تاریخ : Mon 06 Sep 2021 - 00:15
کد خبر : 59835
سرویس خبری : ورزش

عراقی متفاوت و تهاجمی‌تر در انتظار ایران

ادووکات در کوتاه‌مدت تغییرات زیادی در تیمش ایجاد کرده است

عراقی متفاوت و تهاجمی‌تر در انتظار ایران

تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق فرداشب در ادامه دیدارهای مرحله سوم انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا به مصاف هم خواهند رفت. دو تیم در دیدارهای نخست خود نتایج قابل‌قبولی کسب کرده‌اند و حالا در بازی دوم گروهی به‌دنبال کسب امتیاز و قرار گرفتن در رده‌های بالایی جدول هستند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق فرداشب در ادامه دیدارهای مرحله سوم انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا به مصاف هم خواهند رفت. دو تیم در دیدارهای نخست خود نتایج قابل‌قبولی کسب کرده‌اند و حالا در بازی دوم گروهی به‌دنبال کسب امتیاز و قرار گرفتن در رده‌های بالایی جدول هستند. شاگردان دراگان اسکوچیچ در مسابقه نخست خود در این مرحله برابر سوریه با یک گل پیروز شدند تا تنها تیم 3 امتیازی این گروه در پایان دور نخست باشند و عراق نیز در دیداری دشوار برابر کره‌جنوبی که یکی از مدعیان اصلی صعود از این گروه است به تساوی بدون گل رسید تا استارت خوبی در این مرحله داشته باشد. دو تیم در دور قبل نیز در یک گروه قرار داشتند که در بازی عراقی‌ها به برتری رسیدند اما در مسابقه برگشت این تیم ایران بود که در بحرین حریف خود را شکست داد و به‌عنوان صدرنشین راهی این مرحله شد.

عملکرد خوب در سئول

عراقی‌ها در دور قبلی این مسابقات با هدایت سرکو کاتانچ، سرمربی اسلوونیایی توانستند جواز حضور در دور بعدی را کسب کنند. عملکرد خوب این مربی به‌خصوص در دیدارهای رفت باعث شد توقعات هواداران فوتبال در این کشور بالا برود و آنها به‌دنبال صدرنشینی در این گروه باشند. پاندمی کرونا شاید بیش از همه در این گروه به ضرر این تیم تمام شد؛ چراکه پس از تعویق رقابت‌های ملی، عراق کمتر نشانی از آن تیم خوب دور رفت داشت و درنهایت در مسابقه آخر خود برابر ایران مغلوب شد تا به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم راهی دور نهایی شود.

همین روند کافی بود تا انتقادات از کاتانچ اوج بگیرد و درنهایت او که بر سر دریافت دستمزدش با فدراسیون فوتبال عراق به مشکل خورده بود، ترجیح داد قراردادش را فسخ کرده و به کشورش برگردد. این اتفاقات در فاصله کمتر از سه ماه تا شروع دور جدید می‌توانست برای فدراسیون این کشور دردسرساز شود. آنها به سرعت به‌سراغ گزینه‌‌های جانشینی کاتانچ رفتند و درحالی که گفته می‌شد با کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران به توافق رسیده‌اند درنهایت دیک ادووکات، سرمربی با تجربه هلندی را برای این سمت انتخاب کردند. ادووکات که به نظر می‌رسید در آستانه بازنشستگی از دنیای مربیگری است پس از مذاکراتی که با عراقی‌ها داشت قبول کرد که این تیم را برای رسیدن به جام جهانی 2022 قطر آماده کند. کاری که با توجه به حضور دو تیم خوب ایران و کره‌جنوبی در این گروه، دشوار به نظر می‌رسد اما این مربی هلندی که از قضا در دو مسابقه ابتدایی باید تیمش را برابر مدعیان این گروه رهبری می‌کرد در گام نخست و برابر تیمی که سابقه هدایت آن را در سال‌های گذشته داشته نمایش خوبی داشت و موفق شد یک امتیاز از کره‌جنوبی بگیرد.

