تاریخ : Wed 01 Sep 2021 - 03:00
کد خبر : 59609
سرویس خبری : دانشگاه

تخلف در وقت اضافه!

فعالان نشریات دانشجویی وزارت بهداشت از بروز تخلفاتی در این حوزه خبر می‌دهند

تخلف در وقت اضافه!

انتخابات شورای نشریات دانشگاه‌های ذیل وزارت بهداشت هرساله در فصل پاییز و پیش از شروع زمستان در سطح دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت سراسر کشور با احتساب زمانی-برخی از دانشگاه‌ها کمی زودتر و برخی دانشگاه‌ها کمی دیرتر- برگزار می‌شد. اما اینکه انتخابات را در فصل تابستان و پیش از آغاز ترم جدید تحصیلی رقم بزنند و اصرار داشته باشند که تا پایان شهریورماه فیصله پیدا کند اتفاق جدیدی بود.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: انتخابات شورای نشریات دانشگاه‌های ذیل وزارت بهداشت هرساله در فصل پاییز و پیش از شروع زمستان در سطح دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت سراسر کشور با احتساب زمانی-برخی از دانشگاه‌ها کمی زودتر و برخی دانشگاه‌ها کمی دیرتر- برگزار می‌شد. اما اینکه انتخابات را در فصل تابستان و پیش از آغاز ترم جدید تحصیلی رقم بزنند و اصرار داشته باشند که تا پایان شهریورماه فیصله پیدا کند اتفاق جدیدی بود که امسال توسط مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت رخ داد.

درواقع مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت طی اقدامی، با غافلگیرکردن شورای ناظر بر نشریات دانشجویی، عدم توجه و نادیده گرفتن عامدانه خود را در انجام امور نشریات بار دیگر به اثبات رساند. البته این روند در وزارت بهداشت مساله بعیدی نیست و پیش از این نیز شاهد عدم تعامل صحیح و مستمر با دانشجویان در بدنه نشریات دانشجویی بالاخص وزارت بهداشت در دوران روحانی بوده‌ایم.

  شورای ناظر برنشریات کجای اتفاقات اخیر ایستاده است؟

 اینکه برای برگزاری انتخابات نشریات دانشگاه‌های ذیل وزارت بهداشت سراسر کشور بدون توجه به مصوبه شورای ناظر بر نشریات دانشجویی، مدیرکل فرهنگی به‌تنهایی تصمیم بگیرد و ابلاغ و اجرا کند پدیده جدیدی است که دیگر نمی‌توان روی آن اسم تغافل یا سهل‌انگاری را گذاشت بلکه مساله کاملا جدی و عامدانه برای نادیده گرفتن شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت بهداشت است.

فاطمه صحرانشین، عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه‌های وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری انتخابات نشریات دانشجویی وزارت بهداشت بدون هماهنگی با شورای ناظر بر نشریات صورت گرفته است، گفت: «دوم شهریورماه ۱۴۰۰، ابلاغیه‌ای از طرف وزارت بهداشت مبنی‌بر شروع انتخابات نشریات دانشگاه‌های وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ارسال شد. این ابلاغیه ازسوی زائری‌لطف، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، بدون هیچ‌گونه هماهنگی با شورای ناظر بر نشریات صورت گرفته بود و ما هیچ اطلاعی از این ابلاغیه و تصمیم ناگهانی نداشتیم. البته این موضوع در دستور جلسه سی‌وهفتم ما قرار داشت که به‌دلیل کمبود وقت نرسیدیم به آن بپردازیم و بنا شد در جلسه سی‌وهشتم به آن رسیدگی شود که متاسفانه جلسه سی‌وهشتم تا امروز به‌دلیل کارشکنی‌ها و موانع عامدانه که تراشیده‌اند، برگزار نشده است و هنوز ما نتوانستیم تصمیم بگیریم انتخابات نشریات چگونه باشد.»

  دلیلی نمی‌بینیم هر تصمیمی را به شما بگوییم!

