تاریخ : Sat 28 Aug 2021 - 01:15
کد خبر : 59361
سرویس خبری : دانشگاه

قرارگاه مجاهدین سلامت در تبریز  برای دانشجویان داوطلب کمک به کادر درمان دایر شد

جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

قرارگاه مجاهدین سلامت در تبریز برای دانشجویان داوطلب کمک به کادر درمان دایر شد

اوایل شروع کرونا بیمارستان امام‌رضا(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان شمال غرب کشور، نیز مانند دیگر بیمارستان‌ها دچار کمبود تجهیزات پزشکی شده بود. برای مثال وسایل حفاظت شخصی مثل گان و ماسک و... کم شده بود و طی گفت‌وگو و نیاز‌سنجی‌ای که از بیمارستان انجام دادیم پیشنهاد تولید گان را دادیم که پذیرفته شد و وارد فاز کارگاه‌های خیاطی و تولید گان شدیم که در دوران بحرانی کمبود تجهیزات و تعطیلی دانشگاه‌ها با استفاده از دانشجویان بومی، کارگاه تولیدی را ادامه دادیم و بیش از چهارهزار گان و ملحفه یک‌بار مصرف تولید کردیم.

 نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: محمدحسین ملتجائی، جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در دوران کرونا و بالاخص پیک پنجم آن گفت: «از ابتدای آغاز کرونا در کشور دانشگاه نامه دادیم و آمادگی خود را برای کمک در زمینه مقابله با کرونا اعلام کردیم. از همان ابتدا برای یک‌سری از نیروها فراخوان دادیم تا نیروهای مختلفی که حائزشرایط حضور درکنار کادر درمان به‌عنوان دستیار و نیروی کمکی بودند، شناسایی شوند. سپس این نیروها را معرفی کردیم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و معاونت بهداشتی دانشگاه که آن زمان با مخالفت ریاست دانشگاه همراه شد و اعلام کردند از دانشجویان برای کمک به کار درمان استفاده نشود. اما با تمام اینها بازهم ما کار خود را متوقف نکردیم و شروع کردیم به اطلاع‌رسانی برای شناساندن این بیماری به مردم و نحوه رعایت پروتکل‌ها، یک‌سری اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک تهیه کردیم و در فضای مجازی منتشر کردیم و از بخش کرونا در بیمارستان امام رضا نیز مستندی را تهیه کردیم که می‌توان گفت اولین فعالیت مستندی بود که در صداوسیما هم پخش شد و اسم آن «در قلب کرونا» بود. طی این مستند در بخش کرونا با بیماران مصاحبه می‌شد و گفت‌وگو شده بود تا مردم بخش‌های کرونایی را ببینند و وحشتی که فراگیر شده بود جای خود را به شناخت بدهد.»

وی افزود: «اوایل شروع کرونا بیمارستان امام‌رضا(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان شمال غرب کشور، نیز مانند دیگر بیمارستان‌ها دچار کمبود تجهیزات پزشکی شده بود. برای مثال وسایل حفاظت شخصی مثل گان و ماسک و... کم شده بود و طی گفت‌وگو و نیاز‌سنجی‌ای که از بیمارستان انجام دادیم پیشنهاد تولید گان را دادیم که پذیرفته شد و وارد فاز کارگاه‌های خیاطی و تولید گان شدیم که در دوران بحرانی کمبود تجهیزات و تعطیلی دانشگاه‌ها با استفاده از دانشجویان بومی، کارگاه تولیدی را ادامه دادیم و بیش از چهارهزار گان و ملحفه یک‌بار مصرف تولید کردیم. با توجه به امکانات محدود و عدم تجربه کافی بازهم تلاش کردیم نیازهای بیمارستان را فراهم کنیم.»

جانشین بسیج دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: «در حوزه تولید ماسک بهداشتی بالغ بر ۵۰هزار ماسک بهداشتی در بسیج دانشجویی تولید کردیم. همچنین مواد ضدعفونی‌کننده با الکل ۷۰ درصد را برای توزیع در مناطق محروم تولید کردیم. پس از آن با توجه به فرمان رزمایش و کمک مومنانه رهبری حدود هزاربسته معیشتی در پنج مرحله تهیه کردیم که تلاش شد از مواد غذایی باارزش تشکیل شده باشد که در میان مددجویان کمیته امداد و مردم کم‌برخورداری که خیریه دانشگاه شناسایی کرده بود، توزیع کردیم. همین‌طور در رمضان سال ۱۴۰۰ توزیع غذای گرم را برعهده داشتیم که طی آن بیش از ۱۲هزار پرس غذای گرم آماده شد و بالغ بر ۹۰درصد آن بین مددجویان کمیته امداد توزیع شد.»

ملتجائی ادامه داد: «محرم امسال نیز با همکاری مرکز نیکوکاری شهید باکری در طرح نذرواره ۷۲ دیگ غذای گرم، سه بار ۷۲ دیگ غذای گرم طبخ کردیم و میان نیازمندان توزیع کردیم. همین‌طور یک قرارگاهی به نام مجاهدین سلامت را دایر کردیم که طی آن افرادی که توانایی کمک به کادر و پرستاران را برای بیمارستان‌ها داشتند به بیمارستان‌ها اعزام شدند. همین‌طور لایوهای مختلف اینستاگرامی را در صفحه اینستاگرامی دانشجویان ستاد مبارزه با کرونا برگزار کردیم تا به سوالات مردم در این‌باره پاسخ داده شود. برای دانشجویان جدیدالورود که از ابتدای سال تحصیلی خود در دانشگاه تحصیل نکرده بودند و حضور فیزیکی نداشتند نیز یک تور مجازی در نظر گرفتیم تا بتوانند از فضای فیزیکی دانشگاه نیز مطلع شوند.»

وی با اشاره به اردوهای جهادی که در این مدت توسط این گروه جهادی برگزار شده است، افزود: «مقارن با دهه فجر سال ۱۳۹۹ اردوی جهادی را برای زندان مرکزی تبریز ترتیب دادیم. در آنجا بالغ بر ۱۵۰۰ ویزیت رایگان پزشکی انجام شد و همچنین متخصص چشم و ریه و داخلی حضور پیدا کردند. درکنار اینها خدمات دندانپزشکی هم برای زندانیان ارائه کردیم و به ارزش تقریبی دومیلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال برای مددجویان خدمات پزشکی ارائه شد. همچنین اردوی جهادی دیگری به استان خراسان شمالی داشتیم که حدود ۴۵ نفر از تبریز به حوالی شهرستان شیروان اعزام شدند و روستاهای اطراف را پوشش دادند. در این اردو نیروهای جهادی شامل دندانپزشک عمومی، متخصص دندانپزشکی اطفال، متخصص جراحی فک و صورت، پزشک عمومی، متخصص داخلی، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص چشم، متخصص مغز و اعصاب، داروساز، اپتومتریست، روانشناس، مشاوره خانواده، گفتاردرمان و... بوده است. خراسان شمالی رتبه ۲۸ درآمدی بین استان‌های کشور بوده و از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. در این اردو قریب به ۱۳میلیارد ریال خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مردم این مناطق ارائه شده است. تمامی خدمات این اردو رایگان بوده و برای مردم نیازمند غربال شده، نسخه‌ای با سقف ۸۰ هزار تومان اعتبار رایگان تقدیم می‌شد.»