تاریخ : Sat 18 Sep 2021 - 00:30
کد خبر : 60355
سرویس خبری : دانشگاه

از تاسیس دفاتر اتحادیه‌ ها حمایت می‌کنیم

سرپرست اداره‌کل تشکل‌های آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

از تاسیس دفاتر اتحادیه‌ ها حمایت می‌کنیم

دانشگاه فرصتی را برای تشکل‌ها ایجاد کرده و سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی درواقع سیاست کلان مدیریتی است که ناشی از دیدگاه و اعتقادات دکتر طهرانچی و دکتر جهان‌بین، حول حمایت جدی از اتحادیه‌ها و تشکل‌ها می‌چرخد. در جلسات مختلف این عزم جدی را احساس می‌کنیم که دانشگاه به‌دنبال فعال‌تر و پویاتر شدن و تقویت و گسترش تشکل‌ها هم در تشکل‌های دانشجویی و هم تشکل اساتید است.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: دانشگاه آزاد اسلامی خود را حامی چهار تشکل اصلی می‌داند و تشکل‌های خاص به‌خود را نیز دارد که یکی از قدیمی‌ترین آنها با بیش از 20سال سابقه فعالیت اتحادیه «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد» است. این تشکل دانشجویی که در سال‌های اخیر فعال‌تر نیز شده، اخیرا انتخابات دوره جدید شورای مرکزی را برگزار کرده است. برای بررسی و مرور فعالیت‌های آن، اطلاع از اعضای جدید شورای مرکزی و مروری بر برنامه‌های دانشگاه آزاد در راستای فعالیت تشکل‌ها با سیدحمید مهدیون، سرپرست اداره کل تشکل‌های دانشگاه آزاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

سرپرست اداره کل تشکل‌های آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: «در این دانشگاه هر تشکلی پس از دریافت مجوزها می‌تواند فعالیت‌های خود را شروع ‌کند. تشکل‌ها معمولا در سطح دانشگاه خود مجاز به فعالیت هستند، یعنی تشکلی که متعلق به یک شهرستان است حوزه کاری محدود به همان شهرستان را دارد اما اگر بخواهد تاثیر بیشتری بگذارد و به‌عبارتی در سطح ملی و کشوری فعالیت کند نیاز به هم‌افزایی دارد.»

وی افزود: «یکی از اتحادیه‌هایی که در سطح دانشگاه آزاد فعالیت دارد، اتحادیه مجمع اسلامی است؛ این اتحادیه به‌لطف خدا و با زحمات تشکل‌های زیرمجموعه، در دوشنبه هفته گذشته، 15 شهریور 1400 انتخابات شورای مرکزی‌اش را برگزار کرد. اتحادیه‌ها مانند تشکل‌ها هرسال برای تعیین شورای مرکزی انتخابات برگزار می‌کنند و انتخابات هر اتحادیه یک سال مهلت دارد و بعد از آن مجددا باید انتخابات برگزار و اعضای شورای مرکزی انتخاب شود. انتخابات 15 شهریور برای تعیین شورای مرکزی اتحادیه مجمع اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و دوم بازرس این اتحادیه با بررسی در دبیرخانه هیات نظارت مرکزی صورت گرفت، منع قانونی برای عدم برگزاری انتخابات وجود نداشت و به‌لحاظ زیرمجموعه اتحادیه و تعداد تشکل‌های فعال اتحادیه مجمع اسلامی از حدنصاب برخوردار بود و نفرات برگزیده انتخاب شدند و نتایج اولیه را هم خدمت اعضای اتحادیه معرفی کردیم.»

  برگزاری مجازی انتخابات مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد در سامانه امتداد

مهدیون اضافه کرد: «به این دلیل نتایج انتخابات را اولیه می‌گوییم که طبق قانون بعد از برگزاری انتخابات تا یک هفته فرصت شکایت و اعتراض وجود دارد و هیات نظارت یک هفته بعد از انتخابات باید صحت آن را مورد بررسی و تایید قرار دهد. 22 شهریورماه آخرین فرصت ارسال شکایت و اعتراض به انتخابات بود و بعد از بررسی شکایات و اعتراضات هیات نظارت قانونی صحت انتخابات را مورد بررسی و تایید قرار می‌دهد که نتایج این دوره پنجشنبه بیست‌وپنجم شهریور اعلام شد و طی آن امیرحسین مظلومی، رضا طاهرزاده، محدثه‌‌سادات حسینی، علیرضا محسنی، محمدمهدی نوینی، امیرحسین نعمتی و فرزاد تقی‌زاده به‌عنوان اعضای شورای مرکزی مجمع اسلامی انتخاب و همچنین شیرین رضایی و زهرا جاویدی به‌عنوان اعضای هیات بازرسی انتخاب و اعلام شدند.»

