تاریخ : Mon 20 Sep 2021 - 00:36
کد خبر : 60459
سرویس خبری : ورزش

این تیم می‌تواند در دنیا بزرگی کند

وکیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: صابر کاظمی فوق‌ستاره بود

این تیم می‌تواند در دنیا بزرگی کند

شاید اگر صابر نبود حتی چینی‌ها هم می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند ولی صابر باعث شد چینی‌ها و ژاپنی‌ها تسلیم شوند، البته همه بازیکنان تاثیرگذار بودند، مجرد، صالحی، حضرت‌پور، کریمی و عبادی‌پور همه خوب بودند ولی ما در بازی‌ها از توانایی صابر کاظمی استفاده کردیم و مجرد هم خیلی خوب عمل کرد.

بیشترین ضربه را در المپیک از جایی خوردیم که 2 سال تیم ملی تعطیل شد

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: تیم ملی والیبال ایران هرچقدر در المپیک و لیگ ملت‌ها اعتمادبه‌نفس پیروزی مقابل حریفانش را از دست داده بود در رقابت‌های قهرمانی آسیا توانست روحیه پیروز و البته اعتمادبه‌نفس خود را بازیابی کند و با بازی‌های روان خیال علاقه‌مندان به والیبال را برای رسیدن به فینال راحت کند. بلند‌قامتان والیبال ایران که هنوز خاطره تلخ شکست مقابل ژاپنی‌ها را در المپیک فراموش نکرده بودند، انتقام سختی را از این تیم در قهرمانی آسیا گرفتند و با نبردی نزدیک گل کاشتند و کاری کردند کارستان. آنها در سه ست پیاپی ژاپن میزبان را با ستاره‌های جوان و کادر فنی ایرانی شکست دادند تا با اقتدار و تنها یک ست از دست‌داده در تمام بازی‌ها روی سکوی قهرمانی قرار بگیرند. ستاره‌های جوان اما با تجربه تیم ملی والیبال ایران نشان دادند تیم قابل‌اعتمادی برای آینده خواهند بود؛ اگر مسیر هماهنگی و کسب تجربه ملی‌پوشان متوقف نشود و ادامه‌دار باشد. تیمی که نفراتش بازیکنان برتر آسیا هم شدند تا کلکسیون افتخارات ایران در این بازی‌ها کامل شود. سرمربی تیم ملی نوجوانان که با کیفیت فنی و توانایی این بازیکنان آشنایی کامل دارد هم معتقد است از عملکرد خوب بازیکنان به‌خصوص صابر کاظمی و البته مجموعه تیم در این بازی‌ها نمی‌توان گذشت و البته با یک آنالیز آماری خوب می‌توانند نقاط‌ضعف را برطرف و خود را برای رقابت با تیم‌های بزرگ دنیا آماده کنند. محمد وکیلی درباره تیم ملی ایران و قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا پاسخگوی سوالات «فرهیختگان» شد که در ادامه می‌خوانید.

خیلی مقتدرانه قهرمان آسیا شدیم.

