تاریخ : Sun 26 Sep 2021 - 05:00
کد خبر : 60778
سرویس خبری : جامعه

اربعین مردم

اربعین مردم

یکی از برکات مراسم اربعین حسینی این است؛ ایران هشت‌سال درمقابل دیکتاتور عراق و صدام‌حسین به دفاع از خود پرداخته بود و تعداد زیادی از فرزندان خود را از دست داده بود و چندین دهه عزاداری برای امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق ممنوع بود؛ حالا در زمان شرکت در مراسم اربعین حسینی ایرانی‌ها از لحظه ورود به خاک عراق با میزبانی سخاوتمندانه عراقی‌ها مواجه می‌شوند.

مهدی مسکنی، دبیر قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع): از ابتدای سال ۹۰ پدیده‌ای نوظهور تحت‌عنوان راهپیمایی اربعین توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ پدیده‌ای که با پیوستن شیعیان کشورهای همسایه و غیرهمسایه به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد؛ پدیده‌ای که پایه و اساس آن مردم بودند.

  برکت اربعین

یکی از برکات مراسم اربعین حسینی این است؛ ایران هشت‌سال درمقابل دیکتاتور عراق و صدام‌حسین به دفاع از خود پرداخته بود و تعداد زیادی از فرزندان خود را از دست داده بود و چندین دهه عزاداری برای امام حسین(ع) و راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق ممنوع بود؛ حالا در زمان شرکت در مراسم اربعین حسینی ایرانی‌ها از لحظه ورود به خاک عراق با میزبانی سخاوتمندانه عراقی‌ها مواجه می‌شوند و این باعث شد مردم ایران در مقابل استقبال و پذیرایی بی‌نظیر مردم حضوری خودجوش داشته باشند و جریان‌های سیاسی در دو کشور در راستای رویداد عظیم جهانی «اربعین» قرار گیرند؛ حال سوال این است که آیا دیپلماسی سیاسی دو کشور این رویداد و همبستگی بین‌المللی شیعی را رقم زده یا دیپلماسی عمومی و مردمی؟

قطعا دیپلماسی عمومی است که هدف و مخاطب آن عامه مردم و گروه‌های هم‌عقیده مردمی از سایر جوامع است. حضور ویژه مردم ایران و دیگر کشورها در پیاده‌روی اربعین باعث افزایش توان و ظرفیت‌ها حوزه‌های سیاسی و فرهنگی شده است که به موجب آن در مراسم پیاده‌روی اربعین هرساله شاهد حضور خیل عظیم و میلیونی و چشمگیر مردم و عاشقان حسینی از هر رنگ، نژاد و مذهب از بیش از 60 کشور جهان کربلای معلی هستیم (حب‌الحسین یجمعنا) که در این میان حضور سه‌ونیم میلیونی ایرانی‌ها بسیار  چشمگیر است.

و با ارادتی که به سیدوسالار شهیدان امام‌حسین(ع) دارند با پای پیاده و چشمانی اشکبار سختی مسیر را طی می‌کنند و کاروان بازماندگان واقعه عاشورا به فرماندهی حضرت زینب(س) را تا کربلا همراهی می‌کنند. مردم عراق همه بضاعت‌شان را برای اربعین می‌آورند.

 پیاده‌روی اربعین رویدادی است که توسط مردم و بدون دخالت دولت‌ها احیا شد و باید مردمی بماند و براساس توصیه مقام‌معظم‌رهبری و ابلاغیه ستاد مردمی بودن اربعین جزء ارکان اصلی سیاست کشور ایران است و با توجه به مردمی بودن اربعین متاسفانه سازمان‌هایی آن را مانع جهت‌گیری‌های اقتصادی خود و درمقابل اقتصاد گردشگری مذهبی می‌دانستند. بهتر است پس از گذشت چند سال از اربعین کارهای مردمی دراختیار مردم باشد و دولت‌ها زیرساخت‌ها و امکانات را برای حضور مردم در اربعین حسینی فراهم کنند.

راستی! می‌دانیم سازمان حج و زیارت چه تعداد کارمند دارد و سالانه برای اعزام نهایتا ۶۰هزار حاجی تدارک دیده شده است؟

اما سازمان مردم بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر است و ظاهرا تنها راه‌حل این است که مسئولان باید کار مردم را به مردم بسپارند.