تاریخ : Mon 13 Sep 2021 - 00:43
کد خبر : 60152
سرویس خبری : دانشگاه

میزبان روزانه هزار خودرو در بوستان گفتگو هستیم

جهادی‌های گروه خدام‌الحسین این‌ روزها مشغول واکسیناسیون مردم علیه کرونا هستند

میزبان روزانه هزار خودرو در بوستان گفتگو هستیم

یکی از دغدغه‌های افرادی که برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه می‌کنند این است که مراکز خود عامل انتقال و شیوع بیماری نشوند که ما در این مرکز مشکلی در این زمینه نداریم، زیرا از سیستم تهویه مناسب در این مرکز استفاده شده است. مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو با توجه به منطقه‌بندی وزارت بهداشت زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی ایران است که عوامل فنی و پزشکی این دانشگاه از ابتدای شروع به‌کار بر رعایت اصول فنی و استاندارد این مرکز واکسیناسیون نظارت دارند.

 ازدحام کلافه‌کننده، صف‌های طولانی، نبود واکسن و رعایت نشدن پروتکل‌ها این روزها به‌وفور در مراکز واکسیناسیون دیده می‌شود. وزیر بهداشت هم که به‌تازگی بر کرسی وزارت تکیه زده در بازدید از برخی مراکز از نابسامانی‌ها گلایه کرده است.

مشکلات موجود لاینحل نیست و می‌توان با ایجاد مراکز واکسیناسیون مجهزتر و با نظم و سامان بیشتر آنها را برطرف کرد و نیاز به این مراکز به‌ویژه در پایتخت بیش از پیش احساس می‌شود.

گروه‌های مردمی همان‌طور که تاکنون در کنار کادر درمان بودند، می‌توانند در ایجاد این مراکز هم نقش داشته باشند؛ همان‌طور که گروه جهادی خدام‌الحسین(ع) که کاملا مردمی است و از اقشار مختلف به‌ویژه دانشجویان در کنار یکدیگر جمع شده‌اند، بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون کشور را در قلب پایتخت تاسیس کرده است.

15شهریورماه بوستان گفتگوی تهران میزبان مردمی بود که به گفته آنها با مرکزی به‌روز و مجهز مواجه شدند و بدون قرار گرفتن در صف‌های طولانی و خسته‌کننده توانستند تزریق واکسن خود را انجام دهند.

گروه جهادی خدام‌الحسین که این مرکز را راه‌اندازی کرده حدود 10 سال قدمت داشته و به گفته سیدامیر محجوب، مسئول روابط‌عمومی خدام‌الحسین، این گروه «در حوزه خدمات به زائران امام حسین در ایران و عراق فعالیت دارد و همچنان در عرصه عمرانی، فرهنگی، امداد و نجات و... نیز در سطح کشور فعالیت‌هایی داشته است.»

600 داوطلب در گروه‌بندی‌های 50نفره، در قالب 40باجه، در سالن‌های نمایشگاهی بوستان گفتگو ظرفیت روزانه بیش از 8 دوز واکسن را ایجاد کرده‌اند. اتفاقی که تاکنون در هیچ مرکزی رخ نداده، انتخاب واکسن از سوی مراجعه‌کنندگان پیش از مراجعه است؛ اما در این مرکز می‌توان از طریق سیستم نوبت‌گیری، نوع واکسن را به‌صورت اتوماتیک انتخاب کرد.  به گفته محجوب، «سیستم اتوماسیون برای پذیرش و ارائه خدمات طراحی شده است و پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون هر نفر در زمان خیلی کوتاهی انجام شود. همچنین پشتیبانی فنی این خدمات‌رسانی برعهده نیروهای پزشک و پرستار دانشگاه علوم پزشکی ایران است و واکسیناسیون با حضور کامل آنها انجام می‌شود.» ساعت خدمت‌رسانی توسط گروه جهادی خدام‌الحسین(ع) از 14 تا 21 درنظر گرفته شده که طیف شاغلان هم بتوانند در ساعات عصر و شب مراجعه کنند.

