هفتادمین قسمت کافه آپارات با حضور مهدی عسگرپور کارگردان سینما و تلویزیون برگزار شد.
مهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی VOD با حضور در برنامه کافه آپارات در رابطه با فعالیتهای این صنف گفت: «این انجمن دوسالی هست که تاسیس شده، اما فعالیت چندانی نداشتند. البته خود پلتفرمها بهصورت جدا فعالیت داشتهاند، اما این فعالیتها درقالب انجمن صنفی نبوده است.»
این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: «باتوجه به مسائل بهوجود آمده در یکی، دو سال اخیر و رابطه این پلتفرمها با ارشاد و ساترا، این موسسهها احساس کردند باید انجمن جدی گرفته شود.»
دبیر انجمن صنفی VOD افزود: «بعد از جلسات مختلف، دبیری این صنف به من پیشنهاد شد و آن را پذیرفتم. براساس پیشنهادها قرار شد انجمن بهصورت رسمی و جدی روی مسائل صنفی متمرکز و درقالب انجمن آنها را پیگیری کند.»
وی خاطرنشان کرد: «من باتوجه به سابقهای در خانه سینما به آن رسیدهام و در انجمن صنفی هم بهشدت بهدنبال آن هستم، پیگیر اشتراکات و اختلافهای این موسسات با حاکمیت، مخاطبان و خود پلتفرمها هستم. الان مسائل مختلفی وجود دارد، بهویژه با نهادهای حاکمیتی مثل صداوسیما و مجلس که باید حل شود. اینکه پلتفرمها از کجا مجوز بگیرند یا اینکه صوت و تصویر فراگیر هستند و باید زیر نظر تلویزیون باشند یا نه باید روشن شود.»
عسگرپور گفت: «نهادهای حاکمیتی فکر میکنند مساله مجوز حل شده است، اما واقعا معلوم نیست برای ساختن سریال یا فیلم از کجا باید مجوز گرفت؛ ساترا؟ ارشاد؟ پلتفرمها نمیتوانند بهصورت جداگانه به این مسائل رسیدگی کنند و مسائلی که در بالا مطرح شد را باید ما بهعنوان انجمن رسیدگی کنیم.»
این کارگردان سینما گفت: «کار سختی درپیش داریم. مسالهای که نهتنها در پلتفرمها بلکه در تمام مسائل فرهنگی ما قابلتوجه است، ورود به عصر جدید است؛ عصری که نهتنها در ایران بلکه در تمام دنیا دربرابر آن مقاومت وجود دارد.»
وی خطاب به جیرانی گفت: «اگر یادتان باشد در زمان تبدیل سینما از نگاتیو به دیجیتال مقاومت وجود داشت و خیلیها گفتند باید فاتحه سینما را بخوانیم و هنر درحال ازبین رفتن است ولی اتفاق افتاد و الان بدون هیچ مشکلی آن را پذیرفتهایم.»
عسگرپور افزود: «قبل از کرونا در اروپا به این نتیجه رسیده بودند که سینماها باوجود تکنولوژیهای جدید درحال نابودی هستند. ما این مساله را در کشور مطرح کردیم، اما گفتند نه، سینمای ما خوب میفروشد و هیچ وقعی به این ماجرا نگذاشتند. کرونا آمد و حالا سینماها با بحران جدی روبهرو هستند. ما باید ارتباط خودمان را با این عصر جدید معلوم کنیم. البته تا به مسئولان میگویید سریع یک نهاد تشکیل میدهند، قیچی به دستش میسپارند و میگویند سانسور کن. نمیدانند که عصر سانسور به پایان رسیده است.» دبیر انجمن صنفی VOD خاطرنشان کرد: «تصور کنید کرونا به پایان خود رسیده است. با سینما چه خواهیم کرد؟ همین الان مدلی از نمایش درحال شکلگیری است که برخی میگویند ما میخواهیم در خارج از سالن سینما درکنار خانواده و دوستان لذت فیلم دیدن را در خانه تجربه کنیم.
من نمیگویم سینما درحال نابودی است. نه، سینما پاره تن ماست، اما باید آمادگی روبهرو شدن با مسائل جدید را داشته باشیم و دست از مقاومت بچگانه برداریم. متاسفانه همین نگاه باعث شده برخی با شبکه نمایشخانگی دچار دشمنی شوند.»
وی ادامه داد: «نه بسیاری از ما سینماگرها و نه حاکمیت، آمادگی تغییر را نداریم. معمولا ما بعد از بستن، فیلتر کردن و سانسور تغییر را با تاخیر میپذیریم، درحالیکه میشد در همان ابتدا راه گفتمان را باز گذاشت و آن مساله را در جامعه نهادینه کرد.»
