تاریخ : Tue 31 Aug 2021 - 00:59
کد خبر : 59533
سرویس خبری : دانشگاه

داوطلبان ترجیح می‌دهند از طریق رشته‌های بدون آزمون به دانشگاه بروند

رئیس سابق مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی:

داوطلبان ترجیح می‌دهند از طریق رشته‌های بدون آزمون به دانشگاه بروند

امروزه تغییرات زیادی در رشته‌های مرتبط با دانشگاه‌هایی مانند آزاد اسلامی، فنی‌و‌حرفه‌ای و... رخ داده است و همین مساله باعث شده تا ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های محل سکونت داوطلبان بیشتر از گذشته شود و قطعا فرصت انتخاب بیشتری هم در اختیار آنها قرار بگیرد، از این رو داوطلب وقتی می‌بیند از طریق کنکور نمی‌تواند به رشته مورد علاقه‌اش برسد، دیگر تمایلی برای انتخاب رشته ندارد.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: بهروز طهماسب‌کاظمی، رئیس سابق مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دراین‌باره گفت: «امروز دیگر دانشگاه‌های دولتی بخش مهمی از پذیرش دانشجوی خود را در رشته‌های دوره روزانه در شهرستان‌ها نیز براساس سوابق تحصیلی انجام می‌دهند. طبیعی است در این شرایط وقتی داوطلب نتیجه کارنامه خود را می‌بیند، ترجیح می‌دهد با توجه به شرایطی که امروز در کشور ما وجود دارد مانند کرونا و هزینه‌های تحصیل و سختی زندگی در خوابگاه‌ها تمایلی به انتخاب رشته نداشته باشد. یعنی وقتی می‌بیند نمی‌تواند در رشته مدنظرش قبول شود، ترجیح می‌دهد اگر آن رشته در رشته‌های شهریه‌پرداز شهر محل سکونت وجود دارد، به جای اینکه به شهر دیگری برود، در همان شهر خود به تحصیل بپردازد.»

او با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه آموزش عالی و تغییر در رشته‌های برخی دانشگاه‌ها شرایط برای تحصیل در دانشگاه‌ها متفاوت شده است، اظهار داشت: «امروزه تغییرات زیادی در رشته‌های مرتبط با دانشگاه‌هایی مانند آزاد اسلامی، فنی‌و‌حرفه‌ای و... رخ داده است و همین مساله باعث شده تا ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های محل سکونت داوطلبان بیشتر از گذشته شود و قطعا فرصت انتخاب بیشتری هم در اختیار آنها قرار بگیرد، از این رو داوطلب وقتی می‌بیند از طریق کنکور نمی‌تواند به رشته مورد علاقه‌اش برسد، دیگر تمایلی برای انتخاب رشته ندارد.»  رئیس سابق مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «البته یکی از مسائلی که باید مدنظر قرار بگیرد، این است که به‌طور کلی شاهد کاهش تمایل افراد برای تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی هستیم. از طرفی امروز دیگر مانند گذشته نیست که رفتن به دانشگاه مهم باشد، بلکه داوطلب می‌گوید یا در رشته مورد علاقه‌اش درس می‌خواند یا اصلا به دانشگاه نمی‌رود. از طرف دیگر نیز اگر در هر گروه آزمایشی نهایتا 4 یا 5 رشته پرطرفدار برای تحصیل وجود داشته باشد که آن ظرفیت پذیرش پایینی دارد، مجموع این مباحث باعث می‌شود تا دیگر داوطلب مانند گذشته علاقه‌ای به انتخاب رشته صرف نداشته باشد.»