تاریخ : Wed 22 Sep 2021 - 03:10
کد خبر : 60595
سرویس خبری : سیاست

رئیس بانک مرکزی  باید از جناح گرایی دور باشد

سیدکاظم موسوی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

رئیس بانک مرکزی باید از جناح گرایی دور باشد

رئیس‌جمهور باید در انتخاب ریاست بانک مرکزی تسریع کنند. باید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند مشکلات مردم را در حوزه‌های مختلف ارز، ثبت و سفارش و تامین مواد اولیه با ارز 4200 حل کنند.

حدودا یک‌ماه است که رئیس یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گلوگاه‌های اقتصادی کشور، بانک مرکزی در دولت جدید انتخاب نشده است. این درحالی است که بانک مرکزی در سالیان گذشته به‌عنوان حیاط‌خلوت دولت شناخته می‌شد، به‌طوری‌که هرگاه دولت با کسری بودجه مواجه می‌شد یا از پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان عاجز می‌ماند به‌سرعت به بانک مرکزی رجوع می‌کرد. حتی برخی کارشناسان معتقدند یکی از عوامل تورم افسارگسیخته اقدامات بی‌پایه و اساس بانک مرکزی در سال‌های اخیر است. پیرامون علت تاخیر دولت در انتخاب رئیس بانک مرکزی و گزینه‌های مطرح‌شده با سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

همان‌طور که مستحضرید، رئیس بانک مرکزی دو وظیفه اصلی دارد؛ کنترل نقدینگی و حفظ ارزش پول ملی. باتوجه به این مهم و اینکه انتخاب رئیس بانک مرکزی در دولت سیزدهم به تاخیر افتاده است، به نظرتان رئیس بانک مرکزی که دولت انتخاب می‌کند باید برای این دو وظیفه اصلی چه رویکرد و مشخصه‌ای داشته باشد؟

رئیس‌جمهور باید در انتخاب ریاست بانک مرکزی تسریع کنند. باید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند مشکلات مردم را در حوزه‌های مختلف ارز، ثبت و سفارش و تامین مواد اولیه با ارز 4200 حل کنند. همچنین امیدوارم بانک مرکزی در این دوره همچون دولت‌های گذشته مورد دستبرد افراد سودجو یا مافیا قرار نگیرد و تبدیل به حیاط‌خلوت و پستوی بعضی‌ها نشود. برای جلوگیری از این وضعیت باید در بانک مرکزی شفاف‌سازی وجود داشته باشد. در انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی نباید جناح‌بندی‌های سیاسی دخیل باشد. دولت باید فردی را که توانمند است و سابقه بانکی -مخصوصا بانک‌های بزرگ- را داشته انتخاب کند، حتی اگر این فرد در دولت روحانی کار کرده باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی لازم است از بانک و اقتصاد سر دربیاورد. اگر دولت یک اقتصاددان یا یک مدیر ارشد بانکی را برای این مسئولیت درنظر نگیرد، حتما شاهد ضایعاتی در این زمینه خواهیم بود. درحال حاضر هر ساعت تاخیر در انتخاب رئیس بانک مرکزی در ثبت سفارش و تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی یا نیازهای معیشت و کالاهای اساسی مردم، ضرر جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند که با هیچ‌چیزی جبران نمی‌شود. بانک مرکزی آدم سلیم‌النفس و کاربلد از حوزه بانکی می‌خواهد که مشکلات را از سر راه مردم بردارد. بنده تاخیر در این انتصاب را نمی‌پسندم و می‌گویم در دولت انقلابی این تاخیرها به ضرر کشور و دولت است.

بین صحبت‌هایتان فرمودید افرادی که در دولت روحانی خوب کار کردند، می‌توانند در این دولت هم باشند، مشخصا فرد خاصی مدنظرتان بود؟

من نمی‌توانم الان اسم ببرم. اما می‌خواهم بگویم آدم‌هایی هستند که اینها هم بالاخره ایرانی هستند. آدم‌هایی هستند که می‌توان از فکرشان، تحول‌گرایی‌شان و دقت‌شان فارغ از جناح‌بندی سیاسی استفاده کرد.

باتوجه به اینکه فرمودید با به‌تاخیر افتادن انتخاب رئیس بانک مرکزی موافق نیستید، علت این تاخیر، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم مشخصا مخبر و رضایی نیست؟ و به‌نظر شخص خودتان علت این تاخیر چیست؟

خیر، من علت این تاخیر در انتخاب رئیس بانک مرکزی را ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت نمی‌دانم. مشکلی بین مخبر و رضایی هم نیست. شاید علت تاخیر این باشد که برای چهارنفری که درباره‌شان صحبت می‌شود هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

نام این چهارنفری که فرمودید گزینه‌های دولت برای ریاست بانک مرکزی هستند چیست؟

محمدرضا حسین‌زاده(رئیس فعلی بانک ملی)، علی طیب‌نیا، علی صالح‌آبادی و محمدرضا فرزین.

دولت برای انتخاب رئیس بانک مرکزی از اعضای کمیسیون اقتصادی مشورت گرفته است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پورابراهیمی است که جلساتی در کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهور داشته است. ممکن است رئیس‌جمهور نظر پورابراهیمی را برای انتخاب رئیس بانک مرکزی گرفته باشد، اما بنده اطلاعی ندارم. البته در صحن کمیسیون هم انتخاب رئیس بانک‌مرکزی تا حالا مطرح ‌نشده است.