این کارگردان تلویزیون گفت: «باتوجه به این مسائل و تغییرها، نهادهای صنفی قوامیافته باید به صحنه بیایند و به اصناف مختلف کمک کنند. اگر آنها نباشند هرکس مجبور است از شغل خود مراقبت کند.» وی ادامه داد: «وقتی کرونا شروع شد و سینماها تعطیل شدند، در همین صنعت نمایش خانگی چهارهزار نفر از اهالی سینما مشغول بهکار شدند. اگر این پلتفرمها که نمایهای از عصر جدید هستند، نبودند چه بلایی سر این افراد میآمد؛ سینما که تعطیل بود، تلویزیون هم که خودی و غیرخودی دارد و دایره بزرگی از همکاران ما باید بیکار میماندند. ما باید آنقدر با هم گفتوگو کنیم تا به فهم مشترکی از عصر جدید برسیم.»
عسگرپور خاطرنشان کرد: «اگر حاکمیت نقش بازدارنده نداشته باشد و دست از سانسور بردارد، میشود به گفتوگو فکر کرد. سانسور که کاری ندارد، ما هم بالقوه سانسورچی هستیم. الان ساترا بهخوبی سانسور را بلد است و قیچیای برندهتر از آنچه در تلویزیون دارد وارد شبکه نمایش خانگی کرده است.
دولت و مجلس میتواند این ظرفیت را ایجاد کند که گفتوگو درمورد مسائل جدید در کشور انجام شود. بخواهیم یا نخواهیم بهزودی نمیتوانیم جلوی ارتباطات و اطلاعات را بگیریم. دیگر مردم با ویپیان سروکار نخواهند داشت و بهراحتی به هرچه میخواهند دست پیدا میکنند.»
قائممقام سابق مدیر شبکه۲ سیما افزود: «الان برخی حرفها را میشنویم که نشان میدهد بهجای رفتن به جلو درحال برگشت به عقب هستیم. این روزها برخی خود را انقلابی معرفی میکنند. وقتی از آنها میپرسی منظور شما از انقلابی چیست؟ میگویند زیاد کار کند، زود بلند شود و... خب این نشان مدیر ژاپنی است نه انقلابی.
هروقت اینها دم از مدیر انقلابی زدند، ما چندسال بعد دیدیم که آن مدیر با تصویر شطرنجی در دادگاه حاضر شد یا به کانادا رفت.»
کارگردان فیلم «مهمان داریم» افزود: «درحال بازگشت به عصر شعار هستیم و در این وضعیت آیا میشود درمورد عصر جدید حرف زد؟ هر مدیری میآید میگوید میخواهیم ریلگذاری جدید کنیم. انقلاب دست نااهلان افتاده است. بعد همان افراد هم ریل قدیم را خراب میکنند و هم ریل جدید نمیسازند و این رفتار بخشی از زیست جامعه ما شده است.»
دبیر انجمن صنفی VOD خاطرنشان کرد: «باتوجه به شرایطی که عرض شد، اگر میخواهیم با این مسائل روبهرو شویم باید تبدیل به گفتمان جمعی شویم و از تکگویی دست برداریم. یکی از دلایل موفقیت ما هم در خانه سینما همین بود که توانستیم یک گفتمان جمعی ایجاد کنیم. ما باید دست از اعتراض و غر زدن برداریم و راهکار و پیشنهاد ارائه دهیم. تا پیشنهاد نباشد، حرفهایمان به جایی نخواهد رسید.»
عسگرپور به تجربه موفق جهانی درمورد فیلمسازی اشاره کرد و گفت: «مسئولیت فیلم ساختن باید از دست نهادهای حاکمیتی گرفته شود و به فیلمساز واگذار شود. مسئولیت سریالهای ساختهشده باید به پلتفرمها داده شود که آنها دربرابر دادگاه پاسخگو باشند نه نهادی که مسئول نظارت است. الان نهاد نظارتی چون باید جواب دادگاه را بدهد، قیچی را بهدست میگیرد و تا جایی که میتواند سانسور میکند، چون معتقد است او باید جواب دادگاه را بدهد.»
وی درمورد فعالیتهای انجمن در ماههای اخیر گفت: «جلسه گذاشتن با ساترا وظیفه ما نیست. ما درحال تنظیم روابط با حاکمیت هستیم. بهخاطر همین جلساتی را هم در مرکز پژوهشهای مجلس برگزار کردیم که قرار است با اعضای کمیسیون فرهنگی هم دیدار کنیم. میخواهیم به پیشنویسی برسیم که بتوانیم در آن روابط بین پلتفرمها و حاکمیت را ترسیم کنیم تا وظایف هر سازمانی مشخص شود.»