تاریخ : Sat 28 Aug 2021 - 02:23
کد خبر : 59380
سرویس خبری : ورزش

بازیکنان ایرانی به لیگ امارات اعتبار می‌دهند

نویسنده کانادایی روزنامه نشنال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تصمیم سیاسی امارات به ضررش بود

بازیکنان ایرانی به لیگ امارات اعتبار می‌دهند

مهدی قایدی و احمد نوراللهی دو بازیکن مطرح ایرانی هستند که من قبل از انتقال آنها به فوتبال امارات نیز نام‌شان را شنیده بودم. درواقع از چند ماه قبل در رسانه‌های امارات زمزمه حرکت به‌سمت استخدام چند ستاره ایرانی بر سر زبان‌ها افتاده بود. پیش‌بینی می‌کردیم به سراغ چنین بازیکنانی بروند.

فقط قایدی و نوراللهی نه، ایرانی‌های دیگری هم به لیگ ادنوک می‌آیند

بابک سرانی‌آذر، مترجم: به‌دنبال تغییر نام لیگ امارات از نام جعلی خلیج‌عربی به لیگ ادنوک (اسپانسر مسابقات) ممنوعیت حضور بازیکنان ایرانی در لیگ این کشور لغو شد و احمدنوراللهی و مهدی قایدی به تیم شباب‌الاهلی امارات پیوستند تا پس از چندین سال بار دیگر شاهد حضور بازیکنان ایرانی در لیگ این کشور باشیم. ضمن اینکه صحبت از حضور برخی دیگر از بازیکنان ایرانی در این لیگ نیز شنیده می‌شود. نویسنده مشهور خبرگزاری ملی امارات در بخش بین‌الملل تحت نام امارات نشنال معتقد است که این مساله باعث افزایش اعتبار لیگ امارات می‌شود. او اصالتا یک شهروند کانادایی است که در بخش فوتبال بین‌الملل نشنال امارات فعالیت دارد و در چند سال گذشته یادداشت‌های او درباره فوتبال و سیاست چالش‌برانگیز بوده است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کریس بایلی درخصوص تحولات اخیر در لیگ فوتبال امارات و ورود بازیکنان ایرانی به این حوزه را در ادامه می‌خوانید.

از فوتبال ملی آغاز کنیم؛ به‌نظر می‌رسد امارات در چند سال گذشته پیشرفت کرده است، اما این پیشرفت با سرعتی که از قبل پیش‌بینی شده بود، سنخیتی ندارد.

امارات در سطح فوتبال باشگاهی سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و البته مردم این کشور از اینکه تیم‌ملی آنها چندان پیشرفت نمی‌کند، دلخور هستند. به هر حال در سطح باشگاهی می‌شود از بازیکنان مطرح خارجی استفاده کرد، اما در سطح ملی مردم دوست ندارند اتفاقی که در فوتبال قطر رخ داده در فوتبال امارات هم شکل بگیرد.

درباره تغییر نام لیگ فوتبال امارات چه نظری دارید؟

شاید اتفاق قبلی سیاسی بود، اما این یکی دیگر هرگز سیاسی نیست اتفاقا کاملا اقتصادی است، تصمیم قبلی تصمیم چندان درستی نبود، البته من خبرنگار سیاسی نیستم اما آنقدر می‌دانم که این تصمیم به‌ضرر فوتبال امارات شد و حداقل بازیکنان خوب ایرانی شاغل در فوتبال باشگاهی خود را از دست داد، اما حالا این اتفاق نوعی تسلیم‌شدن محسوب نمی‌شود؛ آنها تصمیم گرفته‌اند نام لیگ فوتبال امارات را تغییر دهند و این بازگشت به گذشته نیست، بلکه حرکت به‌سمت آینده است. اسپانسر یا حامی مالی جدید لیگ فوتبال امارات بسیار ثروتمند است و تصور می‌کنم اتفاقات بسیار خوب و هیجان‌انگیزی برای فوتبال باشگاهی امارات و البته تا حدودی فوتبال ملی این کشور رخ دهد.

از انتقال 2 بازیکن سرشناس و ملی‌پوش ایرانی به لیگ حرفه‌ای امارات بگویید.

مهدی قایدی و احمد نوراللهی دو بازیکن مطرح ایرانی هستند که من قبل از انتقال آنها به فوتبال امارات نیز نام‌شان را شنیده بودم. درواقع از چند ماه قبل در رسانه‌های امارات زمزمه حرکت به‌سمت استخدام چند ستاره ایرانی بر سر زبان‌ها افتاده بود. پیش‌بینی می‌کردیم به سراغ چنین بازیکنانی بروند. به‌نظر من دو ستاره تاثیرگذار به فوتبال باشگاهی امارات وارد شده‌اند و می‌توانند بسیار خوش بدرخشند.