 علاوه‌بر این، تمامی پروتکل‌ها همچون سیستم تهویه مناسب و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هم کاملا رعایت می‌شود. مسئول روابط‌عمومی گروه جهادی خدام‌الحسین نیز یکی از وجوه تمایز مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو از سایر مراکز را استاندارد فیزیکی مرکز می‌داند: «یکی از دغدغه‌های افرادی که برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه می‌کنند این است که مراکز خود عامل انتقال و شیوع بیماری نشوند که ما در این مرکز مشکلی در این زمینه نداریم، زیرا از سیستم تهویه مناسب در این مرکز استفاده شده است.»

محجوب درباره پشتیبان فنی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: «مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو با توجه به منطقه‌بندی وزارت بهداشت زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی ایران است که عوامل فنی و پزشکی این دانشگاه از ابتدای شروع به‌کار بر رعایت اصول فنی و استاندارد این مرکز واکسیناسیون نظارت دارند و تامین واکسن‌های مرکز نیز برعهده دانشگاه علوم پزشکی ایران است.» وی با بیان اینکه در این مرکز علاوه‌بر خدمات‌رسانی پزشکی پکیج فرهنگی هم مدنظر بوده است، می‌گوید گروه‌های جهادی خدام‌الحسین در حوزه فرهنگی نیز در این مرکز مشغول فعالیت هستند و ما پکیج فرهنگی را در فضای کاری درنظر گرفتیم. در فضاسازی و طراحی محیطی از اِلمان‌هایی استفاده شده و نهایت دقت و هنرمندی برای القای آرامش به افراد به‌کار گرفته شده است.

محجوب درباره دسترسی این مرکز واکسیناسیون نیز گفت: «با توجه به دسترسی بزرگراهی بوستان گفتگو و ظرفیت نزدیک به 1000 خودرویی پارکینگ، این مرکز آمادگی پذیرش مراجعه‌کنندگان را دارد.»

برگزاری دوره‌های آموزشی برای داوطلبان

از دیگر موضوعات قابل‌توجهی که گروه جهادی خدام‌الحسین در مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو مدنظر قرار داده است، برگزاری دوره‌های آموزشی برای داوطلبان فعالیت در این مرکز است.

به گفته حسام‌الدین براتی، مسئول آموزش گروه جهادی خدام‌الحسین و نیروهای داوطلب مردمی مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو، با توجه به اینکه تمامی اقدامات و فعالیت‌ها در این مرکز به‌صورت مردمی انجام می‌شود، نیاز به پشتیبانی نیروهای داوطلب وجود دارد تا بتوانیم چندین ماه در این زمینه فعالیت داشته باشیم و تاکنون حدود 1100 نفر برای حضور در این مرکز اعلام آمادگی کرده‌اند.

براتی می‌گوید حدود 150 تا 200 نفر از افرادی که اعلام آمادگی کرده‌اند، جزء کادر درمانی هستند که دوره‌های پزشکی لازم را گذرانده‌اند؛ لذا از این افراد برای انجام فرآیند واکسیناسیون استفاده خواهد شد. همچنین این افراد پس از گذراندن برخی آموزش‌های ابتدایی تزریق واکسن کووید-19، به خطوط تزریق واکسن منتقل خواهند شد. برای بقیه افراد که تمایل دارند در سایر امور اجرایی فعالیت داشته باشند، دوره‌های آموزشی را درنظر گرفته‌ایم.  آن‌طور که براتی گفته است، اولین دوره آموزشی، دوره 8ساعته پایه هلال‌احمر است که افراد در این دوره، آموزش‌های لازم مرتبط با ویروس کرونا و برخی مسائل پایه‌ای را فرامی‌گیرند. در پایان، داوطلبان باید در آزمون شرکت کنند و بعد از آن مدرک پایان دوره دریافت خواهند کرد. افراد در کنار این دوره آموزشی می‌توانند در امور اجرایی مرکز نیز فعالیت داشته باشند.  راه‌اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون نیز برای تسریع در فرآیند تزریق واکسن از اهمیت زیادی برخوردار است و گروه جهادی خدام‌الحسین نشان داد که همیشه هم نباید منتظر دولت ماند و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی حتی بهتر از نهادهای دولتی به مردم خدمت‌رسانی کرد.