به همه این قهرمانی را تبریک می‌گویم، ما یک تیم کامل به تمام معنا و از هر نظر منسجم بودیم، نیروی جوان و باتجربه از بازی‌های سابق؛ از بازی‌های نوجوانان و جوانان بازیکنان برای این رویداد پخته شده بود. بچه‌ها فوق‌العاده بازی کردند و صابر کاظمی هم یک فوق‌ستاره در همه بازی‌ها بود و نوع بازی‌های صابر کاری کرد که ژاپنی‌ها اجازه آن تبحر توپ‌گیری فوق‌العاده‌ای که همیشه داشتند را از دست بدهند و توانستیم بازی را ببریم و نشان دادیم در خود ژاپن هم می‌توانیم آنها را ببریم. سرویس‌های خیلی خوبی زدیم، بچه‌های ما فوق‌العاده بودند؛ چه آنهایی که سرویس‌های پرشی زدند و چه آنهایی که سرویس‌های هدف‌دار زدند. یک برد بدون حرف و حدیث، بدون کمک‌داور یا هر چیز دیگر با لیاقت و شایستگی خودمان پیروز شدیم و جا دارد به مجموعه والیبال تبریک بگویم، بازی جوانمردانه این بازی هم از نکات جذاب مسابقه بود، حضور منظم و تشویق هردو تیم از سوی تماشاچیان و جو سالم و دوست‌داشتنی، یک میدان خوب ورزشی بود. ژاپنی‌ها کاری نکردند که از قالب یک بازی جوانمردانه خارج شوند. همه‌چیز عالی بود و عالی بودنش هم وقتی به ما چسبید که تیم ما بدون باخت قهرمان شد. همیشه بازی ما با ژاپن نشات‌گرفته از یک بازی قدرتی و توام با تکنیک توپ‌گیری است، ما روی تور و ژاپن در دفاع داخل میدان تخصص و تبحر بیشتری دارد. ما در المپیک هم از لحاظ حمله خوب بودیم ولی توپ‌ها را بیشتر ژاپنی‌ها مهار کردند و این نقطه‌قوت تیم‌شان بود. روی تور هم برنامه‌هایشان به لحاظ سرعت و تنوع پاس متنوع است. پیش‌بینی من از ابتدا هم همین بود و بیشترین شانس را برای تیم ملی ایران و ژاپن قائل و معتقد بودم اگر تیمی قرار باشد مقابل ایران سخت بگیرد تیم ژاپن خواهد بود. بازی‌های ژاپن را البته در این دوره ندیده بودم ولی خب به‌طور کل ژاپن تیم خوبی است.

صابر کاظمی هم در این مسابقات فوق‌العاده بازی کرد.

بله، شاید اگر صابر نبود حتی چینی‌ها هم می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند ولی صابر باعث شد چینی‌ها و ژاپنی‌ها تسلیم شوند، البته همه بازیکنان تاثیرگذار بودند، مجرد، صالحی، حضرت‌پور، کریمی و عبادی‌پور همه خوب بودند ولی ما در بازی‌ها از توانایی صابر کاظمی استفاده کردیم و مجرد هم خیلی خوب عمل کرد. می‌شود گفت این نسل تقریبا از نوجوانی تا جوانی و بزرگسالی کنار هم بازی و به هم اعتماد دارند و رفاقت و همدلی بین‌شان خیلی خوب و به وضوح دیده می‌شد.

تحلیل شما از تیم ایران که ستاره‌هایش را در این دوره رقابت‌ها نداشت، با جوان‌ها و کادر فنی ایرانی قهرمان آسیا شد، چیست؟

کادر فنی ایرانی توانایی اداره بچه‌ها را دارد، به‌خصوص روحی و روانی این هماهنگی را دارند؛ چراکه در رده‌های مختلف ملی و باشگاهی این مربیان کنار بچه‌ها بودند و به نظر من از بهترین کادر ممکن چه از لحاظ پزشکی و فنی، آنالیز انجام شده و تا الان کادر فنی فوق‌العاده ظاهر شده است.

کوچ و تعویض‌های بهروز عطایی را چطور دیدید؟

عطایی عملکرد خوبی داشت؛ چراکه شناخت خوبی از تیم و بچه‌ها داشت و همه بچه‌ها با او کار کرده بودند و فقط فکر می‌کنم صابر و یکی دو بازیکن سابقه همکاری با او را نداشتند که اینها هم بازیکنانی هستند که برای ایران قلب‌شان می‌تپد و برایشان فرقی نمی‌کند که مربی ایرانی باشد یا نه و آنها به‌دنبال بهترین عملکردند. فکر می‌کنم مجموعه خیلی خوبی است و انتخاب این مجموعه به تیم ایران کمک کرده تا بتواند بازی‌های به نسبت راحتی را بگذراند.