کسب یک امتیاز در سئول دستاورد خوبی برای این مربی محسوب می‌شود آن‌هم در حالی که سه بازیکن نامدار خود را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نداشت. ادووکات در این مسابقه نتوانست از صفا هادی به‌دلیل مصدومیت استفاده کند اما گفته می‌شود این هافبک جوان برای دیدار فردا مقابل ایران مشکلی ندارد و درصورت صلاحدید پیرمرد هلندی می‌تواند در این دیدار به میدان برود. سعد ناطق و طارق همام نیز پس از پشت‌سر گذاشتن محرومیت یک جلسه‌ای به‌دلیل دواخطاره شدن در مرحله قبل، مشکلی برای بازی مقابل ایران ندارند. سایت «عراقی‌نت» درباره نمایش عراق در این دیدار و رویارویی با ایران می‌نویسد: «عراق با ارائه یک بازی خوب در سئول موفق شد یک امتیاز ارزشمند از کره‌جنوبی بگیرد. خط دفاعی تیم ادووکات که نسبت به مسابقات قبلی با تغییراتی راهی زمین شده بود به خوبی توانست برابر حملات مهاجمان خوب حریف مقاومت کند و کمتر به آنها فرصت گلزنی داد. در این دیدار مشخص بود کره‌ای‌ها برای کسب سه امتیاز راهی زمین شده‌‌اند و از همان ابتدای بازی با حملات پیاپی سعی در گشودن دروازه عراق داشت اما خط دفاعی تیم که نسبت به دیدارهای قبلی نمایش بهتری داشت توانست در این مسابقه نمره قبولی بگیرد و در پایان گلی دریافت نکرد. ادووکات در نیمه‌دوم با تغییر تاکتیک و ارائه فوتبالی تهاجمی میزبان را شگفت‌زده کرد و شاید اگر علی عدنان در اوایل این نیمه مصدوم نمی‌شد، ادووکات می‌توانست نتیجه بهتری در نخستین حضور رسمی‌اش روی نیمکت عراق بگیرد. او حالا باید تیمش را برای رویارویی با ایران آماده کند. تیمی که در مرحله قبل نیز همگروه عراق بود و حدود سه ماه پیش با برتری در دیدار برگشت توانست مجوز صعود به این دور را بگیرد. این دیدار می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت این گروه داشته باشد و عراق اگر می‌خواهد بین مدعیان صعود به جام جهانی باقی بماند و بتواند برای دومین‌بار حضور در این تورنمنت مهم را تجربه کند باید از این دیدار خانگی که در قطر انجام می‌شود، امتیاز بگیرد.»

تغییر سیستم و جابه‌جایی‌های اجباری

ادووکات پس از قبول هدایت تیم ملی عراق به سرعت برنامه‌های آماده‌سازی تیمش را آغاز کرد و با برگزاری دو اردوی تدارکاتی در اسپانیا و ترکیه و انجام چند مسابقه دوستانه تلاش کرد هم شناخت بیشتری از بازیکنانش به دست بیاورد و هم بتواند در این رقابت‌های مهم و سرنوشت‌ساز نتایج خوبی با تیمش کسب کند. در زمان کاتانچ این تیم بیشتر با سیستم سه‌دفاعه به میدان می‌رفت و بیشتر با دو شیوه 3-4-3 یا 2-5-3 راهی زمین می‌شد. این مربی اسلوونیایی در دیدار آخر خود برابر ایران هم تلاش کرد تیمش را با شیوه‌ای دفاعی راهی زمین کند تا بتواند با کسب یک مساوی صدرنشینی‌اش را حفظ کند اما درنهایت با تک‌گل سردار آزمون این مسابقه را باخت تا با ناکامی از تیم ملی عراق جدا شود.

