تاریخ : Sat 11 Sep 2021 - 01:00
کد خبر : 60064
سرویس خبری : دانشگاه

شوراهای اقتصاد دانش‌بنیان؛ پیشران‌های توسعه اقتصادی

«فرهیختگان» عملکرد شوراهای اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در 5 استان کشور را مورد بررسی قرار داد

شوراهای اقتصاد دانش‌بنیان؛ پیشران‌های توسعه اقتصادی

هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 به این نتیجه رسید که برای مدیریت اقتصادی دانشگاه نیازمند یک شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری است و «شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان» برای بهره‌گیری از تجارب و تخصص صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در جهت استفاده بهینه از منابع علمی، پژوهشی، اقتصادی و مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه‌ها و تامین مالی منطقی و علمی برنامه‌های جاری، عمران و توسعه‌ای دانشگاه تشکیل شد.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌ها، وابستگی به شهریه‌های دانشجویی است. در‌حال‌حاضر به‌دلیل تغییر ترکیب جمعیت دانشجویان متقاضی تحصیلات مقطع کارشناسی به بالا پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها کاهش یابد و با کاهش درآمدهای دانشگاه از محل شهریه مواجه شویم. دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این چالش «شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان» را تشکیل داد تا بتواند با طرح‌های دانش‌بنیانی کسب درآمد کرده و اتکای خود را به شهریه دانشجویان کاهش دهد.

رویه اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته موکول به سرمایه‌گذاری مبتنی بر خرید زمین و املاک بود، اما این املاک و دارایی‌ها همان‌طور که به‌مرورزمان ارزش آن حفظ می‌شود، اما به‌نوعی سرمایه راکد محسوب می‌شود و نمی‌تواند به اقتصاد لحظه‌ای دانشگاه کمک کند. با توجه به این موضوع، هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 به این نتیجه رسید که برای مدیریت اقتصادی دانشگاه نیازمند یک شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری است و «شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان» برای بهره‌گیری از تجارب و تخصص صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در جهت استفاده بهینه از منابع علمی، پژوهشی، اقتصادی و مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه‌ها و تامین مالی منطقی و علمی برنامه‌های جاری، عمران و توسعه‌ای دانشگاه تشکیل شد.

این شورا اهداف خاصی را پیگیری می‌کند که «استفاده بهینه از منابع دانشگاه و تعیین راهکارهای اجرایی»، «ایجاد منابع درآمدی پایدار برای دانشگاه»، «جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های دانشگاه در اثر تورم و تحولات اقتصادی»، «ایجاد و تولید ثروت با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه»، «ایجاد سبد درآمدی متنوع و کارآمد برای دانشگاه»، «مشارکت فعال در بازار سرمایه و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها» و «جلب مشارکت عملی استادان، کارکنان، دانشجویان و خانواده‌های آنان در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی دانشگاه» ازجمله اهداف تاسیس آن است. در این گزارش به اقدامات دانش‌بنیانی چهار استان پرداخته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

رئیس شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی: 50 طرح بررسی شد، 30 طرح مصوب (لینک)
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان: پیش‌بینی درآمد 7 میلیاردی تا پایان سال از طریق طرح‌های مشارکتی (لینک)
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام: طرح شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد ایلام در سه‌سال آینده به نتیجه می‌رسد (لینک)
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج: تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم (لینک)