تاریخ : Wed 08 Sep 2021 - 01:32
کد خبر : 59944
سرویس خبری : سیاست

ایران به‌دنبال تحقق اراده مردم در افغانستان است

عباس زاده‌مشکینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ایران به‌دنبال تحقق اراده مردم در افغانستان است

اگر سایه بیگانگان از منطقه قطع شود و دخالت بیرونی در مسائل درونی افغاستان صورت نگیرد، آینده روشن است. مردم افغانستان، مردم سخت‌کوشی هستند و اقوام مختلف می‌توانند دورهم جمع شوند و سرنوشت کشورشان را به‌خوبی رقم بزنند.

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: روز گذشته سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و به نمایندگان پیرامون آخرین وضعیت تحولات افغانستان گزارشی ارائه داد. در همین رابطه با محمود عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی پیرامون جمع‌بندی این کمیسیون درقبال بحران افغانستان با توجه به جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس مصاحبه کرده‌ایم. متن این گفت‌وگو در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

درباره رویکرد کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون مناقشه افغانستان صحبت‌های ضدونقیضی زده می‌شود. موضع نهایی کمیسیون امنیت ملی پیرامون اتفاقاتی که در افغانستان رخ می‌دهد چه درباره طالبان و چه درمورد جبهه مقاومت پنجشیر چیست؟

جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل اخیر افغانستان و براساس منافع ملی کشور در افغانستان جمع‌بندی دقیق و اولویت‌بندی‌های بسیار خوبی دارد. در همین راستا و براساس اولویت‌بندی‌ها ماجرای افغانستان را رصد کرده و راهبردهای کشور را پیگیری می‌کند. آنچه برای ایران مهم است، تحقق اراده مردم افغانستان در تعیین سرنوشت خودشان است. افغانستان کشوری خاص و متنوع از لحاظ اقوام و مذاهب است که آمریکا 20سال آنجا را اشغال کرده بود. طی این 20سال اصولا باید آمریکایی‌ها زیرساخت‌های امنیتی را در افغانستان فراهم می‌کردند اما متاسفانه این کار را انجام ندادند و نهایتا با شکستی مفتضحانه مجبور به خروج از افغانستان شدند. آمریکایی‌ها روزانه 300میلیون دلار در آنجا هزینه می‌کردند و نتیجه این هزینه کردن، بیش از 10هزار کشته در افغانستان بود که حتی بعضی از سربازان پس از بازگشت به آمریکا خودکشی می‌کنند و تبعات اجتماعی سنگینی به آمریکا تحمیل می‌شود، به‌طوری که در طول تاریخ سرانجام آمریکا در افغانستان بدتر از سرانجام آمریکا در ویتنام شد. همچنین درست است که آمریکا از افغانستان خارج شده اما طبیعتا بعید نیست که توطئه‌های جدیدی را طراحی کرده و برای جمهوری اسلامی ایران نیز تله‌گذاری کرده باشد. به همین خاطر موضع جمهوری اسلامی ایران یعنی تحقق اراده مردم افغانستان کاملا شفاف است. اما طبیعتا افغانستانی تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ایران است که یکپارچگی ارضی‌اش تامین و تضمین شده و کاملا آباد و آزاد باشد و به تعبیری جنگ داخلی در آن نباشد. همچنین دولت‌ها با نظر مردم شکل بگیرند و قاعده رای اکثریت حاکم باشد. چنین افغانستانی که بدون دخالت خارجی به‌سر ببرد بیشتر از همه‌چیز تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ایران است و ما باید در این مسیر حرکت کنیم. البته بعضی کشورها دخالت‌هایی کرده که شرایط افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند.

ظهور طالبان در افغانستان، امنیت مرزهای شرقی ما را تحت‌تاثیر قرار نداده است؟

کشور ما مرکز صلح، امنیت و آرامش در منطقه است. ایران تعیین‌کننده‌ترین قدرت در منطقه است که هیچ مناسباتی بدون حضور و اراده‌اش شکل نمی‌گیرد و طبیعتا امنیت جمهوری اسلامی ایران هم با این چیزها تهدید نمی‌شود. ایران بزرگ‌تر و مقتدرتر از آن است که از این مجموعه‌ها احساس تهدید کند و اصلا تصورش هم وجود ندارد. قدرت سخت و نرم در ایران به‌طوری است که ما الان صادرکننده مدرن‌ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی به 40کشور دنیا هستیم و چنین اتفاقاتی در افغانستان برای ما تهدید محسوب نمی‌شود.

پیش‌بینی‌ای نسبت به آینده افغانستان دارید؟

اگر سایه بیگانگان از منطقه قطع شود و دخالت بیرونی در مسائل درونی افغاستان صورت نگیرد، آینده روشن است. مردم افغانستان، مردم سخت‌کوشی هستند و اقوام مختلف می‌توانند دورهم جمع شوند و سرنوشت کشورشان را به‌خوبی رقم بزنند. در این مسیر هم هر کمکی از جمهوری اسلامی ایران بخواهند، ما مضایقه نخواهیم کرد.