تاریخ : Thu 02 Sep 2021 - 02:16
کد خبر : 59659
سرویس خبری : ورزش

خوان اول

بررسی دیدار ایران–سوریه در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دو بازیکن پیشین تیم‌ملی

خوان اول

تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه از هفته اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی امشب در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت. تاریخچه بازی‌های دو تیم نشان می‌دهد سوریه‌ای‌ها در انتخابی جام‌جهانی بلندپرواز هستند. چراکه از 28تقابل دو تیم، 12تقابل در انتخابی جام‌های جهانی 1974 آلمان‌غربی، 1978 آرژانتین، 1994 آمریکا، 1998 فرانسه، 2010 آفریقای‌جنوبی و 2018 روسیه بوده که حاصل آن 5پیروزی برای ایران، 6تساوی و یک پیروزی برای تیم سوریه بوده است.

علیدوستی: سوریه هیچ‌وقت حریف ما نشده، باید صدرنشین شویم/مدیرروستا: ملی‌پوشان باید مراقب جنگ روانی حریف باشند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه از هفته اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی امشب در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت. یوزهای ایرانی و عقاب‌های قاسیون پس از 28تقابل که 16پیروزی سهم ایران بوده، 11تساوی به ثبت رسیده و تنها یک پیروزی برای تیم سوریه حاصل شده است، بار دیگر در انتخابی جام‌جهانی به مصاف هم می‌روند تا شانس خود را برای حضور در جام‌جهانی 2022 قطر افزایش دهند. دیداری که از ساعت20 امشب پنجشنبه، 11شهریور 1400 در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و باید دید این‌بار چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد. تاریخچه بازی‌های دو تیم نشان می‌دهد سوریه‌ای‌ها در انتخابی جام‌جهانی بلندپرواز هستند. چراکه از 28تقابل دو تیم، 12تقابل در انتخابی جام‌های جهانی 1974 آلمان‌غربی، 1978 آرژانتین، 1994 آمریکا، 1998 فرانسه، 2010 آفریقای‌جنوبی و 2018 روسیه بوده که حاصل آن 5پیروزی برای ایران، 6تساوی و یک پیروزی برای تیم سوریه بوده است. آماری که نشان می‌دهد سوریه‌ای‌ها در این مسیر سخت شکست می‌خورند و می‌توانند برای تیم ایران دردسرساز شوند.

این درحالی است که تیم‌ملی بدون برگزاری دیدار تدارکاتی و حتی بدون حضور سرمربی، خود را آماده این دیدار کرده با این حال همه نگاه‌ها به ساق‌های بازیکنان ملی‌پوش کشورمان است که بتوانند در گام نخست کار را درآورده و استارت را محکم بزنند تا در ادامه شرایط طبیعی شده و روی روال بیفتند. درخصوص این دیدار با دو ملی‌پوش سابق کشورمان که اتفاقا هر دو سابقه گلزنی به سوریه را دارند به صحبت پرداختیم.

 مدیرروستا: الان وقت خودزنی نیست

علی‌اصغر مدیرروستا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص دیدار امشب تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه از هفته اول دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی اظهار داشت: «در هر صورت شاکله تیم‌ملی و ترکیب اصلی این تیم سال‌های زیادی هست که حفظ شده و بازیکنان ثابت ملی‌پوش ایران مدت زمان زیادی می‌شود که درکنار هم بازی می‌کنند و همین موضوع می‌تواند امیدوارکننده باشد و این موضوع که ترکیب اصلی بخواهد هماهنگ باشد یا خیر با توجه به صحبتی که عرض کردم آنها می‌توانند با چند جلسه تمرین، دوباره این هماهنگی را به دست آورده و به‌خوبی در زمین همدیگر را پیدا کرده و بشناسند. البته درست است که تعدادی هم به این مجموعه اضافه شده‌اند اما بازیکنانی که در سطح برتر لیگ فوتبال ایران بازی می‌کنند یا لژیونرها سطح بالای تیم‌ملی با چند جلسه تمرین می‌توانند هماهنگی لازم و هارمونی برای رسیدن به موفقیت را به دست بیاورند. البته این موضوع بستگی به کادرفنی هم دارد که چطور بتوانند در یک تایم کوتاه این افراد را به این هماهنگی نزدیک کرده تا موجبات موفقیت تیم‌ملی را پدید بیاورند.»

