تاریخ : Thu 02 Sep 2021 - 02:00
کد خبر : 59643
سرویس خبری : دانشگاه

دانشجویان خلاقیت و نوآوری را وارد کار نشریات کنند

دانشجویان خلاقیت و نوآوری را وارد کار نشریات کنند

به این علت که نشریات هم به‌نوعی کار تشکیلاتی به‌حساب می‌آید و در فضای دانشگاه و در جمع‌های دانشجویی شکل می‌گیرد و به دو بخش نشریات کتبی و مجازی و الکترونیک تقسیم می‌شود. درواقع یکی از بخش‌های دانشجویی که در دوران کرونا بسیار آسیب دید، بخش نشریات بود. متاسفانه شاهد رکود بسیار زیادی در چاپ و انتشارات بخش‌های جدید در این حوزه بودیم.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار:  محمدزادمهر، مدیرمسئول سابق نشریه سراسری هم‌شاگردی و عضو سابق شورای احیای نشریات انقلابی کشور با اشاره به آسیب‌هایی که کرونا به روند نشریات در کشور زده است، گفت: «به این علت که نشریات هم به‌نوعی کار تشکیلاتی به‌حساب می‌آید و در فضای دانشگاه و در جمع‌های دانشجویی شکل می‌گیرد و به دو بخش نشریات کتبی و مجازی و الکترونیک تقسیم می‌شود. درواقع یکی از بخش‌های دانشجویی که در دوران کرونا بسیار آسیب دید، بخش نشریات بود. متاسفانه شاهد رکود بسیار زیادی در چاپ و انتشارات بخش‌های جدید در این حوزه بودیم.»

وی افزود: «سال تحصیلی جدید به‌دلیل مشکلاتی که در جذب نیروهای جدید برای ادامه کار داشتیم، همچنین عدم انتقال تجربه کار در بین دانشجویان باعث شد نشریات قوی آسیب ببیند و دچار مشکل شود. مهم‌ترین چالش نشریات و مجموعه دانشجویی بحث جذب نیرو است. به این علت که ارتباط حضوری قطع شده و دسترسی تشکل‌ها و جمع‌های دانشجویی کمتر از قبل شده است و نیروهای جدید و خلاق به مجموعه تزریق نشده و همین موضوع باعث آسیب به مجموعه‌های دانشجویی و نشریات آنها است. ازطرف دیگر هم مدیرمسئول برخی نشریات فارغ‌التحصیل شده‌اند و انتقال تجربه کار صورت نگرفته و مهم‌ترین نیاز که باید برطرف شود، بحث جذب نیروهای جدید است. به‌دلیل عدم جذب نیروی جدید خلاقیت و نوآوری در نشریات کمرنگ شده است. انتظار می‌رفت باتوجه به فضای مجازی کیفیت نشریات در این حوزه استفاده از ظرفیت چندرسانه‌ای و نشریات صوتی و... افزایش پیدا کند. اما در این حوزه کار خلاقانه جدید و خاصی صورت نگرفته است. پادکست‌ها به همان شیوه گذشته قبل کرونا منتشر می‌شود و خلاقیت جدیدی شاهد نبودیم. هرچند برخی از نشریات کارهای جدید و مناسبتی انجام دادند، اما درمجموع خلاقیت و نوآوری در نشریات دانشجویی نسبت‌به قبل بسیار کاهش پیدا کرده است.»

مدیرمسئول سابق نشریه هم‌شاگردی گفت: «نشریات دانشجویی باید به‌روزرسانی شوند و با شرایط جدید آماده انتشار شوند. باتوجه به شرایط فعلی سال تحصیلی آینده هم حضوری نخواهد بود و اگر هم حضوری باشد، نسبت‌به سال‌های قبل مطالعات دانشجویان به‌صورت مکتوب بسیار کمتر شده است. دانشجویان بالاخص فعالان نشریاتی باید تلاش کنند از ظرفیت فضای مجازی بیشتر استفاده کنند و امکانات و ابزارهای متنوع برای توزیع، جذابیت کار و استفاده از رسانه‌های جدید و شیوه و ابزارهای مختلف را استفاده و بهره‌برداری کنند و خلاقیت و نوآوری را وارد کار کنند تا موفق باشند.»