تاریخ : Sun 29 Aug 2021 - 02:19
کد خبر : 59429
سرویس خبری : ورزش

منصوریان، مهاجری، نکونام، فکری و شاید رحمتی!

گزینه‌های سرمربیگری تیم بلاتکلیف شهرخودرو چه کسانی هستند؟

منصوریان، مهاجری، نکونام، فکری و شاید رحمتی!

مالک تیم شهرخودرو در ظاهر سکوت کرده؛ اما حرف‌هایش را از زبان مدیرعامل تیمش می‌گوید؛ معمایی در این مورد به «فرهیختگان» پاسخ داد: «هنوز موفق نشدم با رحمتی صحبت کنم. او اگر بخواهد بماند باید به اشتباهاتش اعتراف کرده و به من بگوید از حرف‌هایی که زده، پشیمان است.»

معمایی: رحمتی برای ماندن باید اشتباهش را بپذیرد و ابراز پشیمانی کند!

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم شهرخودرو یا همان پدیده سابق، بار دیگر به حمیداوی سپرده شد تا این تیم مشهدی همچنان حواشی زیادی را در اطراف خود حس کند. آنچه درمورد تیم شهرخودرو حائز اهمیت است حمایت همه ارگان‌های حال‌حاضر فوتبالی و غیرفوتبالی مشهد از حمیداوی به‌عنوان مالکیت باشگاه به‌واسطه حکم رسمی دادستانی است. درحالی‌که هیات فوتبال با وجود اینکه این انتقال را رسمی اعلام کرد، هرگز آن را نپذیرفت. همچنان مسئولان هیات فوتبال و مدیران و مالک شهرخودرو مثل کارد و پنیر هستند.

 انتقال به‌سختی صورت گرفت

باشگاه شهرخودرو طی هفته گذشته با عبور از برخی نهادهای اداری ازجمله شورای تامین و هیات فوتبال بار دیگر به هلدینگ شهرخودرو واگذار شد. برخی اختلاف‌نظرها وجود داشت ولی از آنجا که با تغییرات به‌وجودآمده در استانداری دیگر حمایتی از هیات فوتبال نمی‌شد، آنها مجبور شدند به این حکم قضایی تن داده و تیم را به حمیداوی واگذار کنند.

ازاین‌رو با توجه به درخواست چند وقت پیش حمیداوی به دادستانی تهران و براساس تعهدات هیات‌مدیره باشگاه شهرخودرو مبنی‌بر نگهداری مطلوب تیم و درنهایت توافق بر سر هزینه‌های چند ماه اخیر توسط هیات فوتبال این استان، تیم پدیده به شهرخودرو انتقال یافت.

مسعود معمایی، مدیرعامل جدید شهرخودرو در این مورد به «فرهیختگان» می‌گوید: «جلسات متعددی در هفته‌ای که گذشت، برگزار کردیم و بالاخره همه‌چیز ختم به خیر شد. این جلسات با محوریت انتقال باشگاه شهرخودرو صورت گرفت و چون تیم پیش از این تحت اختیار هیات استان بود، درنتیجه با وجود توافقات اولیه همه‌چیز باید صورت‌جلسه می‌شد و اموالی را که در دست‌شان داشتیم باید پس می‌گرفتیم. درنتیجه کمی مراحل اداری به طول انجامید.»

 سرمربی شهرخودرو چه کسی است؟

شاید اینکه سرمربی شهرخودرو چه کسی است، بزرگ‌ترین سوال از مسئولان جدید این تیم باشد. آنها که با آمدن‌شان بحث مربیگری رضا مهاجری هم بر سر زبان‌ها افتاد، خیلی زود و وقتی تیم دوباره به نام‌شان خورد، با مربیان دیگری هم وارد مذاکره شدند. مالک جدید و مدیرانش خیلی دوست دارند افراد دیگری را پای میز مذاکره بنشانند ولی به نظر می‌رسد کار راحتی درپیش ندارند و فقط این مهاجری است که بی‌چون و چرا مسئولیت این تیم را خواهد پذیرفت. از میان مربیان مدنظر آنها هنوز هیچ مربی‌ای به مذاکرات نهایی نرسیده و آن‌طور که از مشهد خبر می‌رسد، مذاکرات تاکنون چندان راضی‌کننده نبوده است.

معمایی در این خصوص می‌گوید: «منتظر مربی ما باشید. با اعلام نام او همگی سورپرایز می‌شوید.»

باید منتظر بود و دید این مدیرعامل از میان نام‌هایی که مطرح است، کدام را برمی‌گزیند. منصوریان، فکری و نکونام آنهایی هستند که در کنار مهاجری موردتوجه باشگاه شهرخودرو قرار دارند ولی اینکه کدام‌یک از این مربیان در میان بلاتکلیفی مالی عمیق شهرخودرو هدایت این تیم را برعهده می‌گیرد، معمای بزرگ این باشگاه است.