وی درباره حریف امشب تیم‌ملی سوریه افزود: «سوری‌ها از لحاظ فیزیکی و جنگندگی حریف دشواری محسوب می‌شوند. به‌طور مثال یادم می‌آید در یک دیدار مقابل این تیم در یکی از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا آنها چون از لحاظ فنی حرفی برای گفتن نداشتند رو به بازی فیزیکی آورده و با جنگندگی در میانه میدان و کشاندن بازی به مسائل حاشیه‌ای و جنگ روانی می‌خواستند ضعف فنی خود را جبران کنند و حالا هم فکر می‌کنم که داستان این دیدار هم بر همین منوال باشد و چون آنها امشب هم از لحاظ فنی زورشان به بازیکنان ما نخواهد رسید، بازی را به‌سمت مسائل حاشیه‌ای و جنگ روانی و فیزیکی می‌برند تا از این جهت به نتیجه برسند، این در حالی است که بچه‌های ما و به‌خصوص لژیونرهایمان در سطح بالای فوتبال بازی می‌کنند و در این چند سال در تیم‌های مطرح اروپایی به‌خوبی درخشیده‌اند و آنها به این امر واقف هستند که نباید دچار حاشیه شده و باید کار خودشان را انجام بدهند. بنابراین به‌نظر من ایران باید خیلی محکم مقابل سوریه بازی کند. اگر قرار باشد آنها بازی را به سمت‌وسوی بازی درگیرانه ببرند و ما نخواهیم با آنها به‌صورت فیزیکی بازی کنیم و در جنگ‌های فیزیکی برنده باشیم این موضوع باعث می‌شود یک مقدار به مشکل بخوریم. به‌نظر من با توجه به شناختی که از تیم‌ملی خودمان دارم امشب نباید مشکل خاصی مقابل سوریه داشته باشیم و ان‌شاءالله در همین گام نخست سه‌امتیاز بازی را دشت کنیم تا استارت خوبی زده باشیم.»

مدیرروستا درباره اینکه تیم‌ملی در این چند وقت بدون سرمربی تمرین کرده و در هر صورت تصمیمات و تدابیر کادرفنی در تمرینات و مسابقه می‌تواند موثر و راهگشا باشد، گفت: «بله این موضوع مهم است هرچند جا دارد برای کادرفنی آرزوی سلامتی کنم اما این موضوع هم پیش آمده و نمی‌توان بیماری را پیش‌بینی کرد و چه‌بسا این اتفاق برای حریف رخ می‌داد اما درحال حاضر با نفراتی که در تیم‌ملی داریم فکر نمی‌کنم مشکلی پیش بیاید بالاخره در این چند روز هم دوستانی بودند که تیم‌ملی را تمرین بدهند اما درخصوص بازی با سوریه من نظرم را گفتم چراکه در بازی‌های بعدی به‌مراتب کارمان سخت‌تر از این دیدار خواهد بود و باید فکری به حال بازی‌های بعدی بکنیم. امیدوارم اسکوچیچ و دستیارانش زودتر خوب شده و به تیم‌ملی اضافه شوند اما من بازهم به بچه‌های‌مان ایمان دارم و فکر می‌کنم اگر سرمربی در تمرینات حاضر نبود بازیکنان ما این موضوع را درک می‌کنند و به‌نحو احسن کار خود را انجام می‌دهند.»

