تاریخ : Sat 18 Sep 2021 - 21:16
کد خبر : 60402
سرویس خبری : سیاست

در تحقق عدالت ورزشی موفق عمل نکرده‌ایم

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در تحقق عدالت ورزشی موفق عمل نکرده‌ایم

درمورد مبحث مهم عدالت ورزشی علی‌رغم اینکه دولت‌های مختلف بر سر کار آمدند، شعار دادند و رفتند نتوانسته‌ایم خیلی موفق عمل کنیم و درخصوص بحث استعدادیابی و نیز درخصوص توسعه تجهیزات و اماکن ورزشی رشد نامتوازن داشته‌ایم.

علی مزروعی، روزنامه‌نگار: روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک خطاب به مسئولان ورزشی کشور چند توصیه مطرح کردند که «ارتقای عدالت ورزشی» و مساله «امیدآفرینی» از مهم‌ترین این توصیه‌ها بود. در همین رابطه طی گفت‌وگویی با ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از او پیرامون میزان توجه نمایندگان مردم به ارتقای عدالت ورزشی و امیدآفرینی در سطح جامعه به‌ویژه جوانان و اقداماتی که تا به الان مجلس در رابطه با این موارد انجام داده است، سوال پرسیدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه یکی از مطالبات روز گذشته حضرت‌آقا بحث ارتقای عدالت ورزشی بود و ورزش یکی از حوزه‌های امیدآفرین است. برنامه مجلس برای تحقق این امر چیست و این امر تا به الان چقدر در مجلس مورد توجه قرار گرفته است؟

درمورد مبحث مهم عدالت ورزشی علی‌رغم اینکه دولت‌های مختلف بر سر کار آمدند، شعار دادند و رفتند نتوانسته‌ایم خیلی موفق عمل کنیم و درخصوص بحث استعدادیابی و نیز درخصوص توسعه تجهیزات و اماکن ورزشی رشد نامتوازن داشته‌ایم.

واضح است که در شهرستان‌های محروم آن عدالت ورزشی که مدنظر حضرت‌آقا است رعایت نشده و معمولا در کلان‌شهرها امکانات بهتری برای استعدادیابی وجود دارد اما در مناطق محروم باوجود جوانان بااستعداد که می‌توانند به قهرمانان رشته‌های ورزشی تبدیل شوند استعدادیابی مناسبی صورت نگرفته است و می‌طلبد در این حوزه هم دولت که بیشترین مسئولیت نیز برعهده اوست ورود پیدا کند و هم مجلس که به‌عنوان ریل‌گذار دولت باید عمل کند.

البته ما در مجلس از سجادی قول گرفته‌ایم که در دولت رئیسی عدالت در توزیع تجهیزات و اماکن ورزشی به نتایج مثبتی برسد و در حوزه استعدادیابی نیز اقدامات عملیاتی صورت گیرد که البته بر اجرای این تعهدات نیز نظارت خواهیم کرد.

اگر ممکن است به مهم‌ترین مواردی که دولت متعهد به انجام آن شده است، اشاره کنید.

مهم‌ترین آن ایجاد مراکزی برای استعدادیابی است که پکیج کاملی از تجهیزات برای ارزیابی استعداد افراد در ورزش‌های مختلف را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه جوانان بیش از سایر اقشار مورد هجمه رسانه‌های معاند قرار دارند چقدر در دو سال اخیر توجه به معضلات این قشر برای کمتر کردن تاثیر ناامیدی تزریق شده، دغدغه نمایندگان مجلس بوده است؟

میزان وام ازدواج که دولت در لایحه آورده بود به دو برابر تغییر یافته و سقف بازپرداخت آن نیز ۱۰سال تعیین شد. درمورد اشتغال نیز لایحه بودجه‌ای که دولت ارائه کرده بود تغییر داده شد. به‌طور ویژه درمورد مشاغل خانگی که در شروع این طرح دوهزار میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی شده بود، در لایحه دولت این رقم به ۲۰۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرده بود که با پیگیری‌‌های کمیسیون اجتماعی مجلس این رقم اصلاح شد تا ما بتوانیم در شرایط کرونایی مشاغل خرد و مشاغل خانگی را که دچار آسیب و زیان شده بودند احیا کنیم. همچنین قرار شده حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار دولت جدید نیز در مجلس حاضر شوند و من‌باب تحقق وعده‌شان در رابطه با ایجاد اشتغال و رساندن میزان آن به شاخص‌های برنامه ششم توسعه گزارش دهند. مجلس نیز نظارت خود را برای تحقق این امر بیشتر خواهد کرد.

حضور روسای قوا و همچنین نمایندگان مجلس در نقاط محروم کشور چقدر اثرگذار بوده و توانسته امیدآفرینی کند؟

بالاخره این اقدامی که هم نمایندگان و هم مسئولان دولتی آن را انجام داده‌اند بارقه امیدی ایجاد کرده است و ما نیز باید آن را ادامه دهیم؛ چراکه بین مردم حاضربودن فرمایش مقام‌معظم‌رهبری است. البته این اقدامات باید منتهی به نتیجه نیز بشود و صرفا حضور میدانی کفایت نمی‌کند؛ چراکه بعد از این بازدیدها مردم مطالبه این را دارند که حضور ما به چه نتیجه‌ای منتهی شد و اگر اقدامات نمایشی و بدون نتیجه باشد منجر به ناامیدی مردم می‌شود.