ادووکات اما به دفاع سه‌نفره اعتقادی ندارد و در نخستین تغییر در دیدارهای اخیر تیمش استفاده از 4 مدافع را در دستور کار قرار داده است. حاصل این تغییر استحکام بهتر خط دفاعی این تیم بوده و او توانست در گام نخست کلین‌شیت کند. عراق در طول این سه ماه تغییرات زیادی داشته و به تیمی کاملا متفاوت نسبت به آخرین رویارویی‌اش با شاگردان اسکوچیچ تبدیل شده است. ادووکات برای مصاف با کره‌جنوبی چندین تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرد که البته چند مورد آن اجباری بود و شاید برابر ایران دوباره برخی نفرات ازجمله مصدومان و محرومانی که پیش‌تر نام برده شد دوباره در ترکیب اصلی قرار بگیرند.

یکی‌دیگر از نفراتی که گفته می‌شد به‌دلیل مصدومیت نتوانست در دیدار برابر کره‌جنوبی به میدان برود جلال حسن، گلر این تیم بود که ادووکات ترجیح داد به‌جای او از فهد طالب، دروازه‌بان دوم تیمش استفاده کند که برابر کره‌جنوبی عملکرد خوبی به نمایش گذاشت. علی عدنان و ابراهیم خلفان دو بازمانده دیدار برابر ایران بودند که در دیدار اخیر عراق نیز از سوی ادووکات مورداستفاده قرار گرفتند اما با محرومیت سعد ناطق، علی فائز و شیرکو کریم در ترکیب اصلی تیم به میدان رفتند تا دفاع 4 نفره این تیم را تشکیل دهند.

در پست هافبک دفاعی امجد عطوان همچنان مهره اصلی این تیم است اما مصدومیت صفا هادی باعث شد امیر العماری جای او را بگیرد که به خوبی توانست از عهده وظایف خود برآمده و به مدافعان تیم در بسته نگه‌داشتن دروازه تیمش کمک کرد. در خط حمله اما عراق کاملا متحول شده بود و به‌جز بشار رسن که در هر دو مسابقه در ترکیب اصلی تیمش قرار داشت، سایر نفرات تغییر کرده بودند. در دیدار برابر ایران رسن به همراه طارق همام و مهند علی مثلث تهاجمی این تیم را تشکیل می‌دادند اما این‌بار ادووکات به سراغ سیستم 1-3-2-4 رفته بود و به‌جز بشار از ابراهیم بایش، ایمن حسین و محمد قاسم در فاز تهاجمی تیمش بهره می‌برد. البته در ادامه مسابقه مهند علی 21ساله نیز به خط حمله این تیم اضافه شد تا شاید عراق بتواند دروازه میزبانش را باز کند اما درنهایت این اتفاق رخ نداد.

در دیدار امشب بازگشت صفا هادی و سعد ناطق به ترکیب اصلی محتمل به نظر می‌رسد اما سرمربی هلندی در دیدار برابر کره‌جنوبی تصمیم گرفت میثم جبار، علا مهاوی و مهند علی را نیمکت‌نشین کند و برخلاف 4 بازیکن دیگر به نظر می‌رسد عدم‌استفاده از این سه بازیکن به‌دلایل فنی بوده است. با این شرایط نمایش خوب عراق در دیدار نخست شاید باعث شود مربی باتجربه هلندی این‌بار تغییرات زیادی در تیمش ایجاد نکند و تقریبا با همان نفرات تیمش را روانه دیدار با ایران کند.