مهاجم اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران درباره برخی اخبار نگران‌کننده از دودستگی بین بازیکنان و کادرفنی اظهار داشت: «این موضوع در این مرحله به‌نظر من برای تیم‌ملی سم هست و ما نباید به این شکل خودزنی کنیم برای همین می‌گویم بازیکنان تیم‌ملی که در سطح برتر اروپا بازی می‌کنند و پخته و باتجربه هستند باید ضربه‌گیر این مساله باشند نه اینکه خدای‌ناکرده خودشان باعث و بانی این موضوع شوند. از ابتدای امر فدراسیون فوتبال برای تیم‌ملی انتخاب معمولی را انجام داد اما به‌هرحال اسکوچیچ اسمش مربی تیم‌ملی است و اگر قرار باشد در این بازه زمانی خودزنی کنیم دودش در چشم خودمان خواهد رفت. باید به همین ترتیب بازی‌ها را ادامه بدهیم و ان‌شاءالله فرصت در آینده هست تا با جلساتی که بازیکنان تیم‌ملی با مسئولان فدراسیون فوتبال و رئیس فدراسیون برگزار می‌کنند مشکل خود را به‌صورت مستقیم مطرح کنند و آن موقع هست که فدراسیون باید ترتیب اثر بدهد اما اگر بخواهیم امروز و نزدیک مسابقه این اتفاقات که ما هم آنها را می‌شنویم رقم بخورد مثل این می‌شود که تیم ما نقش ستون پنجم را در جنگ برای دشمن بازی کرده و ارتش ما را از بین ببرد و به‌نظر من بچه‌ها باید با تفکر و صبر و شکیبایی این موضوع را از ذهن خود بیرون کرده و ان‌شاءالله مقابل سوریه نتیجه خوبی را کسب کرده و در مرحله بعدی که فرصت هست بعد از صعود به جام‌جهانی یک تصمیم خوب توسط ارکان تصمیم‌گیرنده گرفته شود.»

 علیدوستی: سوریه هرگز مقابل ایران قدعلم نکرده

 حمید علیدوستی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص دیدار امشب تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه از هفته اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی اظهار داشت: «قبل از اینکه درباره این بازی صحبت کنم می‌خواهم به سال‌های دور اشاره کنم که در اندونزی و از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌ملت‌های آسیا در دیداری که با تیم‌ملی سوریه داشتیم ۳گل به این کشور زدم. ما دیدار اول را سه بر یک بردیم و بعد اعلام کردند که تیم‌های اول و دوم گروه باید مجددا با هم بازی کنند که در آن دیدار هم یک بر صفر سوریه را با تک‌گل بنده شکست دادیم و به مرحله بعد صعود کردیم. بنابراین اعتقاد دارم سوری‌ها معمولا مقابل تیم‌ملی فوتبال ایران از پیش شکست‌خورده هستند و در تاریخچه دیدارهای دو تیم کمتر می‌بینیم که مقابل ایران حرفی برای گفتن داشته باشند. درمجموع شکل و شمایل تیم‌ملی فوتبال سوریه شبیه به فوتبال کشورمان است هرچند عراقی‌ها هم همین سبک فوتبال را بازی می‌کنند اما سوریه از لحاظ سطح فوتبال از عراق هم ضعیف‌تر است. این تیم‌ها مبتنی‌بر قدرت بدنی و جنگندگی بازی می‌کنند و از بلوک شرق اروپا الگوپذیری دارند چون معمولا مربیان این کشورها را استخدام می‌کردند. من یادم می‌آید وقتی حتی خارج از زمین فوتبال با آنها دیدار می‌کردیم آدم‌های فیزیکی و تنومندی را می‌دیدیم و درمجموع از لحاظ فیزیکی تیم خوبی هستند و این درحالی است که از لحاظ فنی نیز تیم‌ملی سوریه همیشه مبتنی‌بر قدرت بدنی فوتبالش را ارائه کرده چون زمانی هم که سرمربی تیم‌ملی رده‌های سنی بودم آنها به همین سبک بازی می‌کردند و جالب اینکه مهاجمان آنها از بازیکنان برجسته لیگ‌های عربی به شمار رفته و گلزنان خوبی محسوب می‌شوند.»