 تکلیف رحمتی چه می‌شود؟

مهدی رحمتی مربی تازه‌کار و بی‌تجربه‌ای بود. به همین دلیل وقتی حمیداوی با مشکل مواجه شد و نتوانست یا نخواست هزینه‌های تیم شهرخودرو را بپردازد، علیه او مصاحبه کرد. آن روزها میانه‌شان شکرآب بود ولی اگر رحمتی کمی باتجربه‌تر بود قطعا آن حرف‌ها را نمی‌زد. شاید اگر او به آن روزها برگردد، صحبت‌هایش را تکرار نکند؛ چراکه او حالا می‌داند در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد و بازگشت حمیداوی در آن شرایط بد هم محتمل بود.

ازاین‌رو وقتی حمیداوی دوباره روی کار برگشت، ابتدا رحمتی سکوت کرد تا شاید بار دیگر بتواند خود را در چرخه لیگ برتر باقی نگه دارد. او به این امید که حمیداوی گذشته را فراموش کرده، سکوت کرد تا شاید بتواند همچنان سرمربی تیمش باقی بماند ولی حمیداوی کینه‌ای‌تر از آن بود که او را رها کند.

مالک تیم شهرخودرو در ظاهر سکوت کرده؛ اما حرف‌هایش را از زبان مدیرعامل تیمش می‌گوید؛ معمایی در این مورد به «فرهیختگان» پاسخ داد: «هنوز موفق نشدم با رحمتی صحبت کنم. او اگر بخواهد بماند باید به اشتباهاتش اعتراف کرده و به من بگوید از حرف‌هایی که زده، پشیمان است.»

این حرف بیش از اینکه به معنی آشتی با رحمتی باشد، یک پیغام جدی به او می‌دهد. درواقع آنها می‌خواهند رحمتی بداند آنچه گفته، از یاد نرفته و او برای بازگشت شانس چندانی ندارد.

بااین‌حال نمی‌توان پرونده مهدی رحمتی و تیم شهرخودرو را بست. شاید هنوز بتوان برای ادامه همکاری این دو شانسی قائل شد. آنجا که هیچ گزینه‌ای هدایت شهرخودرو را نپذیرد و مسئولان این باشگاه در تعامل با مسئولان استان مجبور به آن شوند تا با رحمتی تعامل کنند، شاید ادامه همکاری میسر شود. قطعا این مربی نیز دوست ندارد شهرخودرو را رها کند و به‌خوبی می‌داند با توجه به اولین تجربه مربیگری‌اش ادامه فعالیت در لیگ برتر سخت خواهد بود. ازاین‌رو نمی‌توان از حالا همکاری دوطرف را کاملا تمام‌شده دانست و باید منتظر روند اتفاقات در این باشگاه مشهدی بود.

 مهاجری در آب‌نمک

پرواضح است که مهاجری برای پیوستن به تیم شهرخودرو و بازگشت به چرخه مربیگری در لیگ برتر سر از پا نمی‌شناسد. ازاین‌رو مدیران شهرخودرو که تمایل او را به‌خوبی می‌دانند، وی را در آب‌نمک خوابانده‌اند تا اگر با هیچ مربی‌ای به توافق نرسیدند درنهایت نام او را به‌عنوان سرمربی اعلام کنند و از غائله عقب نمانند. معمایی درمورد مهاجری می‌گوید: «ما طوری حرف زدیم که خیلی‌ها فکر کردند سرمربی تیم شهرخودرو هستند. مهاجری هم مثل دیگر مربیان گزینه ماست ولی گزینه‌های زیادی مطرح است. مربیان توانای زیادی بیرون مانده‌اند که می‌توانند گزینه ما باشند.» تجربه نشان می‌دهد معمولا مربیان توانا قبل از پایان لیگ توافقات خود برای فصل بعد را انجام داده‌اند. ازاین‌رو باید منتظر تصمیم مدیران شهرخودرو باشیم و ببینیم آنها درنهایت با انتخاب‌شان ما را شگفت‌زده می‌کنند یا خودشان از عملکردشان شگفت‌زده خواهند شد!

