تاریخ : Thu 16 Sep 2021 - 02:03
کد خبر : 60320
سرویس خبری : دانشگاه

۵ نکته کاربردی برای سوتیترنویسی

۵ نکته کاربردی برای سوتیترنویسی

مطلب‌های طولانی به سوتیتر نیاز دارند. پس، اگر یادداشتی، تنها یک ستون بود، نیاز به سوتیتر ندارد. اما مطلب یک‌صفحه‌ای نیاز به حداقل یک سوتیتر دارد. هرچه مطلب، طولانی‌تر شود، سوتیترهای بیشتری نیاز است. تعداد و طول سوتیترها ممکن است با توجه به طراحی گرافیکی دچار تغییراتی شود.

به گزارش «فرهیختگان»: سوتیتر بخش‌هایی مهم از متن (اعم از یادداشت، مصاحبه، خبر و...) است که به‌صورت متمایز، درکنار یا میان صفحه تکرار می‌شود. سوتیتر خلاصه متن نیست؛ تکرار بخشی از متن است که معمولا جملاتی قابل‌توجه از آن متن‌ هستند.طراحی سوتیترها از سایر قسمت‌های مطلب، متفاوت است. مثلا سوتیترها معمولا قلم (فونت) متفاوتی دارند. اندازه قلم سوتیتر، نوع قالب‌بندی (فرمت) آن، برخورداری از کادر و پس‌زمینه متفاوت، از دیگر تفاوت‌های سوتیترها با متن اصلی است. همچنین محل قرارگرفتن سوتیترها می‌تواند از زمینه‌های اصلی تفاوت باشد.

1- مطالب نیازمند به سوتیتر را بشناسید

مطلب‌های طولانی به سوتیتر نیاز دارند. پس، اگر یادداشتی، تنها یک ستون بود، نیاز به سوتیتر ندارد. اما مطلب یک‌صفحه‌ای نیاز به حداقل یک سوتیتر دارد. هرچه مطلب، طولانی‌تر شود، سوتیترهای بیشتری نیاز است. تعداد و طول سوتیترها ممکن است با توجه به طراحی گرافیکی دچار تغییراتی شود.

2- با توجه به هدف و کارکرد سوتیتر آن را طراحی کنید

هدف از سوتیتر، ایجاد تنوع در طراحی گرافیکی، پرهیز از یکنواختی و مهم‌تر از بقیه، جلب‌توجه خواننده است. تفاوت در طراحی، عامل اولیه جلب‌نظر مخاطب در سوتیتر است. این قسمت به گرافیست مرتبط است. یعنی گرافیست باید بتواند سوتیتر را به‌خوبی طراحی کند تا مخاطب بتواند تشخیص بدهد که یک، این بخش، همان سوتیتر است (هرچند اصطلاح تخصصی سوتیتر و قواعد و مهارت‌های آن را نداند.) دو، این سوتیتر متعلق به کدام مطلب است؟

3- انتخاب محتوا درکنار طراحی مهم است

پس در مرحله اول، به کمک یک طراحی خوب، توجه مخاطب به سوتیتر جلب می‌شود. در مرحله دوم، حال که توجه مخاطب جلب شده است، می‌خواهید چه محتوایی به او ارائه دهید؟ در اینجا نظر نویسنده یادداشت، دبیر سرویس و سردبیر حائزاهمیت است؛ چراکه موفقیت یک سوتیتر خوب، پس از طراحی، به محتوای آن برمی‌گردد. محتوای یک سوتیتر را چگونه باید تنظیم کرد؟ به‌عبارتی کدام قسمت از متن را باید برای سوتیتر انتخاب کرد؟ چرا؟ برای پاسخ به این سوال باید دانست جلب‌توجه خواننده از دو جهت مهم است؛ یک، انتقال ایده اصلی، دو، ترغیب به خواندن متن. بنابراین سوتیترها به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف- سوتیترهایی که حاوی ایده اصلی یادداشت (ایده‌ای که این یادداشت را از دیگر یادداشت‌ها متمایز می‌کند) هستند. مخاطب در اینجا می‌تواند تصمیم بگیرد که متن را بخواند یا نخواند. مزیت این‌گونه سوتیتر این است که اگر نخواست متن را بخواند، ایده اصلی متن به او منتقل شده است؛ ب- سوتیترهایی که حاوی یک ایده جذاب، جنجال‌برانگیز، متفاوت و... هستند و تنها برای جلب‌نظر مخاطب برای ترغیب به خواندن متن به کار می‌روند. بنابراین سوتیتر، متناسب با هدف نویسنده یا دبیران می‌تواند از قسمت مقدمه، متن اصلی و حتی نتیجه‌گیری انتخاب شده باشد.

4- به جزئیات و کلیات توجه کنید

سوتیتر می‌تواند یک جمله یا بیشتر (یک پاراگراف) باشد. از جهت نقطه‌گذاری در پایان جملات، سوتیترها مثل تیترها هستند. یعنی در پایان سوتیترها از قرار دادن علامت نقطه پایان جمله‌های خبری اجتناب کنید؛ سه نقطه، علامت سوال یا تعجب اشکال ندارد. سوتیترها می‌توانند مورب (ایتالیک)، ضخیم (بولد) و حتی زیرخط‌دار (آندرلاین) باشند. اندازه قلم سوتیترها نمی‌تواند از اندازه تیتر یک بزرگ‌تر باشد. اما ممکن است از تیتر دو یا سایر قسمت‌ها بزرگ‌تر باشد.

5- این نکات را هم به خاطر بسپارید

١- تقلید کردن بد است و داشتن خلاقیت، خوب. ۲- هدف الگوگیری از نشریات حرفه‌ای، تلاش برای خواندنی‌تر و بهتر شدن است. ٣- اقتضائات کار دانشجویی را همیشه در نظر داشته باشیم. ۴- طراحی گرافیکی، نوشتن مطلب و اصلا همه‌چیز باید در جهت ایده‌ای باشد که قرار است منتقل شود.