وی افزود: «آنها تیم خوبی دارند اما موردی که وجود دارد به‌نظر من همیشه کفه ترازو به سمت‌وسوی ایران بوده و هست و ما همیشه آنها را شکست داده‌ایم. شاید در تاریخچه دیدارهای دو تیم چند باری هم مساوی کرده‌ایم و یکی، دوبار هم شکست خورده‌ایم اما همیشه درطول تاریخ از آنها سرتر بوده‌ایم و در بازی‌های ملی همیشه آنها را برده‌ایم چون فوتبال ما خیلی قوی‌تر از فوتبال سوریه هست. به همین دلیل در دیدارهای حساس همیشه پیروزی با تیم‌ملی ایران بوده است.»

علیدوستی درباره دیدار امشب دو تیم و درخصوص اینکه در این چند روز تیم‌ملی بدون مربی تمرین کرده و به این دیدار رسیده است، گفت: «بالاخره این هم یک شرایطی است که در فوتبال به وجود می‌آید اما بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران از دوران کی‌روش چندین سال می‌شود که کنار یکدیگر بازی کرده و هماهنگی خوبی دارند به همین دلیل این موضوع جای امیدواری دارد و حتی همین نفرات در دوران اسکوچیچ نیز درکنار هم تمرین کرده و در زمین مسابقه با هم بازی کرده و این‌طور نیست که با هم ناهماهنگ باشند و آن هماهنگی لازم را دارند اما اگر شرایط بهتری برای آماده‌سازی به وجود می‌آمد یا مثلا می‌شد که یکی، دو بازی تدارکاتی را هم برگزار کرد یا این شرایط برای کادرفنی به وجود نمی‌آمد خیلی بهتر بود اما از لحاظی که آن هارمونی و ضرباهنگ و هماهنگی که بین بچه‌ها وجود دارد فکر می‌کنم می‌تواند این امر خیلی موثر باشد.»

وی تصریح کرد: «با این حال گذشته از این صحبت‌ها فکر می‌کنم بچه‌ها به یک خودباوری بزرگ رسیده‌اند، این درحالی است که لژیونرهای ما نیز بازیکنان برجسته و مطرحی به‌شمار می‌روند و همین موارد می‌تواند در دل فوتبال‌دوستان جای امیدواری ایجاد کند. الان جهانبخش به‌عنوان آقای‌گل لیگ هلند یا آزمون به‌عنوان آقای‌گل لیگ روسیه و حتی مهدی طارمی به‌عنوان یک مهاجم مطرح در فوتبال پرتغال در تیم‌ملی حضور دارند و حتی دروازه‌بان‌های‌مان نیز در کشورهای اروپایی مشغول به‌کار هستند و تجربه خوبی دارند یا ازسوی دیگر بازیکنان پرسپولیس که در این چند سال همراه با این تیم دوبار به فینال آسیا صعود کرده و بازیکنانی مانند کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، وحید امیری، مهدی ترابی و سایرین به یک خودباوری خیلی‌ خوب رسیده‌اند که از لحاظ روانی تیم ما بسیار بالاتر قرار داشته این اعتمادبه‌نفس در زمین مسابقه می‌تواند به‌نفع ما باشد بنابراین با توجه به هماهنگی و خودباوری‌ای که وجود دارد و این موضوع که این بازیکنان در جام‌جهانی و جام‌ملت‌ها و رقابت‌های مختلف کنار هم بودند و سالیان سال است که کنار هم بازی می‌کنند و با توجه به کیفیتی که دارند این موضوع می‌تواند موثر قلمداد شده و به تیم‌ملی کمک کند.»

حمید علیدوستی درباره اینکه آیا روحیه جنگندگی سوری‌ها نشات‌گرفته از جنگ‌زده بودن این کشور است یا خیر، گفت: «بله تاثیرگذار است اما آنها هیچ‌موقع نتوانستند مقابل تیم‌ملی ایران قد علم کرده و همیشه مقابل ما شکست خوردند. بنابراین با این تیم جای امیدواری زیادی است و به‌نظرم حتی باید به‌عنوان تیم صدرنشین به جام‌جهانی صعود کنیم.»