تاریخ : Thu 16 Sep 2021 - 03:00
کد خبر : 60315
سرویس خبری : دانشگاه

تاثیر اعتماد بخش دولتی در افزایش مشارکت استارتاپ‌ها

تاثیر اعتماد بخش دولتی در افزایش مشارکت استارتاپ‌ها

نیازهای جامعه و افزایش دانش و آگاهی متولدان دهه‌های 60 و 70 باعث شد اکوسیستمی ایجاد شود که مردم بتوانند نیازهای جامعه را درک و آنها را حل کنند و دیگر منتظر حرکتی از سمت دولت و حتی ورود تکنولوژی از کشورهای دیگر نباشند. استارتاپ‌های خوبی نیز به‌وجود آمد که هم توانست مشکلی از جامعه را برطرف کند و هم اشتغال‌زایی کند و به‌خوبی در این چندسال فعالیت‌شان موجب بر سرکار رفتن این نیروهای تربیت‌شده در حوزه‌های مذکور شدند.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: محمد حسینی، مدیر طرح استارتاپی «تولید انرژی از پسماند» با اشاره به ظرفیت شرکت‌های استارتاپی برای گسترش اشتغال‌ دانش‌محور و فنی در جامعه با بهره‌گیری از نیروهای فنی بیان کرد: «باتوجه به محدودیت‌‌هایی که امروزه در بحث جذب و استخدام وجود دارد، این کار کمی سخت شده است. همچنین دانشجویان در دهه 50 بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بسیار راحت می‌توانستند جذب محیط کار شوند؛ ولی امروزه این امکان وجود ندارد.»

وی افزود: «نیازهای جامعه و افزایش دانش و آگاهی متولدان دهه‌های 60 و 70 باعث شد اکوسیستمی ایجاد شود که مردم بتوانند نیازهای جامعه را درک و آنها را حل کنند و دیگر منتظر حرکتی از سمت دولت و حتی ورود تکنولوژی از کشورهای دیگر نباشند. استارتاپ‌های خوبی نیز به‌وجود آمد که هم توانست مشکلی از جامعه را برطرف کند و هم اشتغال‌زایی کند و به‌خوبی در این چندسال فعالیت‌شان موجب بر سرکار رفتن این نیروهای تربیت‌شده در حوزه‌های مذکور شدند.»  حسینی در ادامه اشاره کرد: «در قدم اول باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و آنها را توانمند کنیم. این هدف با ایجاد ساختارها، قوانین و تسهیلاتی که با هدف کمک دراختیارشان قرار داده می‌شود، انجام می‌گیرد. قدم دوم، اعتماد بخش دولتی را برای استفاده از استارتاپ‌ها افزایش دهیم؛ چراکه خیلی از مسئولیت‌ها در دست دولت قرار دارد. به‌طور مثال در بحث پسماند که استارتاپ ما نیز در این حوزه فعال است شاید ما بهترین تکنولوژی را هم ارائه دهیم، اما تا زمانی که بخش دولتی به ما اعتماد نداشته ‌باشد حمایتی نیز انجام نمی‌دهد.»

این مدیر استارتاپی توضیح داد: «بنابراین ممکن است بعد از مدتی سرخورده شویم، استارتاپ‌ را رها کنیم و دیگر نه برای خودمان شغلی بماند و نه بتوانیم در امر اشتغال‌زایی اقتصاد دیجیتالی فعالیت کنیم و دنبال شغلی برویم تا برایمان درآمد داشته باشد. دولت هم در ایجاد و هم حمایت استارتاپ نقش مهمی دارد. دولت اگر پول و حمایت را به‌سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ هدایت کند، قطعا رشد اتفاق خواهد افتاد و ما شاهد آن خواهیم بود.» مدیر طرح استارتاپی «تولید انرژی از پسماند» با اشاره به ارزیابی وضعیت اشتغال‌زایی استارتاپ‌ها در کشور بیان کرد: «پاسخ به این سوال را کسانی که در صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم‌وفناوری مسئولیت دارند، بهتر می‌دانند؛ چراکه هرچه حمایت از این شرکت‌های خلاق، نوآور و استارتاپی بیشتر انجام شده‌ باشد، وضعیت اشتغال‌زایی بیشتر است.»  وی ادامه داد: «ازنظر من یک‌سری استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان رشد بسیار خوبی داشته‌اند که باید به‌عنوان مرکز یا واحد شاخص شناسایی و انتخاب شوند و آموزش‌های لازم در این حوزه را به سایر دوستان علاقه‌مند بدهند؛ چراکه آنها بالاخره مسیری را طی کردند که منجربه موفقیت شده و می‌توانند تجارب خود در این زمینه را دراختیار فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان حوزه قرار دهند و مسیر را برای گسترش اشتغال‌زایی و بهره‌مندی از نیروهای فنی و دانش کشور فراهم کنند؛ البته این اقدام نیز حمایت دولت و مسئولان را می‌طلبد تا شرکت‌هایی که مرکز آموزش و هدایت بقیه هستند بتوانند در این زمینه موفق عمل کنند.»