سرپرست اداره تشکل‌های دانشگاه آزاد درباره نحوه برگزاری این انتخابات، گفت: «انتخاب مجمع اسلامی به‌صورت مجازی و در سامانه امتداد که متعلق به اداره کل تشکل‌های اسلامی آزاد اسلامی است، برگزار شد. این سامانه برای کارهای تشکیلاتی و برگزاری انتخابات بین سامانه‌های دانشگاه‌های سراسر کشور باکیفیت و مفید محسوب می‌شود. در انتخابات مشکلی وجود نداشت و بعد از اینکه صحت انتخابات توسط هیات مرکزی مورد تایید قرار گرفت، شورای مرکزی خودشان تشکیل جلسه می‌دهند و مسئولان‌ مختلف شورا مثل دبیر شورای مرکزی و... توسط اعضا انتخاب می‌شوند.»

وی ادامه داد: «دانشگاه فرصتی را برای تشکل‌ها ایجاد کرده و سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی درواقع سیاست کلان مدیریتی است که ناشی از دیدگاه و اعتقادات دکتر طهرانچی و دکتر جهان‌بین، حول حمایت جدی از اتحادیه‌ها و تشکل‌ها می‌چرخد. در جلسات مختلف این عزم جدی را احساس می‌کنیم که دانشگاه به‌دنبال فعال‌تر و پویاتر شدن و تقویت و گسترش تشکل‌ها هم در تشکل‌های دانشجویی و هم تشکل اساتید است، با توجه به شرایط کرونا در کشور حدود دوسال است که دانشگاه‌ها به‌صورت غیرحضوری شده و این امر جذب نیروی انسانی جدید برای تشکل‌ها را دچار مشکل کرده که از این رو به‌واسطه این شرایط در دانشگاه این روزها کمی رکود احساس می‌کنیم اما خیلی از تشکل‌های دانشجویی این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند.»

او با توضیح درباره فعالیت مجازی تشکل‌ها، خاطرنشان کرد: «در گذشته استفاده از فضای مجازی و کار کردن در آن خیلی کم بود. تشکل‌ها و اتحادیه‌ها حضور فعال چندانی در فضای مجازی نداشتند اما درحال‌حاضر حضور آنها در فضای مجازی پررنگ شده و روح جدیدی در تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌ها دمیده شده است که جای خوشحالی دارد. هیات نظارت مرکزی یکی از گونه‌های اهتمام دانشگاه نسبت به اتحادیه و تشکل‌هاست. برگزاری هیات نظارت مرکزی دانشگاه به ریاست رئیس دانشگاه دکتر طهرانچی برگزار می‌شود که برای بررسی وضعیت تشکل‌ها و اتحادیه و رسیدگی به درخواست‌ها و تصمیمات کلان در جهت حمایت از آنها در عالی‌ترین سطح خود برقرار می‌شود.»

  انتخابات 94 تشکل دانشجویی برگزار و توسط هیات نظارت استان‌ها تایید شده است

سرپرست اداره تشکل‌های دانشگاه آزاد بیان کرد: «در این هیات مرکزی مقرر شد برای تشکل‌ها فرصتی فراهم شود و طبق آن تا پایان شهریورماه فرصت برای برگزاری انتخاب داشته باشند که هم بستر کار مهیا شد و هم در سامانه امتداد مشکلی نداشتیم. این سامانه کم‌نظیر و شفاف است و همه تشکل‌های آزاد اسلامی و اعضای تشکل‌ها و دبیرها در آن ثبت ‌شده‌اند. در سامانه امتداد قرار شد انتخابات برگزار شود که شد و حد بسیار بالایی از انتخابات تشکل‌ها هم اتفاقا فراهم شد و فعال بودن تشکل‌ها حفظ شد، هر انتخاباتی که برگزار شود و مربوط به هر استانی باشد، هیات نظارت همان استان تشکیل می‌شود و بررسی صورت می‌گیرد و صورتجلسه و نتیجه را به اداره کل تشکل‌های اسلامی ارسال می‌کند. بعضی انتخابات هم صورت گرفته اما مراحل پایان کار و صورتجلسه و تاییدیه انجام نشده است. تاکنون 94 تشکل دانشجویی انتخابات برگزار کرده‌اند که توسط هیات نظارت استان‌ها تایید و تاییدیه نیز به اداره‌کل تشکل‌ها ارسال شده که در نوع خود آماری بی‌نظیر است.»

