تاریخ : Thu 09 Sep 2021 - 01:26
کد خبر : 59978
سرویس خبری : دانشگاه

پایدار نگه‌داشتن جریان نقدینگی، موجب ادامه حیات و توسعه استارتاپ‌ها می‌شود

مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان»:

پایدار نگه‌داشتن جریان نقدینگی، موجب ادامه حیات و توسعه استارتاپ‌ها می‌شود

اگر استارتاپ‌ها نتوانند طول عمر زندگی‌شان را زیاد کنند، نمی‌توانند دانشی هم تولید کنند؛ درنتیجه توسعه‌ای نخواهند داشت و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال تبدیل نمی‌شوند.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: حمید نعیمی، مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان» نیز با اشاره به موانع و چالش‌های پیش‌روی استارتاپ‌ها برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: «اینکه بخواهیم یک تیم از آدم‌های مختلف از لحاظ سنی(چه بزرگ‌تر و چه کوچک‌تر) را برای یک مدت طولانی مدیریت کنیم تا کارهای‌ ‌تکنولوژی تولید شود، کار آسانی نیست؛ به‌ویژه در صنعت بازی‌سازی؛ چراکه این صنعت در دنیا به‌عنوان یکی از کارهای‌ های‌تک به حساب می‌آید. فعالیت فناورانه در ایران که بیشتر اهالی این حوزه تمایل به رفتن از کشور دارند، کمی سخت است؛ چراکه در خارج از کشور حقوق بیشتری برای این اقدامات دریافت می‌شود.»

وی افزود: «مساله دیگر بحث پایدار نگه‌داشتن جریان نقدینگی است که اگر استارتاپ یا شرکت دانش‌بنیانی در تولید محصولی با شکست مواجه شد، آن شرکت از هم نپاشد، دوام بیاورد و با ارائه محصول جایگزین به حیات خود ادامه بدهد.»

  استارتاپ‌ها در قدم نخست باید بازار مشتریان خود را ایجاد کنند

نعیمی اشاره کرد: «گاهی اوقات یک‌سری پروژه‌ها و محصولاتی تولید می‌شود که درحقیقت فراتر از زمان ظهور خود در بازار ایران هستند. به‌طور مثال ما حدود 5-4 سال پیش بر محصولی کار کردیم که واقعیت افزوده و مجازی و فراتر از بازار بود. خیلی از مردم هم از این برنامه خوش‌شان می‌آمد؛ چراکه خیلی از کشورهایی که هم‌رده یا جلوتر از ما بودند از این طرح استفاده می‌کردند و ما پیرو آنها محصول را تولید کردیم ولی به‌خاطر اینکه بازار طرح وجود نداشت، شکست خورد.»  به گفته مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان»، ایجاد بازار کار، اقدامی دشوار است. از نظر من همه استارتاپ‌ها ازجمله استارتاپ‌های کوچک نمی‌توانند چنین کاری یعنی بازار مشتریان خود را ایجاد کنند؛ هرچند اگر خود چنین امکانی ندارند، می‌توانند از کمک پلتفرم‌های دیگر بهره‌مند شوند و مسیر توسعه خود را مهیا کنند.

عدم تولید دانش استارتاپ‌ها، روند تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان را زیر سوال می‌برد

وی با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها پیش از هرچیزی باید برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان در این بازار دوام بیاورند و رقابت کنند، عنوان کرد: «اگر استارتاپ‌ها نتوانند طول عمر زندگی‌شان را زیاد کنند، نمی‌توانند دانشی هم تولید کنند؛ درنتیجه توسعه‌ای نخواهند داشت و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال تبدیل نمی‌شوند.»

این مدیر با اشاره به فعالیت دانش‌بنیانی در حوزه بازی‌سازی گفت: «اگر در حوزه بازی‌سازی فعال باشیم، پس از چندسال دانش آن حوزه را برای ساخت محصولات و بازی‌های بهتر از طریق دانش تکنولوژی کسب می‌کنیم و فعالیت خود را گسترش می‌دهیم. سنگ بزرگ نشانه نزدن است. نخستین نکته‌ای که استارتاپ‌ها باید در این مسیر درنظر داشته‌ باشند، این است که کار خود را در حد و توان تیم‌شان شروع کنند و پس از کسب درآمد و موفقیت قدم‌به‌قدم با کسب تجربه‌های بیشتر محصولات بیشتری تولید کنند.»

