تاریخ : Mon 06 Sep 2021 - 01:59
کد خبر : 59830
سرویس خبری : دانشگاه

بافت‌های فرسوده در کلانشهرها  نیازمند ساخت مسکن جدید است

عضو هیات‌علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر:

بافت‌های فرسوده در کلانشهرها نیازمند ساخت مسکن جدید است

کشورمان به‌دلیل روند رشد و توسعه بسیار فرسوده است. به‌طور مثال در شهر تهران حدود 3650 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که قطعا این بافت‌های فرسوده باید نوسازی شود. نوسازی این بافت‌های فرسوده نیازمند مسکن جدید است؛ بنابراین ساخت مسکن جدید موضوعی است که حتما باید به آن توجه شود و ساخت یک میلیون مسکن در کشور به‌صورت سالانه حتما باید پیگیری شود.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: بابک فدوی عضو هیات‌علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر نیز در این خصوص توضیح داد: «کشورمان به‌دلیل روند رشد و توسعه بسیار فرسوده است. به‌طور مثال در شهر تهران حدود 3650 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که قطعا این بافت‌های فرسوده باید نوسازی شود. نوسازی این بافت‌های فرسوده نیازمند مسکن جدید است؛ بنابراین ساخت مسکن جدید موضوعی است که حتما باید به آن توجه شود و ساخت یک میلیون مسکن در کشور به‌صورت سالانه حتما باید پیگیری شود.»

او ادامه داد: «اما برای ساخت این مسکن‌ها باید برنامه‌ریزی و مشخص شود در هر شهر و استان، مسکن‌ها باید به چه صورت ساخته شود. باید مشخص شود این مسکن‌ها با چه سیاستی ساخته شده و آیا دولت در ساخت آن مشارکت خواهد کرد یا خیر. این مسائل ازجمله موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی و شهرسازی باید روی آن کار کرده و برنامه‌ریزی کنند.»

  تولید مسکن باعث ایجاد شغل خواهد شد

عضو هیات‌علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با بیان اینکه یکی از وظایف دولت فراهم کردن بستر مناسب برای ساخت مسکن است، اضافه کرد: «با ساخت و تولید مسکن باعث ایجاد شغل نیز خواهیم شد. درواقع طیف‌های مختلف مهندسی، تا تولید مواد و مصالح درگیر ساخت مسکن خواهند شد.»

او با بیان اینکه باید درخصوص چگونگی ساخت این مسکن‌ها برنامه‌ریزی شود، توضیح داد: «به‌عبارتی باید درخصوص سیاست‌های ساخت مسکن کار و برنامه‌ریزی شود اما به‌صورت کلی موافق ساخت این مسکن‌ها بوده و معتقدم به تعدیل قیمت در کشور کمک می‌کند. با برنامه‌ریزی درست و اولویت‌بندی می‌توان مسیر درست را پیدا و برای ساخت مسکن اقدام کرد.»

او با تاکید بر اینکه ساخت مسکن نیازمند یک پروسه برنامه‌ریزی هدفمند است، اظهار کرد: «کارشناسان باید برای تولید مسکن برنامه‌ریزی کنند و این برنامه‌ریزی نیز باید هدفمند و چندبعدی باشد. به‌عبارت بهتر باید در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژی و... برنامه‌ریزی شده و حوزه‌های مختلف سنجیده شوند.»

فدوی در ادامه تصریح کرد: «یکی از حوزه‌هایی که باید در زمان برنامه‌ریزی به آن توجه کرد، بحث اقتصادی است؛ باید دید ساخت این مسکن‌ها چه تاثیری در رشد اقتصادی خواهد داشت. این مسائل باید در قالب یک برنامه جامع دیده شود و روی ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی شود.»