تیم ملی والیبال ایران جواز مسابقات جهانی را به دست آورد، برای حضور مطمئن‌تر در مسابقات جهانی ایران چه مسیری را باید در پیش بگیرد؟

این تیم نیاز به بازی و برنامه‌های بیشتری طی سال باید داشته باشد. بیشترین ضربه را در المپیک از جایی خوردیم که دو سال تیم ملی‌مان تعطیل شده بود. این مسابقات و کسب جواز حضور در جام جهانی نباید ما را راضی کند و برنامه‌مان بعد از این مسابقات تازه شروع می‌شود و باید با برنامه‌ریزی بهتر و شرکت در تورنمنت‌ها و آنالیز بازی‌هایی که انجام دادیم برای پیشرفت در اهداف‌مان پیش برویم. با توجه به آنالیز آماری نقاط‌ضعف تیم باید تقویت شود و در آینده هم می‌شود از یکی، دو بازیکن بیشتر استفاده کرد چون باز هم بازیکنانی در ایران هستند که جوانند و می‌توانند بازار رقابت را گرم کنند ولی مجموعه بازیکنان و کادر عملکرد خوبی در قهرمانی آسیا داشتند. به‌طور مثال بردیا سعادت بازیکن فوق‌العاده‌ای است و نمی‌شود به راحتی از عملکرد او گذشت. او می‌تواند با صابر و اسماعیل‌نژاد رقابت و آن پست را گرم‌تر کنند.

موضوعی هست که بهتر است مردم درمورد تیم ملی ایران و این مسابقات بدانند؟

تیم ما تیم بسیار خوبی است ولی اگر این تیم بخواهد کارش را در مسابقات آینده با تیم‌هایی چون برزیل، لهستان، روسیه، فرانسه پیش ببرد نیاز است که با تیم‌های فراتر از آسیا بازی کند و من فکر می‌کنم که این بازیکنان هرچقدر بیشتر بازی کنند موفق‌ترند. ما پتانسیل تیم بزرگ بودن را با این تیم داریم. جواد کریمی وظیفه خیلی سختی در این مسابقات داشت، زیرا به عنوان یک بازیکن جانشین پست کاپیتان تیم را برعهده می‌گیرد و همچنین برای مجرد که پیراهن موسوی را پوشیده بود. آنها از نوجوانی بازی کرده و این بازی‌ها باعث بالا رفتن و بالا بودن اعتمادبه‌نفس بچه‌های جوان شده است. بعد از این مسابقات باید تدارکاتی‌هایی داشته باشیم و در طول سال فقط به لیگ برتر اکتفا نکنیم. حتی بین فصل هم می‌شود بازی‌های تیم ملی را ادامه داده تا بچه‌ها پخته‌تر شوند. دورنمای این تیم امیدوار‌کننده است، ضمن اینکه وقتی کادرفنی ایرانی است این یک امتیاز مثبت است که یعنی قرار نیست موفقیت تیم ما متکی به مربی خارجی باشد. یک موقعی بود که بازی‌های پرسپولیس و استقلال را هیچ داور ایرانی نمی‌توانست قضاوت کند ولی وقتی اعتماد شد دیگر همه دربی‌ها را داوران ایرانی قضاوت می‌کنند و فراموش کردیم که داور خارجی برای مسابقات داخلی‌مان بیاوریم. اینجا هم اعتماد باعث نتیجه مثبت می‌شود. یادمان نرود همه مربیان در کارنامه‌های ورزشی‌شان هم موفقیت و هم ناکامی داشتند و برای چند بازی که خدای نکرده یک مربی عدم‌توفیق داشته باشد نباید تیم را زیرسوال ببریم. ما باید متکی به خودمان بوده و اعتماد و حمایت کنیم تا مربی ما هم مانند مربی خارجی کار کوچینگ را در عرصه بین‌المللی انجام دهد.