تهاجمی‌تر برابر ایران

ادووکات کاملا از عملکرد تیمش و نتیجه‌ای که برابر کره‌جنوبی کسب کرده راضی است و حالا به‌دنبال کسب امتیاز از ایران و حتی شاید برتری در دیدار امشب باشد. سایت «الغد» در این‌باره می‌نویسد: «دیک ادووکات حالا پس از کسب یک تساوی برابر کره‌جنوبی امیدواری بیشتری به تیمش دارد و با اعتمادبه‌نفس بیشتری درباره شاگردانش صحبت می‌کند. این مربی 73ساله می‌گوید که شاگردانش در دیدار روز سه‌‌شنبه برابر ایران نمایشی تهاجمی‌تر خواهند داشت و دیگر مثل بازی با کره‌جنوبی با احتیاط راهی زمین نخواهند شد.» او می‌گوید: «از تساوی برابر کره‌جنوبی راضی‌ام و خوشحالم که برابر تیمی قدرتمند چنین عملکردی داشتیم. فکر می‌کنم در طول مسابقه تنها 2 یا 3 موقعیت گلزنی به آنها دادیم و به همین دلیل از عملکرد تیمم راضی‌ام. حریف تیم خوبی بود که چندین بازیکن در لیگ‌های اروپایی دارد ما هم با یک برنامه‌ریزی مناسب و تلاش برای استفاده از ضدحملات به‌دنبال کسب نتیجه در این مسابقه بودیم. حالا باید به مسابقه با ایران فکر کنیم و درست است که در این مسابقه کمی تدافعی بازی کردیم اما در مسابقه بعد تلاش می‌کنیم فوتبال هجومی‌تری ارائه کنیم. ما کارمان را به تازگی آغاز کرده‌ایم و فرصت زیادی برای آماده‌سازی تیم نداشتیم. با این حال برابر کره‌جنوبی که مدت‌هاست خود را برای رسیدن به جام جهانی آماده می‌کند عملکرد خوبی داشتیم.» عراق در این مسابقه به خوبی توانست برابر مهاجمان آماده کره‌جنوبی مقاومت کند و با نمایش خوبی که در کارهای تدافعی داشت به هدف اصلی خود که کسب یک امتیاز بود دست یافت.»

سردار محمد، مربی بدنساز سابق تیم ملی عراق که این روزها در باشگاه عجمان امارات مشغول به‌کار است درباره وضعیت این گروه و شانس‌های اصلی صعود می‌گوید: «دو دیدار ابتدایی بسیار مهم است. به‌خصوص برای تیمی همچون عراق که باید با دو مدعی این گروه روبه‌رو می‌شد. آنها در بازی اول نتیجه خوبی کسب کردند تا یک قدم به رویای دیرینه خود برای رسیدن به جام جهانی نزدیک شوند. تیم کنونی عراق ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه است و شانس خوبی برای قرارگرفتن در رده‌های بالای جدول گروه و راهیابی به جام جهانی دارد. تیم ما باید در این مسابقات با آرامش و واقع‌گرایانه بازی کند و نباید به‌دنبال بازی احساسی و حملات بدون پشتوانه به سمت دروازه حریفان باشیم. به نظرم انتخاب دیک ادووکات برای نشستن روی نیمکت تیم بسیار انتخاب خوب و هوشمندانه‌ای بود و این مربی هلندی تجربه لازم برای رساندن تیم به جام جهانی را دارد. او پیش از این در کشورهای کره‌جنوبی و امارات کار کرده است و به همین دلیل شناخت خوبی از این دو تیم دارد که در ادامه مسابقه می‌تواند به کمک ما بیاید. فوتبال عراق سال‌هاست در حسرت حضور در جام جهانی است و شاید این دوره بهترین فرصت برای این تیم باشد تا بتواند به این آرزوی 36 ساله خاتمه داده و دوباره شانس بازی در این تورنمنت مهم را پیدا کند. امارات هم می‌تواند یکی از تیم‌های شانس‌دار این گروه باشد. اگرچه این تیم در بازی اول برابر لبنان متوقف شد اما هنوز بازی‌های زیادی تا پایان مسابقات باقی مانده است و در این شرایط هنوز می‌تواند به کسب امتیازات لازم برای صعود به دور بعد امیدوار باشد.»