 زمان درحال از دست رفتن

زمان برای تیم فوتبال شهرخودرو درحال از دست رفتن است. در میان تیم‌هایی که تمرینات را آغاز کردند شرایط متفاوت است. چند تیمی هم قرار است از این هفته تمرینات را آغاز کنند. این درحالی است که شهرخودرو نه‌تنها سرمربی ندارد بلکه بازیکنان زیادی را هم از نیم‌فصل قبل از دست داده و تیم کاملی نیست. شهرخودرو تیمی جوان است و با هر مربی‌ای نمی‌تواند به نتیجه برسد. این تیم اگر می‌خواهد لیگ برتری باقی بماند باید به‌سرعت انتخاب‌هایش را انجام دهد تا حداقل از فصل بدنسازی عقب نماند. آنها خوش‌شانس بودند که در شرایط کرونایی فعلی لیگ کمی بیشتر عقب افتاد ولی حالا هم درحال فرصت‌سوزی هستند. تیم‌ها یارگیری کرده و در این قحط‌الرجال فوتبالی در فصل نقل‌وانتقالات قطعا بازیکنی برای آنها باقی نخواهد ماند. حمیداوی و همکارانش به‌خوبی می‌دانند در شرایطی که تیم‌ها بر سر بازیکنان درجه دوم سر و دست می‌شکنند و با هم چک و چانه می‌زنند، تعلل می‌تواند به معنی از دست دادن همه‌چیز باشد. همین حالا هم بازیکن چندان باکیفیت و قابلی در لیگ نمی‌بینیم و همین‌ها که برای تیم‌های ولخرج ناز می‌کنند و شرط و شروط می‌گذارند، چه‌بسا اگر 10 سال قبل در این فوتبال بودند با توجه به تعدد بازیکنان باکیفیت به هیچ‌وجه خریدار نداشتند. معمایی جواب جالبی درباره این شرایط برای ما دارد. او می‌گوید: «من تازه به این فوتبال نیامده‌ام که با روزهای سخت ناآشنا باشم. در ملوان و راه‌آهن کار کرده‌ام و خوب می‌دانم چطور حاشیه را کنترل کنم. من به‌خوبی می‌توانم از این تیم مواظبت کنم و با چنین جوهایی ناآشنا نیستم. می‌دانم زمان درحال از دست رفتن است ولی جای نگرانی نیست و به‌زودی کارهای آماده‌سازی را انجام خواهیم داد. برنامه‌های کاری ما به شکل روتین مشخص است و مشکلی وجود ندارد. به‌محض اینکه سرمربی را مشخص کنیم کار طبق برنامه پیش می‌رود.»

 فقط حمیداوی مقصر نیست

هلدینگ شهرخودرو تیم را تحویل گرفت و این تیم تحت اختیار آنهاست. این‌که مالک بخواهد تیمداری کند یا نه، به خودش مربوط است. هیچ‌کس نمی‌تواند به مالک خصوصی این باشگاه درمورد تصمیماتش خرده بگیرد. این‌که بخواهد بازیکن بخرد یا نه، ستاره بفروشد یا نه و این‌که سرمربی توانا انتخاب کند یا ضعیف؛ همه برعهده حمیداوی است و نمی‌توانیم او را بازخواست کنیم ولی این شرایط درمورد هیات فوتبال صدق نمی‌کند.

در مدتی که حمیداوی غایب بود و تیم در اختیار هیات فوتبال استان قرار داشت، هیچ کار مثبتی برای این تیم انجام ندادند. در همین زمان بود که بازیکنان زیادی از این تیم جدا شدند و قاسمی‌نژاد هم در آستانه جدایی بود که با تلاش‌های رحمتی چندماهی بیشتر در شهرخودرو ماند. حالا مالکان جدید با پول رضایتنامه همان بازیکن بخشی از ضرر‌های مالی خود را جبران می‌کنند. در این بین اما هیات فوتبال برای این تیم چه کرد؟ جز اینکه هزینه خرید لباس‌هایی با لوگوی پدیده را داد تا تیم از شر لباس‌های شهرخودرو راحت شود! در 6ماهی که تیم را در اختیار داشتند هرگز نتوانستند شرایط پایداری به وجود آورده و اسپانسر قدرتمندی برای تیم بیاورند. آنها 6ماه فرصت داشتند تا تیمی که برایش در مصاحبه‌های پیاپی خود دلسوزی می‌کردند، به سرانجام برسانند ولی درنهایت همچون ادوار گذشته تیمی بدهکار، بدون بازیکن و از هم‌گسیخته به حمیداوی تحویل دادند. 6ماه فرصت کمی برای هیات فوتبال نبود تا در غیاب حمیداوی، مالک توانایی برای این تیم پیدا کند، درحالی‌که هیات فوتبال مدعی استان خراسان‌رضوی در این فاصله هیچ کار مثبتی برای تیم انجام نداد. همین حالا هم برای انتقال تیم به حمیداوی بارها سنگ‌اندازی کردند ولی درنهایت در مقابل حکم رسمی کوتاه آمدند. ازاین‌رو در شرایط فعلی تنها نماینده لیگ برتری استان خراسان‌رضوی، فقط حمیداوی مقصر نیست.