تاریخ : Sat 11 Sep 2021 - 01:47
کد خبر : 60067
سرویس خبری : دانشگاه

طرح شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد ایلام در سه‌سال آینده به نتیجه می‌رسد

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام:

طرح شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد ایلام در سه‌سال آینده به نتیجه می‌رسد

هر ماه جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شوند. خروجی یکی از این طرح‌ها در حوزه تهیه آب‌ معدنی و آب آشامیدنی است که زیرمجموعه مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست استان ایلام است. یکی دیگر از این طرح‌ها زائرسرای مهران است که یک ساختمان نیمه‌کاره برای کاروان‌های اربعین و دانشجویی برای آن در نظر گرفته شده است.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: علی نوری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: «هر ماه جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شوند. خروجی یکی از این طرح‌ها در حوزه تهیه آب‌ معدنی و آب آشامیدنی است که زیرمجموعه مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست استان ایلام است. یکی دیگر از این طرح‌ها زائرسرای مهران است که یک ساختمان نیمه‌کاره برای کاروان‌های اربعین و دانشجویی برای آن در نظر گرفته شده است.» او با بیان اینکه این دو پروژه با کمک دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران وارد فاز عملیاتی شدند، افزود: «در حوزه تولید انرژی‌های نو یک پروژه مصوب برای نیروگاه خورشیدی پنج‌مگاواتی در مهران و همچنین یک پروژه 10مگاواتی در دهلران داریم. در منطقه مهران نیز با مشارکت دو واحد و یک شرکت دانش‌بنیان درحال تهیه طرح توجیهی شرکت تولید بلوک‌های سبک با هدف صادرات هستیم که این طرح اکنون مصوب شده است.» معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه 50 هکتار زمین برای تولید کشت گیاهان دارویی در دهلران در نظر گرفته شده است، گفت: «100 هکتار زمین نیز در مهران برای کارهای کشت گیاهان دارویی و کشت‌های گلخانه‌ای مصوب شده که درحال انجام مقدمات آن هستیم. با این اوصاف 150 هکتار زمین برای کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای مصوب شده است.» او تصریح کرد: «در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سه‌شرکت جدا از شرکت‌های فناور در سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام پذیرش شدند. هدف‌گذاری‌مان این است که بر اساس سیاست دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند شغلی آموخته و به‌راحتی وارد بازار کار شوند.»

او بیان کرد: «بنابراین اقدامات دانش‌بنیانی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از اجرا تا بهره‌برداری از مشارکت اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بهره‌مند شویم. درواقع در بحث پیاده‌سازی، تبلیغات و... برنامه‌ریزی کرده‌ایم دانشجویان در کارگروه‌هایی شروع به فعالیت کنند تا کسب‌وکار ایجاد شود.» نوری توضیح داد: «به‌طور مثال اعضای هیات‌علمی می‌توانند شرکتی را در زمینه توسعه صادرات ایجاد کنند تا دانشجویان بتوانند بخش عمده‌ای از کارورزی خود را در مزارع دانشگاه آزاد اسلامی بگذرانند. همچنین از آنجا که آب‌های آلوده در این استان وجود دارد و باعث بیماری مردم شده است، یکی از هدف‌گذاری‌مان این است که دانشجویان رشته محیط‌زیست و آب و بهداشت بتوانند در این حوزه به اقدامات عملیاتی ورود کنند.»

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تاکید کرد: «مبنای تمام طرح‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام کمک به درآمدهای غیرشهریه‌ای است تا این دانشگاه از وابستگی به شهریه رها شود. هدف‌گذاری‌مان این است که بتوانیم به‌عنوان اولین استان که دانشجویانش شهریه پرداخت نمی‌کنند، شناخته شویم. درصورت رسیدن به این هدف و به ثمر رسیدن طرح‌های دانش‌بنیان در آینده نزدیک دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیاز به پرداخت شهریه نخواهند داشت.» او با تاکید بر اینکه پروژه‌های طراحی‌شده در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام اکثرا اقتصادی هستند، ادامه داد: «این طرح‌ها ظرف سه ‌سال به نتیجه خواهند رسید و در آینده دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه شهریه‌ای پرداخت نخواهند کرد و اگر پولی پرداخت کنند عملا برای کمک به فعالیت‌های علمی است.»