  استارتاپ‌ها باید برای توسعه گستره کاری خود، توان تولیدی خود را افزایش دهند

وی تاکید کرد: «سعی استارتاپ‌ها باید بر این باشد که در شروع به فکر تولید محصولات بزرگ و پیشرفته نباشند که روند توسعه‌اش چندین سال زمان ببرد، چون در این مدت استارتاپ‌ها معمولا پول کم می‌آورند و محصول اگر هم تولید شود، درنهایت یک محصول ناقص روانه بازار می‌کند که مشتری نخواهد داشت و تمام پروژه را با شکست مواجه می‌کند.»

نعیمی در ادامه بیان کرد: «ما از سال ۱۳۹۱ فعالیت استارتاپی خود را در قالب تولید بازی شروع کردیم. نخستین تولید بازی شرکت ما، 150 هزار کاربر گرفت و بعد از آن برای پلتفرم موبایل بازی تولید کردیم که پس از کسب موفقیت، توانستیم در سال ۱۳۹۴ به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شویم و مجوز دانش‌بنیانی خود را بگیریم.»

روند ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان باید تسریع شود

مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان» خاطرنشان کرد: «از نظر من باید در روند ارائه تسهیلات بهتر از قبل عمل شود و کارشناسان بسیاری در این بخش فعالیت موثر داشته باشند. متاسفانه یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت بازی‌سازی با آن مواجه هستند، این است که هیچ کارشناسی در این حوزه وجود ندارد تا برای گرفتن طرح ارزیابی‌های موردنظر را انجام بدهد؛ به همین دلیل پروسه دریافت پروژه کمی زمان‌بر شده و حتی گاهی هزینه کافی تخصیص داده نمی‌شود.»

وی افزود: «به‌طورمثال اگر شما ۵۰۰ میلیون تقاضای وام داشته باشید، به شما ۳۰۰ میلیون وام می‌دهند که براساس تورم تا پول داده شود، این مبلغ به ۲۰۰ میلیون کاهش پیدا می‌کند و این مورد نیز روند تولید و توسعه طرح را با کندی همراه می‌کند؛ درصورتی‌که می‌توان روند ارائه تسهیلات دادن را سریع‌تر پیش برد. در کل حمایت‌های معاونت علمی‌ و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان خوب بوده است؛ اما متاسفانه در صنعت بازی‌سازی هنوز سرمایه‌گذاری‌های قوی انجام نمی‌شود؛ قطعا هرچه حمایت‌ها بیشتر باشد، تمام کشور از تاثیرات فعالیت‌های استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها منتفع می‌شود.»

 سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها، به روند دانش‌بنیان شدن کمک می‌کند

وی در ادامه توضیح داد: «اگر در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری‌های بخصوصی انجام شود، قطعا روند تبدیل شدن استارتاپ‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان مثبت و با سرعت انجام خواهد شد؛ چراکه اگر غیر از این باشد، استارتاپ‌ها به‌دلیل محدودیت‌ها توان و زور اینکه بخواهند با رقبایی که توان بیشتری دارند یا در سطح جهانی به دلار درآمد دارند، مقابله کنند را ندارند. برخی استارتا‌پ‌ها نیز به این دلیل در کشور موفق شده‌اند که ما بازار جهانی نداریم، اگر داشتیم، شاید در رتبه‌های پایین‌تری حداقل در صنعت بازی‌سازی قرار می‌گرفتند.»  نعیمی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه دانش‌بنیان شدن استارتاپ‌ها مزایای ویژه‌ای ازجمله معافیت مالیاتی برای این شرکت‌ها دارد، توضیح داد: «با این کار حداقل کمی از سختی‌ها برای شرکت‌ها آسان می‌‌شود. معمولا یک‌سری از منابع با ضوابط خاصی تخصیص داده می‌شود و آن کسانی که پول‌های بیشتری دارند، می‌توانند بازار را سریع‌تر توسعه بدهند؛ حتی اگر محصولات ضعیف‌تری هم تولید کرده باشند. در این رقابت، روابط کار درست گاهی کار را به نفع برخی و به ضرر برخی دیگر پیش می‌برد. پیشنهاد من این است که سیاستگذاری‌های نهادهای ذی‌ربط به‌گونه‌ای باشد که تخصیص منابع براساس استعدادها و شایستگی شرکت‌ها ارائه شود؛ نه براساس روابط و ضوابط. بهتر است که به سیاست‌های از پیش تعیین‌شده در اقتصاد  شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت استارتاپ‌ها نگاهی دوباره شود تا شاید از برخی بی‌عدالتی‌ها جلوگیری کند.»