تاریخ : Thu 16 Sep 2021 - 01:17
کد خبر : 60310
سرویس خبری : سیاست

تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها بار مالی برای دولت ندارد

میرتاج‌الدینی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها بار مالی برای دولت ندارد

یکی از ویژگی‌های طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار این است که همه مجوزها در درگاه ملی صدور مجوز ثبت می‌شود. این فرایند آنلاین است به‌گونه‌ای که همه می‌توانند مشاهده کنند. بخشنامه‌ها هم یک‌هفته قبل از صدور در همین سامانه به اطلاع عمومی رسانده می‌شود.

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: در جلسه علنی روز گذشته‌ مجلس شورای اسلامی کلیات طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار با اخذ رای بالایی تصویب شد و جزئیات آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. پیرامون جزئیات این طرح با سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات و نماینده مردم تبریز در مجلس به گفت‌وگو پرداختیم. متن این مصاحبه در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

با توجه به اینکه شما جزء موافقان طرح کسب‌وکار بودید، آیا با جزئیات این طرح هم موافق هستید؟

بنده با کلیات این طرح موافقت کردم ولی در جزئیات با ماده 5 و 6 مخالف هستم.

شما در دفاع از طرح کسب‌وکار گفته بودید این طرح از انحصارطلبی جلوگیری می‌کند؛ اما با توجه به اینکه ممکن است استقبال از یک کسب‌وکار بسیار بالا برود و بقیه کسب‌وکارها با توجه به نیاز جامعه روی زمین بماند، به‌نظرتان این ایراد به طرح وارد نیست؟

دراین‌باره شورای برنامه‌ریزی باید نیازهای جامعه را به‌صورت سالانه اعلام کرده و از اشباع فضای کسب‌وکاری جلوگیری کند.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که این طرح در کمیسیونی بررسی شده که حتی یک‌نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در آن حضور نداشته‌اند. چرا از نظرات این کمیسیون برای نوشتن طرح استفاده نشده است؟

اکنون کلیات طرح تصویب شده است. برای جزئیات حقوقی مانند اشکالاتی که درخصوص ماده 5 و6 است ما نظر قوه‌قضائیه و کمسیون قضایی ‌و حقوقی را خواهیم گرفت. به‌طوری که مدلی که در طرح برای این دو ماده تعریف شده است باید اصلاح شود، چون آنها نیاز جامعه حقوقی را می‌دانند و اگر اشکالی در جذب وجود دارد، باید اصلاح شود.

علت مخالفت‌تان با ماده‌های 5 و 6 چیست؟

در ماه 4، 5 و 6 یک مدلی تعریف شده است که افراد از طریق سنجش به‌صورت شناور انتخاب می‌شوند. بنابراین، این مدل قابل خدشه است. حتی امکان حذف این ماده‌ها (4 و 5 و 6) نیز وجود دارد چون الان که جزئیات این طرح درحال بررسی است برخی پیشنهاد حذف می‌دهند.

برخی معتقدند هزینه مالی این طرح در نظر گرفته نشده است و دولت از پس تامین هزینه‌های مالی این طرح برنمی‌آید. این گزاره تا چه میزان صحت دارد؟ (این طرح در مغایرت با اصل 7 قانون اساسی است)

من هزینه مالی در این طرح نمی‌بینم. البته اگر این طرح با اصل75 مغایرت داشته باشد، قطعا شورای نگهبان اعلام می‌کند.

برخی در دفاع از این طرح مطرح کردند موجب شفافیت در حوزه کسب‌وکار می‌شود. این گزاره را تا چه حد درست می‌دانید؟

یکی از ویژگی‌های این طرح این است که همه مجوزها در درگاه ملی صدور مجوز ثبت می‌شود. این فرایند آنلاین است به‌گونه‌ای که همه می‌توانند مشاهده کنند. بخشنامه‌ها هم یک‌هفته قبل از صدور در همین سامانه به اطلاع عمومی رسانده می‌شود.

زیرساخت‌های الکترونیک برای این طرح تا چه میزان مهیا شده است؟

زیرساخت‌های الکترونیکی را باید دولت فراهم کند که الان فراهم است. دولت الکترونیک خیلی وقت است که راه افتاده.