مهدیون اظهار داشت: « اگر بخواهیم نسبتی برای میزان انتخابات در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درنظر بگیریم باید بگویم که آمار بالایی به نسبت دانشگاه سراسری داریم که البته برای قانونی بودن فعالیت تشکل‌ها نیاز به انتخابات و بعد از این هم نیاز به فعالیت دارند. گام بلند هر تشکل انتخابات است که باید به‌صورت سالیانه انجام شود که باتوجه به فضای کرونایی 94 تشکل دانشجویی و 45 تشکل استادی تا امروز برگزار شده و صورتجلسه آن توسط هیات نظارت استان‌ها تنظیم و به سازمان مرکزی اداره‌کل تشکل‌ها ارسال شده است که حاکی از اهتمام ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به تشکل‌ها و نشان‌دهنده فعال بودن آنهاست. باید واقع‌بین باشیم در شرایط ویژه کرونا در کشور -که یکی از ویژگی‌هایش وضعیت اقتصادی‌ حاکم است و همچنین شرایط نابسامان معیشتی، امیدها کمتر شده و در نسل جوان هم شاهد آن هستیم؛ هرچه امید در این نسل کمتر شود، فعالیت دانشجویی نیز کمتر خواهد شد. این امری طبیعی است که شرایط اقتصادی نابسامان داریم و درپی آن امید در نسل جوان و نیز اقبال دانشجویان کمتر شده و البته شرایط کرونا و غیرحضوری بودن هم مزید بر علت شده است. اینکه ما توقع داشته باشیم شرایط تشکل‌ها مثل قبل باشد توقع به‌جایی نیست، با این حال عزم دانشگاه حمایت جدی از تشکل‌هاست که کاملا برای وقتی‌ که دانشگاه حضوری باشد آماده شویم و بتوانیم بیش‌ازپیش در خدمت تشکل‌ها باشیم.»

مهدیون افزود: «نکته‌ خیلی مهم که توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به همه واحدهای سراسر کشور ابلاغ شده، این است که فعالیت فوق‌برنامه و برنامه‌هایی که توسط دانشجویان و اساتید قرار است انجام شود، ارجحیت دارد، یعنی به‌صورت کامل از معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسری کشور خواسته شده است که از تولی‌گری مراسم پرهیز کنند و تا جایی که امکان دارد برنامه‌ریزی و اجرای همه برنامه‌ها به تشکل‌ها و مجموعه دانشجویی و استادی واگذار شود. مگر برنامه‌ای واقعا امکان‌پذیر نباشد، در غیر این صورت اجرا توسط خود معاونت‌های فرهنگی نه‌تنها امتیاز مثبتی برای امور فرهنگی نیست، بلکه امتیاز منفی محسوب می‌شود. اقدام بسیار مناسبی که در زمان معاونت دکتر جهان‌بین انجام و ابلاغ شد که سبب رونق تشکل‌ها می‌شود و وضعیت تشکل‌های دانشجویی و استادی به‌عنوان یک شاخص بسیار مهم در سامانه پایش قرار گرفت و برای اولین‌بار معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به صدور کارنامه فرهنگی برای همه واحدهای سراسر کشور کرد.»

