسی و داوری است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان:

۶ طرح دانش‌بنیان درحال بررسی و داوری است

درحال‌حاضر 6 طرح اقتصاد دانش‌بنیان در دست داریم که نامه این طرح‌ها را برای معاونت فناوری ارسال خواهیم کرد تا مجوز اجرای آنها را با هزینه نهادهای بیرونی دانشگاه دریافت کنیم.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: مسعود اکبری‌زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان نیز درخصوص فعالیت‌های جلسات شورای دانش‌بنیان گفت: «در 6 ماه نخست سال حدود 4 جلسه برگزار شد و چندین طرح مورد بررسی قرار گرفت. برخی طرح‌ها نیز نیاز به مصوبه جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان نداشت که این طرح‌ها به واحدها ارائه شد تا از طریق کمیسیون معاملات واحد مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.»  او ادامه داد: «درحال‌حاضر 6 طرح اقتصاد دانش‌بنیان در دست داریم که نامه این طرح‌ها را برای معاونت فناوری ارسال خواهیم کرد تا مجوز اجرای آنها را با هزینه نهادهای بیرونی دانشگاه دریافت کنیم. با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت توافق کرده و براساس تفاهمنامه‌ای که ستاد اجرایی فرمان امام با استانداری سیستان و بلوچستان منعقد کرد، 6 طرح دانش‌بنیان به ستاد اجرایی معرفی شد و ستاد اجرایی نیز موافقت خود را برای بررسی این طرح‌ها اعلام کرده است.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان گفت: «قرار بر این است که این طرح‌ها برای داوری به ستاد مرکزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ارسال شود. البته این طرح‌ها در استان داوری شده که یکی از آنها شامل راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی صد کیلووات است. همچنین طرح استحصال الکل از ضایعات خرما، طرح ساخت و بهره‌برداری از گلخانه گیاهان زینتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، طرح باشگاه پینت‌بال در واحد ایرانشهر، طرح فرآوری چای ترش و طرح فناوری حنا در سرای نوآوری گیاهان دارویی و میوه‌های گرمسیری واحد زاهدان در واحد ازجمله طرح‌های در دست بررسی است. همچنین طرح پرورش و نگهداری بز مورسیا از دیگر طرح‌های ارائه‌شده است.»  اکبری‌زاده در ادامه تصریح کرد: «بز مورسیا یکی از نژادهای بزی است که در چند سال اخیر وارد کشور شده و توسط بنیاد مستضعفان در چند نقطه از کشور به‌صورت پایلوت نگهداری می‌شود. این بز در شهر قلعه گنج در نزدیکی استان سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شود. با پیگیری‌های انجام‌شده قرار است یک مجموعه صد راسی از این بزها را راه‌اندازی کنیم.»  او در ادامه با تاکید بر اینکه تمام این طرح‌ها مصوب شده و مجوز شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان را دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: «بی‌پی (BP) این طرح‌ها نوشته و در استان داوری شده است. اما از آنجا که هزینه اجرای برخی از این طرح‌ها بیش از 2 میلیاردتومان است، امکان اجرای آنها در استان وجود ندارد و باید به معاونت تحقیقات و فناوری سازمان مرکزی ارسال شود.»  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان گفت: «البته برخی واحدها بودجه لازم را نداشته یا طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که دانش‌بنیان نبوده بلکه طرح اقتصادی بوده‌اند. بنابراین واحد خود می‌تواند این طرح‌ها را اجرا کرده و استان می‌تواند تا 2 میلیاردتومان مجوز اجرای این طرح‌ها را از طریق کمیسیون معاملات پرداخت کند. لذا ضرورتی نبود تا این طرح‌ها در شورای اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شود بلکه در کمیسیون معاملات استان تصویب و برای اجرا به خود واحد ارسال شده است.»