تاریخ : Thu 16 Sep 2021 - 01:58
کد خبر : 60309
سرویس خبری : سیاست

طرح «تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها» ضدانحصار است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

طرح «تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها» ضدانحصار است

اگر «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» برای دولت بار مالی داشت و مغایر اصل75 قانون اساسی بود از بررسی طرح در صحن علنی مجلس جلوگیری می‌کردم، بنابراین چنین چیزی وجود ندارد و من در هیچ‌جا ندیده‌ام که «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» بار مالی جدید یا پیش‌بینی‌نشده برای دولت داشته باشد.

معین رضیئی، روزنامه‌نگار: پیرامون فرآیند تصویب طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» و نظر موافقان و مخالفان این طرح با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنید جزئیات طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» تا چه زمانی اصلاح می‌شود؟

کلیات طرح به روش یک شوری تصویب شد و وارد بررسی ماده یک طرح شدیم. در صدر این ماده نیز 10مورد پیشنهاد داشتیم که دو مورد تایید و اصلاح صورت گرفت. بعد از این در اولین روزی که مجلس شورای اسلامی دایر و جلسه علنی داشته باشد این طرح نیز در دستورکار خواهد بود تا بررسی‌ها به انتها برسد.

پیرامون طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» نظرات متفاوتی میان نمایندگان وجود دارد، برخی معتقدند طرح انحصار را می‌شکند و باعث رونق در فضای کسب‌وکار می‌شود و برخی دیگر نیز معتقدند با توجه به اینکه متقاضیان به‌سمت کسب کارهای پررونق می‌روند، شرکت‌هایی که تا الان در حیطه این مشاغل پررونق فعالیت می‌کردند دچار ضرر و زیان شده و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند. نظر شما در این رابطه چیست؟

طی این سال‌ها تلاش کردیم وجود انحصار در خیلی از مشاغل و بخش‌ها را بشکنیم. علی‌رغم تمامی قانون‌ها و نظارت‌ها ولی موفق نبوده‌ایم و همین مساله باعث شده است در کشور عده‌ای کاملا برخوردار باشند و عده‌ای هم دست‌شان از همه‌جا کوتاه باشد. انحصار در خیلی از مشاغل و فرصت‌ها شکل گرفته است، بنابراین روشی که طی این سال‌ها تجربه کرده‌ایم موفق نبوده است و باید به‌سراغ راهکارهای جدیدی مانند طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» برویم. البته مخالفان در مجلس بعضا کسانی هستند که اجرایی‌شدن طرح می‌تواند جایگاه فعلی‌شان را به‌هم بریزد اما واقعیت این است که کشور برای همه مردم است و همه ملت باید بتوانند عادلانه به فرصت‌ها و مشاغل مختلف ورود کنند تا هرکس در هر جایگاهی که قرار دارد منشأ خدمت به جامعه باشد.

برخی نمایندگان مخالف طرح معتقدند طرح دارای منابع منابع مالی پیش‌بینی‌نشده به دولت وارد می‌کند و مغایر با اصل۷۵ قانون اساسی است. نظر شما در این رابطه چیست؟

من به‌واسطه مسئولیتی که در هیات‌رئیسه دارم باید مطرح‌شدن طرح‌های مختلف در صحن علنی مجلس و رای‌گیری پیرامون تصویب آنها را مدیریت کنم، به همین دلیل قبل از ارائه طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» در صحن علنی مجلس متنش را خوانده‌ام. اگر «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» برای دولت بار مالی داشت و مغایر اصل75 قانون اساسی بود از بررسی طرح در صحن علنی مجلس جلوگیری می‌کردم، بنابراین چنین چیزی وجود ندارد و من در هیچ‌جا ندیده‌ام که «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» بار مالی جدید یا پیش‌بینی‌نشده برای دولت داشته باشد .

یک از شائبه‌های مطرح‌شده توسط مخالفان این است که طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» در کمیسیونی بررسی شده که حتی یک‌نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در آن حضور نداشته‌اند. این شائبه صحت دارد؟ و اگر بله چرا از نظرات این کمیسیون برای نوشتن طرح استفاده نشده است؟

اینکه طرح‌ها به چه کمیسیونی ارجاع شود تشخیصش با نایب‌رئیس اول مجلس است. نایب‌رئیس اول مجلس تشخیص داده این طرح به‌جای کمیسیون حقوقی به کمیسیون اصل۴۴ و جهش تولید فرستاده شود. حال اگر بررسی طرحی نیاز به حضور اعضای سایر کمیسیون‌ها به‌جز کمیسیون ارجاعی داشته باشد در این حالت مطابق قانون باید کمیسیون مشترک تهیه شود، ولی تا جایی که می‌دانم بررسی طرح «تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها» کار کمیسیون جایش تولید بوده و حضور اعضای کمیسیون قضایی نه ضرورت داشته و نه آیین‌نامه مجلس چنین اجازه‌ای به حضور آنها می‌دهد.