وی گفت: «این کارنامه وضعیت فرهنگی هر دانشگاه را کاملا نشان می‌دهد و اقدام بسیار خوبی است که برای اولین‌بار هم در سطح کشور برگزار می‌شود و جای تحسین دارد. یکی از بخش‌های بسیار مهم آن که با دید بسیار خوب معاون کل فرهنگی وضع شد وضعیت کمی و کیفی تشکل‌های دانشجویی و اساتیدی است، یعنی هم تعداد کل تشکل‌های دانشجویی و اساتید هر واحد و هم امکانات سخت‌افزاری، اتاق تشکل‌ها و امکانات اداری، برنامه اجرایی و هم میزان کمک واحدهای دانشگاهی به تشکل‌ها که جزء امتیازات فرهنگی محسوب می‌شود و جزء شاخص فرهنگی هم هست تا وضعیت فرهنگی سنجیده می‌شود. ابلاغ این شاخص‌ها توسط معاون فرهنگی دانشگاه به واحدهای سراسر کشور حاکی از توجه ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه است که جهت کلی را نشان می‌دهد و طبق آن تشکل‌ها از اولویت اول برای دانشگاه و معاونت فرهنگی برخوردار خواهند بودند که نکته مهم و اقدام بسیار خوبی است، ان‌شاءالله در آینده تقویت هم خواهد شد.»

مهدیون تصریح کرد: «مطلب قابل‌توجه درخصوص ارتباط با اتحادیه‌های سراسر کشور این است که ما در دانشگاه آزاد قائل هستیم غیر از مجمع اتحادیه دانشجویان -که فعال و قانونی است و انتخابات خود را برگزار کرده- چهار اتحادیه دیگر هم داریم؛ اتحادیه‌های جامعه اسلامی، دفتر تحکیم، جنبش عدالتخواه و انجمن‌های مستقل که ما از خود می‌دانیم و هر تشکل دانشگاه آزاد بیش از تشکل‌های دانشگاه‌های دولتی حق عضویت در اتحادیه‌ها را دارند، یعنی همه تشکل‌های دانشگاه آزاد حق انتخاب دارند که هم در اتحادیه‌های فعال در دانشگاه آزاد عضو شوند و هم در اتحادیه‌های سراسری عضو باشند. ما این اتحادیه سراسری را از خود می‌دانیم و اعتقاد داریم این اتحادیه‌ها مثل دانشگاه آزاد هستند. به آنها ارادت داریم و باعلاقه و توجه از آنها حمایت می‌کنیم.»

  سیاست دانشگاه آزاد اسلامی توسعه فعالیت تشکل‌های دانشجویی است

او درباره سیاست دانشگاه آزاد در حمایت از تشکل‌ها، گفت: «سیاست دانشگاه آزاد اسلامی حمایت قاطع از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و توسعه فعالیت تشکل‌های دانشجویی و اساتید است، بنابراین از فعالیت اتحادیه‌ها هم به‌صورت جدی حمایت می‌کند. درحال‌حاضر اداره کل تشکل‌های اسلامی با اتحادیه‌های سراسری ارتباط بسیار خوبی دارد. ما از تاسیس این دفاتر در دانشگاه آزاد بسیار استقبال می‌کنیم. همچنین اگر اتحادیه‌ها پیشقدم شوند، زمینه ایجاد دفاتر و حمایت مادی و معنوی را وظیفه خود می‌دانیم و به‌معنای واقعی کلمه به‌دنبال توسعه تشکل‌های اسلامی در دانشگاه آزاد هستیم و اتحادیه‌های سراسری را اتحادیه انقلابی می‌دانیم و وظیفه داریم از همه تشکل‌ها حمایت کنیم و طبیعی است که هرچه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انقلابی‌تر باشند، مورد حمایت جدی‌تر هستند.»

مهدیون افزود: «درمجموع هر تشکلی که در چارچوب قانون فعالیت کند، مورد حمایت ما قرار می‌گیرد. جلسات ما به‌صورت منظم با اتحادیه‌ها برگزار می‌شوند و گسترش این دفاتر در دانشگاه آزاد یکی از سیاست‌های مهم است که به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد. ما هم توسعه و تقویت تشکل‌های دانشجویی و هم استادان را در دستورکار داریم و معاونت فرهنگی و دانشجویی همه واحدها با توجه به تاکید معاونت کل دکتر جهان‌بین یکی از اولویت‌های اساسی‌اش کار توسعه و تقویت تشکل‌هاست و مسئولان واحدها نیز نگاه مثبتی به تشکل‌ها دارند و هرجا که مانعی باشد، به‌صورت مستقیم ورود و مشکل را برطرف می‌کنیم.»