باشگاه شباب‌الاهلی امارات چندی پیش از احتمال ضرر مالی سنگین خبر داده بود، اما حالا بعد از خرید دو ستاره ایرانی یک ستاره برزیلی از بوتافوگو نیز به‌خدمت گرفته است.

باید بگویم باشگاه‌های فوتبال اماراتی و به‌طور کلی سازمان‌های ورزشی در کشوری مثل امارات بسیار ثروتمند هستند و اگر از یک ضرر مالی حرف می‌زنند دلیل بر نابودی یا ورشکستگی آنها نیست. باشگاه شباب برای حداقل ۱۰ سال آینده خود برنامه‌ریزی دقیق دارد و حتی بودجه‌بندی مناسبی تا آن زمان درنظر گرفته شده است. از دید من به‌عنوان یک شهروند کانادایی، امارات یکی از کشورهایی است که در امر ورزش و به‌ویژه فوتبال بسیار حساب‌شده و با درایت پیش می‌رود، البته پیشرفت حاصل شده با آنچه پیش‌بینی می‌شد کمی فاصله دارد.

آیا قبول دارید که امارات با از دست دادن بازیکنان ایرانی خود بسیار متضرر شد؟

ببینید من ملیتی کانادایی دارم و زندگی بین‌المللی من ایجاب می‌کند به‌عنوان یک نویسنده و خبرنگار کاملا بی‌طرفانه صحبت کنم. نمی‌خواهم حرف سیاسی بزنم، حقیقت این است که بازیکنان ایرانی به لیگ امارات اعتبار می‌دهند، شاید کاری که امارات در فوتبال باشگاهی خود انجام داد سیاسی بود و شاید به ضررش تمام شده باشد، اما یک سازمان بزرگ ورزشی در کشور امارات به‌خاطر نداشتن چند بازیکن خاص ضرر نمی‌کند. به هر حال این را با قاطعیت می‌گویم که بازیکنان ایرانی به لیگ امارات اعتبار می‌دهند. اکنون اتفاق خوبی رخ داده و در ادامه نیز شاهد استخدام بیشتر بازیکنان ایرانی در فوتبال امارات خواهیم بود.

نظر شما درباره ورود بازیکنان وابسته به رژیم اشغالگر قدس به فوتبال امارات چیست؟

ببینید ماهیت سوال شما در همین لحظه برای من سیاسی است و دوست ندارم به سوالی که کاملا ورزشی نیست پاسخ بدهم. چه نظری باید داشته باشم؟ از دید شما ممکن است یک کشور یا یک منطقه اعتبار نداشته باشد، اما من در کشوری فعالیت می‌کنم که باید قوانین آن را قبول داشته باشم. وقتی امارات مناسبات سیاسی خود را تغییر می‌دهد این تغییر در ورزش آن نیز دیده می‌شود، همین!

در یادداشت اخیر خود درباره منچسترسیتی و گواردیولا مطالبی درباره سطح فوتبال خاورمیانه نوشته بودید که با انتقادهای زیادی همراه شده است.

من واقعا هنوز هم این انتقادها را هضم نکرده‌ام. نوشته بودم که سطح فوتبال اروپا بسیار بالاتر از سطح فوتبال در خاورمیانه است، این چه ربطی به توهین به فوتبال کشورهای عربی دارد و چرا باید حقیقت را ننویسم؟ من به حرفه‌ای بودن بازیکنان و مربیان در فوتبال اروپا اشاره کرده بودم، اما کاربران نوشته بودند که این یک کنایه است و می‌خواهم بگویم بازیکنان و مربیان در فوتبال امارات حرفه‌ای نیستند! من هرگز چنین منظوری نداشتم.

به این نکته اشاره کردید که در آینده بازیکنان ایرانی بیشتری به فوتبال امارات خواهند آمد با توجه به تحولات در فصل نقل‌وانتقالات آیا خبر تازه‌ای در این خصوص دارید؟

نه، خبر تازه‌ای نیست و البته نامی از هیچ تیمی و بازیکنی نخواهم برد. نکاتی را می‌دانم که کاملا خصوصی است و فعلا حق افشای آن را ندارم، اما با چند مدیربرنامه مهم اماراتی در ارتباط هستم و آنها به‌محض قطعی‌شدن این اخبار ما را در جریان خواهند گذاشت. پیش‌بینی می‌کنم امارات در فصل آینده بیش از پیش به سراغ ستارگان ایرانی بیاید.