تاریخ : Sat 04 Sep 2021 - 00:20
کد خبر : 59712
سرویس خبری : ورزش

غیبت آزمون به چشم آمد، طارمی تنها بود

محمد نوازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تیم دیگری جای سوریه بود خیلی اذیت‌مان می‌کرد

غیبت آزمون به چشم آمد، طارمی تنها بود

سوریه نشان داد که هیچ‌حرفی برای گفتن ندارد و آنها فقط در ضدحملات چندبار خطرساز ظاهر شدند. این تیم رو به یک بازی دفاعی آورد و بیشتر در خط دفاعی کار را دنبال کرد و با یک دفاع مطلق به دنبال آن بودند تا با یک تساوی در تهران کار را به پایان برساند.

عمان نشان داد نباید هیچ‌تیمی را دست‌کم گرفت، باید جسارت‌مان را بیشتر کنیم/بازیکنان و مربیان تیم ملی در مقاطع حساس باید مسائل را بیشتر رعایت کنند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران در نخستین گام رقابت‌های مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی درحالی موفق شد در تهران سوریه را شکست بدهد که این بازی درواقع جدال دوتیمی بود که روند آماده‌سازی نامناسبی را پشت سر گذاشتند و به همین دلیل بازی به آن صورت و آنطور که باید زیبا، جذاب و پر از موقعیت نبود و درنهایت روی یکی از معدود موقعیت‌هایی که روی دروازه‌ها به‌دست آمد علیرضا جهانبخش با تیزهوشی و شم گلزنی خود موفق شد تا ۳ امتیاز اول را برای ایران دشت کند. ملی‌پوشان ایران باید دیدار دوم خود را مقابل عراق در کشور قطر برگزار کنند و روز گذشته تهران را به مقصد دوحه ترک کردند. درخصوص اتفاقات دیدار با سوریه و نتیجه به‌دست‌آمده و همچنین دیدارهای بعدی شاگردان اسکوچیچ، با یکی از بازیکنان پیشین تیم ملی صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد نوازی را در ادامه می‌خوانید.

تحلیل شما از بازی تیم ملی مقابل سوریه چیست؟

بازی بدی نبود، درست است که بدون بازی تدارکاتی و آماده‌سازی مناسب به این دیدار رسیدیم و ناهماهنگی زیادی به چشم می‌آمد اما مهم این بود که این بازی را در گام اول بردیم. در هر صورت بچه‌ها دور هم تازه جمع شده بودند و این درحالی است که چون اکثر بازیکنان ما را لژیونرها تشکیل می‌دهند، هرکسی از یک کشور آمده بود و این ناهماهنگی طبیعی بود اما در هر صورت می‌توانستیم در زمین خودمان بازی بهتری را انجام داده و نتیجه بهتری را هم کسب کنیم، هرچند نبود تماشاگر در سطح کیفی و نتیجه به‌دست‌آمده تاثیرگذار بود اما می‌توانستیم نسبت به گذشته حتی بهتر باشیم و بهتر عمل کنیم.

تیم ملی سوریه چطور بود؟

سوریه نشان داد که هیچ‌حرفی برای گفتن ندارد و آنها فقط در ضدحملات چندبار خطرساز ظاهر شدند. این تیم رو به یک بازی دفاعی آورد و بیشتر در خط دفاعی کار را دنبال کرد و با یک دفاع مطلق به دنبال آن بودند تا با یک تساوی در تهران کار را به پایان برساند. آنها با این سیستم به ضدحملات چشم دوخته بودند که به این ترتیب چندبار هم به دروازه تیم ملی نزدیک شدند اما حملات آنها زهردار نبود.

از لحاظ فنی اگر بخواهیم صحبت کنیم موقعیت‌هایی که برای تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار به‌دست آمد، روی کارهای تاکتیکی بود یا خلاقیت‌های فردی؟

گذشته از این صحبت‌ها نبودن سردار آزمون در این دیدار بیشتر از هر زمان دیگری به‌چشم آمد. اگر آزمون در این دیدار بازی می‌کرد مطمئنا در خط حمله زوج او و مهدی طارمی می‌توانستند خطرات بیشتری را ایجاد کنند؛ چراکه در این دیدار طارمی تنها بود و به آن صورت نتوانست کاری انجام دهد. این در حالی است که در بحث تعویض نیز می‌شد تعویض‌های بهتر و مناسب‌تری انجام داده، به‌طور مثال اگر مهدی قایدی در این دیدار به میدان می‌آمد یا بازیکنی مثل مهدی ترابی زودتر به بازی گرفته می‌شد، این اتفاقات می‌توانست کیفیت بازی تیم ملی را ارتقا دهد و می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم. در این دیدار یک‌سری از بچه‌ها به‌خاطر ناهماهنگی و همچنین خستگی به‌جامانده از دیدارهای فصل گذشته نتوانستند کارآیی لازم را داشته باشند و نمی‌شد فشار بیشتری را هم آورد اما با تغییرات زودتر می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم، بااین‌حال خدا را شکر توانستیم با یک برد مقابل سوریه استارت کار را با پیروزی بزنیم و امیدوارم در دیدارهای بعدی به همین ترتیب موفق عمل کنیم. ان‌شاءالله شرایط بهتر شود در این بین هرچقدر بتوانیم بازی دوستانه انجام داده و شرایط آماده‌سازی بهتری داشته باشیم و تمرینات مداومی برای تیم ملی درنظر گرفته شود، فکر می‌کنم نتایج بهتری هم به‌دست بیاید، امیدوارم در بازی بعدی مقابل عراق این روند را ادامه بدهیم و این نتیجه را تکرار کنیم. اگر بخواهیم به جام‌جهانی برویم باید ذهن‌مان، قلب‌مان و جسارت‌مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم در بازی‌های بعدی نتایج بهتری را کسب کنیم و با یک کیفیت خوب و غلبه‌بر گروه‌های هم‌گروه که از قدرت‌های برتر فوتبال آسیا هستند، این امر مهم را رقم بزنیم. الان به‌طور مثال تیم ملی فوتبال عمان توانست ژاپن را شکست دهد و این نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از حریفان کوچک نیستند و آنها خطرناکند و این اتفاق یعنی نباید هیچ‌حریفی را دست‌کم بگیریم تا درنهایت آن چیزی را که لیاقت‌مان است، به‌دست بیاوریم.

دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان به‌خاطر کرونا نتوانستند تیم ملی را هدایت کنند. شرایط تیم ملی هم در چند روز گذشته برای آماده‌سازی رقابت‌های مهمی مثل مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی مناسب نبود برعکس دوران کی‌روش که او و کادرش مو را از ماست بیرون می‌کشیدند و حتی روی جزئیات هم تاکید داشتند!

به‌هرحال مربی باید بالای سر تیم باشد. این ‌اتفاقی طبیعی بود و در دوران شیوع ویروس کرونا موضوع عجیب‌وغریبی نیست به خاطر کووید-19، تیم‌ها، بازیکنان و مربیان آنها در مقاطع حساس باید بیشتر رعایت کنند، به‌خصوص بچه‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند، چون حواشی این مریضی زیاد شده و بسیاری از مردم شرایط را رعایت نمی‌کنند و این موضوع کار را سخت کرده و متاسفانه هرچقدر هم که مسئولان تاکید می‌کنند پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود. در چنین موقعیت‌هایی کسانی که جایگزین سرمربی و اعضای کادر فنی می‌شوند باید موارد مختلف به آنها گوشزد شود و این درحالی است که نبودن سرمربی درکنار تیم قطعا تاثیرگذار است و امیدوارم که هرچه سریع‌تر اسکوچیچ و وحید هاشمیان شرایط مناسب را پیدا کنند و به جمع ملی‌پوشان اضافه شوند تا بتوانیم با وضعیتی خوب و شرایط مناسب رقابت‌ها را دنبال کنیم.

با توجه به اینکه تیم ملی سوریه هم به آن صورت آماده‌سازی خوبی نداشت، قبول دارید که اگر هر تیم دیگری در هفته اول حریف ایران می‌شد، می‌توانست برای تیم ملی دردسرساز شود؟

بله، شرایط اصلا خوب نبود. باز هم تاکید می‌کنم بازیکنان لژیونر که بیرون از ایران بازی می‌کنند تمرینات را به شکل دیگری دنبال کرده‌اند و بعد از اینکه دور هم جمع شده‌اند، تازه سه روز مانده به بازی تمرینات برای هماهنگی بین آنها با بازیکنان داخلی انجام شده، هرچند به‌خاطر پراکندگی لژیونرها یک مقدار جمع کردن آنها سخت است اما اگر تیم دیگری به‌جای سوریه بود خیلی اذیت‌مان می‌کرد، شاید نتیجه اصلا این نبود. به‌هرحال این تیم ملی است و باید تمام توان و تلاش‌ و ذهن‌مان را بگذاریم تا بتوانیم به جام‌جهانی صعود کنیم، چون این یک افتخار بزرگ برای هر کشوری محسوب می‌شود که می‌تواند موجبات پیشرفت فوتبال آن کشور و بازیکنان را فراهم آورد و ان‌شاءالله به این واسطه در آینده جوانان بهتر و بیشتری در این رشته رشد کنند و معرفی شوند.

بازی با عراق را چطور می‌بینید؟

اگر مقابل این تیم به بازی سرعت بدهیم و سرعت‌مان را بیشتر کنیم و آن کسانی که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند در زمین قرار بدهیم، می‌توانیم با یک ارنج خوب باز هم برنده بازی باشیم و در پایان هفته دوم با ۶ امتیاز صدرنشین شویم.

بازیکنان جوانی که به ترکیب اصلی تیم ملی اضافه شدند، مثل میلاد سرلک، صالح حردانی، جعفر سلمانی و... را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به‌هرحال آنها جوان هستند و باید تجربه بیشتری کسب کنند. این یک شانس است که به آنها به‌عنوان بازیکنان جوان رسیده و این موضوع دیگر بیشتر به خودشان برمی‌گردد که بتوانند از این شرایط استفاده کنند. اما بازیکنی مثل صالح حردانی وقتی‌ به زمین مسابقه آمد با یک حرکت و نفوذ خوب پایه‌گذار گل برتری تیم ملی شد و این گل با شروع حرکت این بازیکن ثبت شد. درواقع نفوذ خوب حردانی و پاس رو به عقب او که درنهایت توپ به جهانبخش رسید، باعث شد گل برتری را بزنیم اما می‌توانستیم زودتر از اینها تغییرات را انجام دهیم. امیدوارم در بازی بعدی مقابل عراق اسکوچیچ یک تصمیم خیلی خوب بگیرد. اگر آن کسانی که می‌توانند گره کار تیم ملی را باز کنند در زمین حضور داشته باشند، ان‌شاءالله می‌توانیم یک نتیجه قابل‌قبول درمقابل عراق -که همیشه جلوی ایران خوب ظاهر شده- بگیریم.