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه شورای ناظر بر نشریات هنوز درباره انتخابات تصمیم نگرفته است، زائری‌لطف خودش تصمیم گرفته و ابلاغ کرده که به‌صورت سریع انتخابات در دانشگاه‌ها انجام شود. به‌محض اطلاع از این موضوع با لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دراین‌باره گفت‌وگو کردم و قرار شد ایشان با زائری‌لطف صحبت کند و موضوع را جویا شود. ازسوی دیگر بنده با مسئول کل نشریات دانشجویی وزارت بهداشت صحبت کردم و توضیح دادم که این نامه سندیت قانونی ندارد و گفتم این نامه عملا مشروعیت و مقبولیت شورای ناظر بر نشریات را زیرسوال می‌برد چراکه هیچ‌یک از ما از این نامه اطلاعی نداشتیم. بعد از پیگیری لاری، زائری با من تماس گرفت و با لحن تند برخورد کرد و گفت ما دلیلی نمی‌بینیم هر تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم به شما بگوییم و در جلسات شورای نظارت بر نشریات مطرح کنیم. آنجا من سوال کردم که پس نقش شورای نظارت بر نشریات چیست و اصلا برای چه ما را گذاشته‌اید، آیا صرفا به‌عنوان زینت‌المجالس ما را انتخاب کرده‌اید که دور هم بنشینیم؟ ایشان در جواب گفت نه شما صرف رسیدگی به روند مجوز نشریات و استفسارات و کارهای اینچنینی انتخاب شده‌اید. متاسفانه با این حرف زائری‌لطف مسئولیت و وظایف شورای ناظر بر نشریات به‌طور کامل زیرسوال برده شد.»

  ناهماهنگی‌های حوزه نشریات مسبوق به سابقه است

این عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه توضیح داد: «این اتفاق که زائری‌لطف بدون هماهنگی با شورای نظارت بر نشریات به دفعات در دوره مدیریت او انجام شده است و ما چندین‌بار قبل نیز شاهد این بودیم که ایشان بدون هماهنگی با شورای ناظر بر نشریات تصمیم گرفته، عملی کرده است و شخصا کارها را انجام داده و شورای ناظر را در نظر نمی‌گرفتند. وقتی من به ایشان درباره انتخابات گلایه کردم به ما جز اینکه لحن تندی داشت، در پایان تماس بدون خداحافظی گوشی را روی من قطع کرد. از طرف دیگر هرقدر که ما درحال پیگیری جلسات شورای ناظر بر نشریات هستیم و تلاش می‌کنیم، جلسه برگزار نمی‌شود.»

  اعمال قدرت در روزهای پایانی مسئولیت

صحرانشین گفت: «این تاریخی که برای انتخابات نشریات گذاشته‌اند درحالی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز دوره یک‌ساله شورای نشریات آنها تعیین شده و معمولا تا اواخر پاییز انتخابات نشریات دانشگاه‌ها انجام می‌شود و از این رفتار مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت این برداشت می‌شود که قصد دارند با یک فشار حداکثری این روزهای پایانی مسئولیت خود در حوزه نشریات، در حوزه فرهنگی اعمال قدرت کنند و برخی کرسی‌ها را برای خودشان نگه دارند، از این دست رفتارها در برخی جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف از دولت روحانی همین اواخر شاهد بودیم مثل جایگاه‌های اقتصادی و... دیده شده است.»

او اضافه کرد: «درواقع در تلاشند تا فرصت هست نیروهای خود را جایگزین کنند، بعد بروند! درحالی‌که وضعیت ما هم همچنان بلاتکلیف مانده و برگزاری جلسه شورای نشریات را به برگزاری جلسه خانه نشریات موکول کردند و گفتند بعد از جلسه خانه نشریات جلسه شورای ناظر بر نشریات را نیز برگزار می‌کنیم. وقتی با دوستان خانه نشریات صحبت کردیم متوجه شدیم اصلا برای جلسه با آنها هماهنگی انجام نگرفته است.»

اما روز گذشته، اعضای دانشجویی شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت نیز به عین‌اللهی، وزیر بهداشت جدید نامه‌ای زده و طی این نامه علاوه‌بر اشاره به اقدامات خودسرانه و عامدانه وزارت بهداشت در نادیده گرفتن شورای ناظر بر نشریات، خواستار پیگیری روند انتخابات شده است. در بخشی از این نامه آمده است: «متاسفانه در سال‌های اخیر با اقدامات مغرضانه و سلیقه‌ای جایگاه این شورای ناظر روبه‌افول رفته است و توسط برخی مسئولان اقداماتی جهت اعمال قدرت، پیشبرد اهداف جریان‌های معاند و اختلال در روند کار این شورا و انتخابات‌های مختلف نشریات صورت گرفته است، که علی‌رغم پیگیری‌های متعدد توسط نمایندگان دانشجویان نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

همچنین در ادامه این نامه روند ابلاغ برگزاری انتخابات توسط مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها توضیح داده شده و درنهایت خواستار رسیدگی و برخورد قاطع و جدی با این قبیل اقدامات خودسرانه و خلاف قانون برای حفظ و صیانت جایگاه شورای ناظر بر نشریات شده‌اند.