تاریخ : Wed 15 Sep 2021 - 01:57
کد خبر : 60252
سرویس خبری : دانشگاه

ظرفیت ۱۴۰ هزار و ۴۷۳ نفری دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی‌ارشد

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

ظرفیت ۱۴۰ هزار و ۴۷۳ نفری دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی‌ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی در تمام واحدهای خود در سراسر کشور در رشته‌های کارشناسی ارشد در مجموعه‌های علوم‌انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و هنر و معماری دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه باتوجه به شبکه‌ای بودن، دارای 400 واحد دانشگاهی بوده و امکان استفاده از تجهیزات و امکانات واحدهای دانشگاهی برای تمام دانشجویان فراهم شده است.

معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص پتانسیل‌های دانشگاه آزاد برای تحصیل دانشجویان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در تمام واحدهای خود در سراسر کشور در رشته‌های کارشناسی ارشد در مجموعه‌های علوم‌انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و هنر و معماری دانشجو می‌پذیرد.»  او با بیان اینکه ظرفیت کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش کشور مشخص می‌شود، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی‌ارشد ۷۴۳۹ رشته محل با ۱۴۰۴۷۳ نفر ظرفیت و مقطع دکتری نیز ۲۳۴۰ رشته محل با ۱۱۵۳۸ نفر ظرفیت دارد. معمولا برای هر رشته گرایش حدود 20 دانشجو پذیرش خواهیم داشت. درواقع طبق اعلام سازمان سنجش، در هر رشته محل امکان پذیرش 20 دانشجو وجود خواهد داشت.»

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه از پتانسیل کارگاه‌ها، آزمایشگاه و اعضای هیات‌علمی توانمند برخوردار است، توضیح داد: «این دانشگاه باتوجه به شبکه‌ای بودن، دارای 400 واحد دانشگاهی بوده و امکان استفاده از تجهیزات و امکانات واحدهای دانشگاهی برای تمام دانشجویان فراهم شده است.»  طباطبایی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر آموزش‌ها و پژوهش‌های موظف دانشجویان برای اخذ مدرک، از پژوهش‌های فناورانه درجهت اشتغال و کارآفرینی دانشجویان نیز حمایت‌هایی را ازطریق سراهای نوآوری و مراکز رشد انجام خواهد داد. همچنین دانشجویان می‌توانند عناوین پایان‌نامه‌های خود را براساس رشته، از طرح پایش یا همان نظام موضوعات که چالش‌ها و مشکلات صنایع در آن مشخص شده انتخاب کرده و برای پایان‌نامه‌های خود پژوهش‌های کاربردی انجام دهند.»  او در ادامه اظهار کرد: «همچنین در واحدهایی که امکانات مهد کودک، سلف دانشجویی و پارکینگ در داخل دانشگاه وجود داشته باشد، درجهت طرح حمایت از مادران علاقه‌مند به ادامه تحصیل، تسهیلاتی را برای مادران با فرزند کمتر از 6 سال درنظر گرفته است.»  او ادامه داد: «بنابراین هرکدام از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم طرح حمایت از دانشجویان مادر ازقبیل مهدکودک، پارکینگ، سلف یا رستوران و... هستند، می‌توانند در وب‌سایت واحد دانشگاهی خود، توضیحات و فرم درخواست طرح مذکور را درج کنند. ارتقای نقش مادران، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی تربیتی مادران و نقش‌آفرینی آنها در تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی ازجمله برنامه‌های محوری طرح حمایت از دانشجویان مادر است.»  او تاکید کرد: «واحدهای مجری طرح می‌توانند دوره‌های کوتاه‌مدت کودکیاری، تربیت کودک و... را برنامه‌ریزی و ارائه دهند.»  رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مادرانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده و فرزند زیر 6 سال دارند، هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند، زیرا شرایط تحصیل و امکانات رفاهی برای آنها فراهم شده است. به‌طور مثال می‌توانند ماشین خود را داخل دانشگاه آورده یا از امکانات سلف‌سرویس به‌صورت ویژه برای خود و فرزندان خود استفاده کنند.»  طباطبایی گفت: «وام‌های دانشجویی نیز برای دانشجویان کارشناسی ارشد فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند با معرفی به صندوق‌های دانشجویی از وام‌ها و امکان تقسیط شهریه بهره‌مند شوند.»